Dziecko w spektrum autyzmu w przedszkolu.

„Każdy człowiek ma prawo do szczęścia i godnego traktowania. Nikt nie powinien bać się dorosnąć”
( Fundacja JiM )

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Od lat zaburzenia związane ze spektrum autyzmu skupiają̨ uwagę wielu naukowców. Dzięki temu zakres wiedzy, która dotyczy specyfiki funkcjonowania dzieci oraz dorosłych, będących w spektrum autyzmu, wciąż się powiększa. Ma to ogromne znaczenie przede wszystkim dla osób z takimi zaburzeniami, bowiem rezultaty działań terapeutycznych przekładają się na podniesienie jakości ich życia.

Do chwili obecnej nie udało się określić jednej „zbiorczej” koncepcji, która w wyczerpujący sposób mogłaby wytłumaczyć przyczyny, które wiążą się z powstaniem owego zaburzenia. Autyzm stanowi bowiem skomplikowany, a przede wszystkim wieloczynnikowy mechanizm. Współczesna nauka zdołała wpisać go w grupę zaburzeń o podłożu neurorozwojowym – gdzie kładzie się szczególny nacisk na dysfunkcje w budowie oraz funkcjonowaniu mózgu oraz zwraca się uwagę na znaczną rolę czynników natury genetycznej oraz środowiskowej.

Z roku na rok zdiagnozowanych dzieci w spektrum autyzmu jest w przedszkolach i szkołach coraz więcej. Jak podaje Fundacja JiM szacuje się, że autyzm występuje w Polsce u 1 na 100 osób. Ich nietypowe reakcje i zachowania, wspomagają je w radzeniu sobie z codziennymi zdarzeniami, jakich doświadczają, lecz dla otoczenia nie jest to oczywiste i wciąż wywołuje różne reakcje. Wiedza społeczeństwa w tym zakresie jest nadal niewystarczająca, dlatego wokół autyzmu narosło wiele „mitów”.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

Nauczyciele:

  1. poznają różne czynniki, które mogą być przyczyną autyzmu,
  2. potrafią obserwować i rozpoznać charakterystyczne zachowania dzieci autystycznych
  3. dowiedzą się, jak interpretować trudne zachowania dzieci i jak na nie reagować;
  4. poznają słabe i mocne strony funkcjonowania autystycznych wychowanków,
  5. dowiedzą się, jak opiekować się i pracować z dziećmi w spektrum autyzmu.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. O autyzmie w pigułce – prawda i mity.
  2. Przyczyny spektrum autyzmu? – analiza różnych czynników.
  3. Zaburzenia sensoryczne i deficyty rozwojowe a spektrum autyzmu.
  4. Wczesna diagnostyka spektrum autyzmu.
  5. Nierozłączność diagnozy i terapii u dziecka ze spektrum autyzmu.
  6. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka.
  7. Wypalenie rodziców dziecka autystycznego – rola grup wsparcia.

ADRESACI SZKOLENIA:

Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli przedszkoli, przewodniczących zespołów, dyrektorów.

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online pytania na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.