Jak poprowadzić lekcje zgodnie z zasadami współczesnej dydaktyki?
Scenariusz szkolenia
Ważne!
Szkolenie dla nauczycieli szkół wszystkich typów z elementami ćwiczeń. Nauczyciele ugruntują wiedzę na temat sposobów pobudzania ciekawości poznawczej, pracy z uwagą uczniów i uczennic, techniki skutecznego zapamiętywania.
OPIS TEMATU:
Wiedza w zakresie dydaktyki postępuje w ostatnim okresie bardzo szybko, między innymi dzięki rozwojowi badań nad aktywnością mózgu z użyciem rezonansu magnetycznego, rejestrującego pobudzenia poszczególnych struktur mózgu odpowiedzialnych za uczenie się w określonych warunkach, odkryciu neuronów lustrzanych i szeregu innych dokonań neurobiologii. Pozwalają one wyciągać wnioski w stosunku do warsztatu pracy nauczycieli, sposobu pracy z uwagą ucznia na lekcji i tworzenia w klasie przestrzeni sprzyjającej uczeniu się uczniów. Manfred Spitzer, niemiecki psychiatra konstatuje, że „Mózg dziecka jest miejscem pracy nauczyciela”. Z drugiej strony bardzo aktualne pozostają dokonania dydaktyków XX wieku, jak teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia.
Niezwykle ważne okazuje się przyjęcie przez nauczyciela spójnej z najnowszą wiedzą pedagogiczną strategii dydaktycznej, która logicznie połączy planowanie programowe, wynikowe i metodyczne z formułowaniem wymagań edukacyjnych i ocenianiem zgodnie z wymaganiami oraz nastawieniem każdej lekcji na realizacje uświadomionych uczniom celów lekcji i ocenianie formatywne postępów ucznia/ uczennicy.
Obowiązujące od 1999 roku przepisy prawa oświatowego obligują nauczycieli do uwzględniania w ich strategiach dydaktycznych nowoczesnego podejścia do nauczania i uczenia się uczniów, związanego z humanistycznym typem systemu edukacyjnego, a odchodzenia od typów autorytarnych.
Szkolenie zawiera elementy warsztatów, podczas których nauczyciele dostrzegają sposoby pobudzania ciekawości poznawczej, pracy z uwagą uczniów i uczennic, techniki skutecznego zapamiętywania.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- Nauczyciel dostrzeże, że lekcja to najważniejszy element w nauczycielskim systemie kształcenia – uświadomią sobie jak ma przebiegać własny systemu kształcenia i sposób planowania dydaktycznego.
- Ugruntuje wiedzę na temat neurobiologicznych podstaw procesu uczenia się.
- Ustali przyczyny, dla których kierowanie uwagą uczniów jest kluczem do efektywnego uczenia się przez nich podczas lekcji.
- Pozna zasady 4U i przykłady jej zastosowania.
- Dokona analizy układu lekcji, stosowania technik i strategii sprzyjających uczeniu się uczniów.
- Będzie wiedział, że cele lekcji jako osiągnięcia uczniów są zgodne z postawionymi wymaganiami edukacyjnymi.
- Uświadomi sobie znaczenie oceny jako informacji zwrotnej o przebiegu uczenia się w trakcie lekcji.
- Będzie mógł wymienić doświadczenia w zakresie metod sprzyjających efektywnemu uczeniu się uczniów na lekcji z uwzględnieniem teorii kształcenia wielostronnego.
- Pozna wybrane pozycje najnowszej literatury dotyczącej omawianych zagadnień.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Omówienie typów nauczycielskich systemów dydaktycznych w aspekcie rozwoju psychologii i dydaktyki.
- Przypomnienie teorii kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej kariery we współczesnej dydaktyce, oraz nawiązanie do taksonomii celów kształcenia (B. Bloom, B. Niemierko).
- Rozmowa o neurobiologicznych warunkach uczenia się uczniów.
- Uwagi o planowaniu dydaktycznym i miejscu lekcji w tym procesie – odwołanie się do aktualnych zapisów prawa oświatowego.
- Strategie sprzyjające uczeniu się uczniów na lekcji – omówienie, przykłady, ćwiczenia.
- Dyskusja o metodach i technikach wspierających wewnętrzną motywację do uczenia się uczniów.
- Zwrócenie uwagi na bibliografię przedmiotu.
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli i nauczycielek szkół każdego typu.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 3 godziny (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
Preferowane jest szkolenie typu stacjonarnego, prowadzone jest też o-line.
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, zestaw bibliografii, materiały w wersji on-line.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.