You are currently viewing Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji – PCTE.

Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji – PCTE.

  • Post category:Artykuły

Ministerstwo Edukacji Narodowej  udostępniło na swojej stronie internetowej projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji.

PCTE jest załącznikiem do przedstawionego projektu. Celem wyznaczonym w projekcie jest wyznaczenie ram polityki państwowej i działań niezbędnych do przeprowadzenie cyfrowej transformacji edukacji. Rozwiązania przyjęte we wspomnianej uchwale stanowią realizację tzw. ,,kamienia milowego’’ przewidzianego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności. Na realizację zaplanowanych działań przyjęto trzy terminy: do roku 2027, 2030, 2035. W uzasadnieniu uchwały zapisano, iż działania opisane w PCTE, prowadzące do założonych celów, pozwolą na koordynację, planowanie i ewaluację zidentyfikowanych celów i zadań na poziomie centralnym, regionalnym i lokalnym.

 W dokumencie zdiagnozowano następujące obszary działania:

  1. ewaluacja stanu edukacji cyfrowej oraz wykorzystania technologii edukacyjnej przez uczniów;
  2. zmiana obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;
  3. nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja w szkole;
  4. metody kształcenia, dydaktyka cyfrowa, cyfrowe zasoby dydaktyczne;
  5. kształcenie i doskonalenie nauczycieli;
  6. wyposażenie uczniów, nauczycieli i szkół;
  7. kształcenie cyfrowych specjalistów;
  8. cyfrowe bezpieczeństwo;
  9. zmiana organizacji pracy szkoły;
  10. wsparcie nauczycieli i szkół w procesie cyfrowej transformacji.

Realizacja działań w tych obszarach jest dedykowana szkołom, uczelniom, innym podmiotom, które obejmuje system oświaty oraz podmiotom go wspierającym  oraz administracji systemu edukacji.

W  uzasadnieniu zawarto między innymi następujące działania do realizacji:

  • monitorowanie poziomu kompetencji cyfrowych wszystkich nauczycieli i wyposażenia szkół;
  • kształtowanie kompetencji cyfrowych uczniów jako międzyprzedmiotowych i interdyscyplinarnych;
  • możliwość realizacji indywidualnych ścieżek rozwoju uczniów i ich osiągnięć;
  • sztuczna inteligencja jako wsparcie nauczyciela i pomoc w edukacyjnym i osobowym rozwoju ucznia, a także w organizacji pracy szkoły;
  • cyberbezpieczeństwo, profilaktyka cyberprzemocy, konsekwencje prawne aktywności prowadzonej w Internecie;
  • uzupełnienie tradycyjnego systemu klasowo – lekcyjnego innymi modelami organizacji zajęć w szkole, zwłaszcza metodą projektów;
  • utworzenie stanowiska szkolnego koordynatora cyfrowej edukacji.
  • rozwijanie inicjatyw edukacyjnych w zakresie kompetencji cyfrowych do uczniów szczególnie uzdolnionych;
  • przygotowanie nauczycieli do posługiwania się aktualnymi technologiami cyfrowymi, a także nauczanie przy ich pomocy;
  • wyposażenie szkół połączone ze szkoleniami dla nauczycieli;
  • zerwanie z metodami podającymi, sztuczna inteligencja katalizatorem aktywności uczniów, także niepełnosprawnych.

Założono, że projektowana uchwała wejdzie w życie 10 września 2024 r., obecnie jest na etapie konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych.

Źródło:

  • gov.pl/web/edukacja
  • Projekt uchwały w sprawie ustanowienia PCTE