Jak poprowadzić lekcje zgodnie z zasadami współczesnej dydaktyki?

Scenariusz szkolenia

Ważne!
Szkolenie dla nauczycieli szkół wszystkich typów z elementami ćwiczeń. Nauczyciele ugruntują wiedzę na temat sposobów pobudzania ciekawości poznawczej, pracy z uwagą uczniów i uczennic, techniki skutecznego zapamiętywania.

OPIS TEMATU:

Wiedza w zakresie dydaktyki postępuje w ostatnim okresie bardzo szybko, między innymi dzięki rozwojowi badań nad aktywnością mózgu z użyciem rezonansu magnetycznego, rejestrującego pobudzenia poszczególnych struktur mózgu odpowiedzialnych za uczenie się w określonych warunkach, odkryciu neuronów lustrzanych i szeregu innych dokonań neurobiologii. Pozwalają one wyciągać wnioski w stosunku do warsztatu pracy nauczycieli, sposobu pracy z uwagą ucznia na lekcji i tworzenia w klasie przestrzeni sprzyjającej uczeniu się uczniów. Manfred Spitzer, niemiecki psychiatra konstatuje, że „Mózg dziecka jest miejscem pracy nauczyciela”. Z drugiej strony bardzo aktualne pozostają dokonania dydaktyków XX wieku, jak teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia.

Niezwykle ważne okazuje się przyjęcie przez nauczyciela spójnej z najnowszą wiedzą pedagogiczną strategii dydaktycznej, która logicznie połączy planowanie programowe, wynikowe i metodyczne z formułowaniem wymagań edukacyjnych i ocenianiem zgodnie z wymaganiami oraz nastawieniem każdej lekcji na realizacje uświadomionych uczniom celów lekcji i ocenianie formatywne postępów ucznia/ uczennicy.

Obowiązujące od 1999 roku przepisy prawa oświatowego obligują nauczycieli do uwzględniania w ich strategiach dydaktycznych nowoczesnego podejścia do nauczania i uczenia się uczniów, związanego z humanistycznym typem systemu edukacyjnego, a odchodzenia od typów autorytarnych.

Szkolenie zawiera elementy warsztatów, podczas których nauczyciele dostrzegają sposoby pobudzania ciekawości poznawczej, pracy z uwagą uczniów i uczennic, techniki skutecznego zapamiętywania.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

  1. Nauczyciel dostrzeże, że lekcja to najważniejszy element w nauczycielskim systemie kształcenia – uświadomią sobie jak ma przebiegać własny systemu kształcenia i sposób planowania dydaktycznego.
  2. Ugruntuje wiedzę na temat neurobiologicznych podstaw procesu uczenia się.
  3. Ustali przyczyny, dla których kierowanie uwagą uczniów jest kluczem do efektywnego uczenia się przez nich podczas lekcji.
  4. Pozna zasady 4U i przykłady jej zastosowania.
  5. Dokona analizy układu lekcji, stosowania technik i strategii sprzyjających uczeniu się uczniów.
  6. Będzie wiedział, że cele lekcji jako osiągnięcia uczniów są zgodne z postawionymi wymaganiami edukacyjnymi.
  7. Uświadomi sobie znaczenie oceny jako informacji zwrotnej o przebiegu uczenia się w trakcie lekcji.
  8. Będzie mógł wymienić doświadczenia w zakresie metod sprzyjających efektywnemu uczeniu się uczniów na lekcji z uwzględnieniem teorii kształcenia wielostronnego.
  9. Pozna wybrane pozycje najnowszej literatury dotyczącej omawianych zagadnień.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Omówienie typów nauczycielskich systemów dydaktycznych w aspekcie rozwoju psychologii i dydaktyki.
  2. Przypomnienie teorii kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej kariery we współczesnej dydaktyce, oraz nawiązanie do taksonomii celów kształcenia (B. Bloom, B. Niemierko).
  3. Rozmowa o neurobiologicznych warunkach uczenia się uczniów.
  4. Uwagi o planowaniu dydaktycznym i miejscu lekcji w tym procesie – odwołanie się do aktualnych zapisów prawa oświatowego.
  5. Strategie sprzyjające uczeniu się uczniów na lekcji – omówienie, przykłady, ćwiczenia.
  6. Dyskusja o metodach i technikach wspierających wewnętrzną motywację do uczenia się uczniów.
  7. Zwrócenie uwagi na bibliografię przedmiotu.

ADRESACI SZKOLENIA:

Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli i nauczycielek szkół każdego typu.

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 3 godziny (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
Preferowane jest szkolenie typu stacjonarnego, prowadzone jest też o-line.

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, zestaw bibliografii, materiały w wersji on-line.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.