Motywacja do nauki – wszyscy o niej mówią, nikt jej nie widział. Szczególnie trudna jest do ujrzenia w obecnej stacjonarnej szkole, na co składa się wielu czynników. Ich uważna diagnoza, analiza i określenie środków zaradczych, to zadania każdej rady pedagogicznej.
Dziś podpowiadamy garść metod, które pomogą budować motywacje wewnętrzną uczniów.
Pierwsza grupa dotyczy budowania wiary w siebie, we własne możliwości i składają się n nią następujące działania po stronie szkoły:
- programowanie drogi do nawet niewielkiego ale stałego sukcesu,
- pomaganie uczniom w budowaniu celów, osiąganiu postępów i dostrzegania związku między nakładem pracy a efektami,
- udzielanie dodatkowej pomocy uczniom zmagającymi się z niepowodzeniami edukacyjnymi,
- stosowanie różnorodnych zabiegów wychowawczych wobec uczniów z syndromem nieadekwatnych osiągnięć szkolnych,
- zachęcanie uczniów osiągających słabe wyniki do podejmowania zadań o właściwym dla nich stopniu trudności.
Druga grupa metod motywacyjnych dotyczy stosowania zachęt zewnętrznych. Są to mi.in:
- pochwały i nagrody dla uczniów za sprostanie kryteriom wykonywanego zadania,
- chwalenie i nagradzanie w takiej formie, żeby uczniowie docenili wyniki uczenia się,
- kierowanie uwagi uczniów na praktyczną wartość nauczanych wiadomości i umiejętności.
Trzecia grupa to nawiązywanie do motywacji wewnętrznej uczniów, czyli:
- zachęcanie do samodzielności w różnych obszarach funkcjonowania,
- zezwalanie na dokonywanie wyborów,
- projektowanie czynności, które wymagają od uczniów aktywnego zachowania,
- jak najczęściej dostarczanie informacji zwrotnej,
- wzbogacanie nauczanie elementami gier,
- organizowanie pracy w grupie,
- dostosowywanie czynności dydaktyczne do zdiagnozowanych zainteresowań, pasji uczniów,
- na lekcji wprowadzanie elementów praktycznych z inspirującymi, kreatywnymi, pobudzającymi do działań poznawczych.
Czwarta grupa metod motywacyjnych to:
- kształtowanie motywacji do nauki jako dyspozycji ogólną. W tym celu demonstruj własną motywację poprzez komunikowanie właściwych oczekiwań, jak i minimalizowania lęku uczniów związanych z wykonaniem zadania.
- kształtowanie oczekiwania uczniów w stosunku do nauki, poprzez wykazywanie nauczycielskiego zapału i pasji,
- pobudzanie motywacji poprzez odwoływanie się do ciekawości, wywołanie napięcia zamianę materiału abstrakcyjnego w osobisty, konkretny, znajomy,
- wzbudzanie zainteresowania zadaniem, pokazywanie dlaczego jest istotne,
- korygowanie postaw i zachowania uczniów zniechęconych i zrażonych.
Do tego należy dołożyć stałe podnoszenie kompetencji, budowanie pozytywnego klimatu szkoły, właściwą komunikację, dbałość o własną motywację, aby była „zaraźliwa” dla uczniów, redukując jednocześnie nadmierny stres, który ją niszczy.
I cóż – ta recepta nie zawsze gwarantuje sukces, ale pozwala się do niego w szkolnych warunkach zbliżyć. A tego i sobie, i naszym Czytelnikom życzymy.