You are currently viewing „Recepta” na motywację ?

„Recepta” na motywację ?

  • Post category:Artykuły

Motywacja do nauki – wszyscy o niej mówią, nikt jej nie widział. Szczególnie trudna jest do ujrzenia w obecnej stacjonarnej szkole, na co składa się wielu czynników. Ich uważna diagnoza, analiza i określenie środków zaradczych, to zadania każdej rady pedagogicznej.

Dziś podpowiadamy garść metod, które pomogą budować motywacje wewnętrzną uczniów.

Pierwsza grupa dotyczy budowania wiary w siebie, we własne możliwości i składają się n nią następujące działania po stronie szkoły:

  • programowanie drogi do nawet niewielkiego ale stałego sukcesu,
  • pomaganie uczniom w budowaniu celów, osiąganiu postępów i dostrzegania związku między nakładem pracy a efektami,
  • udzielanie dodatkowej pomocy uczniom zmagającymi się z niepowodzeniami edukacyjnymi,
  • stosowanie różnorodnych  zabiegów wychowawczych wobec uczniów z syndromem nieadekwatnych osiągnięć szkolnych,
  • zachęcanie uczniów osiągających słabe wyniki do podejmowania zadań o właściwym dla nich stopniu trudności.

Druga grupa metod motywacyjnych dotyczy stosowania zachęt zewnętrznych. Są to mi.in:

  • pochwały i nagrody dla uczniów za sprostanie kryteriom wykonywanego zadania,
  • chwalenie i nagradzanie w takiej formie, żeby uczniowie docenili wyniki uczenia się,
  • kierowanie uwagi uczniów na praktyczną wartość nauczanych wiadomości                                  i umiejętności.

Trzecia grupa to nawiązywanie do motywacji wewnętrznej uczniów, czyli:

  • zachęcanie do samodzielności w różnych obszarach funkcjonowania,
  •  zezwalanie na dokonywanie wyborów,
  • projektowanie czynności, które wymagają od uczniów aktywnego zachowania,
  •  jak najczęściej dostarczanie informacji zwrotnej,
  •  wzbogacanie nauczanie elementami gier,
  • organizowanie pracy w grupie,
  • dostosowywanie czynności dydaktyczne do zdiagnozowanych zainteresowań, pasji uczniów,
  • na lekcji wprowadzanie elementów praktycznych z inspirującymi, kreatywnymi, pobudzającymi do działań poznawczych.

Czwarta grupa metod motywacyjnych to:

  • kształtowanie motywacji do nauki jako dyspozycji ogólną. W tym celu demonstruj własną motywację poprzez komunikowanie właściwych oczekiwań, jak i minimalizowania lęku uczniów związanych z wykonaniem zadania.
  • kształtowanie oczekiwania uczniów w stosunku do nauki, poprzez wykazywanie nauczycielskiego zapału i pasji,
  • pobudzanie motywacji poprzez  odwoływanie się do ciekawości, wywołanie napięcia zamianę materiału abstrakcyjnego w osobisty, konkretny, znajomy,
  • wzbudzanie zainteresowania zadaniem, pokazywanie dlaczego jest istotne,
  • korygowanie postaw i zachowania uczniów zniechęconych i zrażonych.

Do tego należy dołożyć stałe podnoszenie kompetencji, budowanie pozytywnego klimatu szkoły, właściwą komunikację, dbałość o własną motywację, aby była „zaraźliwa” dla uczniów, redukując jednocześnie nadmierny stres, który ją niszczy.

I cóż – ta recepta nie zawsze gwarantuje sukces, ale pozwala się do niego w szkolnych warunkach zbliżyć. A tego i sobie, i naszym Czytelnikom życzymy.