You are currently viewing Projekty podstaw programowych przygotowane przez ekspertów IBE PIB.

Projekty podstaw programowych przygotowane przez ekspertów IBE PIB.

  • Post category:Artykuły

Projekty podstaw programowych dla szkoły podstawowej przygotowane przez ekspertów, działających przy IBE PIB, zostały zaprezentowane na stronie Instytutu 16 września 2025 r.:

  • Edukacja dla bezpieczeństwa;
  • Edukacja obywatelska;
  • Edukacja wczesnoszkolna;
  • Etyka;
  • Historia;
  • Informatyka;
  • Język obcy nowożytny;
  • Język mniejszości narodowej lub etnicznej;
  • Język polski;
  • Język regionalny – kaszubski;
  • Matematyka;
  • Muzyka,;
  • Plastyka;
  • Zajęcia praktyczno-techniczne;
  • Kształcenie ogólne w szkole podstawowej.

Projekty podstaw programowych z przyrody, biologii, chemii, fizyki i geografii opublikowane będą w późniejszym terminie.

W projekcie określono, że nadrzędnym celem edukacji szkolnej jest wspieranie wszechstronnego rozwoju uczniów w sferze poznawczej, społecznej, emocjonalnej, etycznej i fizycznej oraz wsparcie ich w pełnej realizacji potencjału – zarówno jako jednostek, jak i członków społecznej i demokratycznej wspólnoty. Edukacja kształtuje postawy oparte na dbałości o dobro wspólne, szacunku do innych, pielęgnowaniu tradycji i kultury narodowej oraz rozwija poczucie odpowiedzialności i postawy patriotyczne.

Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu:

  1. rozwijanie kompetencji fundamentalnych: językowych, matematycznych, cyfrowych i ruchowych, niezbędnych do skutecznego i zdrowego funkcjonowania w różnych sytuacjach życiowych oraz do dalszej nauki;
  2. budowanie przez uczniów wiedzy pozwalającej rozumieć otaczający ich świat i poznawać go w toku nauki na kolejnych etapach edukacji;
  3. rozwijanie kompetencji przekrojowych: poznawczych, społecznych i osobistych, pozwalających uczniom działać w szkole i poza nią, z korzyścią dla siebie i wspólnego dobra;
  4. budowanie sprawczości uczniów w procesie uczenia się i realizacji zamierzonych celów, w tym branie odpowiedzialności za własne działania i ich wpływ na siebie, innych ludzi i świat;
  5. wprowadzanie uczniów – we współpracy z rodzicami – w świat wartości przygotowywanie ich do dokonywania odpowiedzialnych wyborów etycznych w trosce o siebie, wspólnotę i ojczyznę;
  6. rozwijanie aspiracji i ciekawości uczniów, budowanie ich nastawienia na rozwój i wzmacnianie motywacji do dalszej nauki.

Działalność dydaktyczna i wychowawcza szkoły opiera się na następujących wartościach: wolność i odpowiedzialność, wspólnota i szacunek, prawda, dobro i piękno, sprawiedliwość  i solidarność. Ważnym elementem tej działalności jest również kształtowanie postaw patriotycznych oraz troski o dobro ojczyzny.

Kluczowe jest wspieranie uczniów w podejmowaniu decyzji, wyrażaniu własnych potrzeb i opinii oraz w dokonywaniu wyborów dostosowanych do ich możliwości.

Działalność dydaktyczna i wychowawcza szkoły jest określona przez:

  1. szkolny zestaw programów nauczania;
  2. program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.

Opis efektów uczenia się odnoszących się do wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zdobywanych przez ucznia jest zgodny z odpowiednimi poziomami Polskiej Ramy Kwalifikacji.

W projekcie są też ujęte zajęcia z wychowawcą. Zadaniem szkoły jest przygotowywanie uczniów do stopniowego przejmowania odpowiedzialności za swój własny rozwój:

  • podczas zajęć z wychowawcą (przynajmniej raz w roku) uczeń formułuje ważne dla siebie cele rozwojowe, związane z kompetencjami osobistymi i społecznymi oraz sprawczością. Nauczyciel-wychowawca pomaga uczniowi w ich określeniu i zaplanowaniu ich realizacji w czasie zajęć oraz poza nimi.

Zakres zagadnień i sposoby działania wychowawców różnią się w zależności od wieku uczniów, ich potrzeb i umiejętności. Na wszystkich etapach powinny one obejmować takie zagadnienia, jak:

  • uczenie się tworzenia dobrych relacji w różnych społecznościach i przyjmowanych rolach;
  • budowanie własnego światopoglądu, wewnętrznego systemu wartości i sądów etycznych;
  • rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i zapobiegania sytuacjom konfliktowym;
  • rozpoznawanie zachowań ryzykownych i wykorzystywanie strategii ich unikania;
  • podejmowanie refleksji na temat własnej roli w różnych wspólnotach;
  • kształtowanie postaw prospołecznych i rozwijanie uważności na potrzeby różnych osób i grup;
  • kształtowanie odpowiedzialności za swoją lokalną wspólnotę;
  • podejmowanie pogłębionej refleksji o sobie jako człowieku uczącym się;
  • planowanie własnego rozwoju rozumianego jako proces trwający przez całe życie.

Projekty dostępne na stronie Instytutu.

Źródło: ibe.edu.pl