Dziecko w spektrum autyzmu w przedszkolu.
„Każdy człowiek ma prawo do szczęścia i godnego traktowania. Nikt nie powinien bać się dorosnąć”
( Fundacja JiM )
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Od lat zaburzenia związane ze spektrum autyzmu skupiają̨ uwagę wielu naukowców. Dzięki temu zakres wiedzy, która dotyczy specyfiki funkcjonowania dzieci oraz dorosłych, będących w spektrum autyzmu, wciąż się powiększa. Ma to ogromne znaczenie przede wszystkim dla osób z takimi zaburzeniami, bowiem rezultaty działań terapeutycznych przekładają się na podniesienie jakości ich życia.
Do chwili obecnej nie udało się określić jednej „zbiorczej” koncepcji, która w wyczerpujący sposób mogłaby wytłumaczyć przyczyny, które wiążą się z powstaniem owego zaburzenia. Autyzm stanowi bowiem skomplikowany, a przede wszystkim wieloczynnikowy mechanizm. Współczesna nauka zdołała wpisać go w grupę zaburzeń o podłożu neurorozwojowym – gdzie kładzie się szczególny nacisk na dysfunkcje w budowie oraz funkcjonowaniu mózgu oraz zwraca się uwagę na znaczną rolę czynników natury genetycznej oraz środowiskowej.
Z roku na rok zdiagnozowanych dzieci w spektrum autyzmu jest w przedszkolach i szkołach coraz więcej. Jak podaje Fundacja JiM szacuje się, że autyzm występuje w Polsce u 1 na 100 osób. Ich nietypowe reakcje i zachowania, wspomagają je w radzeniu sobie z codziennymi zdarzeniami, jakich doświadczają, lecz dla otoczenia nie jest to oczywiste i wciąż wywołuje różne reakcje. Wiedza społeczeństwa w tym zakresie jest nadal niewystarczająca, dlatego wokół autyzmu narosło wiele „mitów”.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
Nauczyciele:
- poznają różne czynniki, które mogą być przyczyną autyzmu,
- potrafią obserwować i rozpoznać charakterystyczne zachowania dzieci autystycznych
- dowiedzą się, jak interpretować trudne zachowania dzieci i jak na nie reagować;
- poznają słabe i mocne strony funkcjonowania autystycznych wychowanków,
- dowiedzą się, jak opiekować się i pracować z dziećmi w spektrum autyzmu.
PROGRAM SZKOLENIA:
- O autyzmie w pigułce – prawda i mity.
- Przyczyny spektrum autyzmu? – analiza różnych czynników.
- Zaburzenia sensoryczne i deficyty rozwojowe a spektrum autyzmu.
- Wczesna diagnostyka spektrum autyzmu.
- Nierozłączność diagnozy i terapii u dziecka ze spektrum autyzmu.
- Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka.
- Wypalenie rodziców dziecka autystycznego – rola grup wsparcia.
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli przedszkoli, przewodniczących zespołów, dyrektorów.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online pytania na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.