Ministerstwo Edukacji Narodowej udostępniło na swojej stronie internetowej projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji.
PCTE jest załącznikiem do przedstawionego projektu. Celem wyznaczonym w projekcie jest wyznaczenie ram polityki państwowej i działań niezbędnych do przeprowadzenie cyfrowej transformacji edukacji. Rozwiązania przyjęte we wspomnianej uchwale stanowią realizację tzw. ,,kamienia milowego’’ przewidzianego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności. Na realizację zaplanowanych działań przyjęto trzy terminy: do roku 2027, 2030, 2035. W uzasadnieniu uchwały zapisano, iż działania opisane w PCTE, prowadzące do założonych celów, pozwolą na koordynację, planowanie i ewaluację zidentyfikowanych celów i zadań na poziomie centralnym, regionalnym i lokalnym.
W dokumencie zdiagnozowano następujące obszary działania:
- ewaluacja stanu edukacji cyfrowej oraz wykorzystania technologii edukacyjnej przez uczniów;
- zmiana obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;
- nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja w szkole;
- metody kształcenia, dydaktyka cyfrowa, cyfrowe zasoby dydaktyczne;
- kształcenie i doskonalenie nauczycieli;
- wyposażenie uczniów, nauczycieli i szkół;
- kształcenie cyfrowych specjalistów;
- cyfrowe bezpieczeństwo;
- zmiana organizacji pracy szkoły;
- wsparcie nauczycieli i szkół w procesie cyfrowej transformacji.
Realizacja działań w tych obszarach jest dedykowana szkołom, uczelniom, innym podmiotom, które obejmuje system oświaty oraz podmiotom go wspierającym oraz administracji systemu edukacji.
W uzasadnieniu zawarto między innymi następujące działania do realizacji:
- monitorowanie poziomu kompetencji cyfrowych wszystkich nauczycieli i wyposażenia szkół;
- kształtowanie kompetencji cyfrowych uczniów jako międzyprzedmiotowych i interdyscyplinarnych;
- możliwość realizacji indywidualnych ścieżek rozwoju uczniów i ich osiągnięć;
- sztuczna inteligencja jako wsparcie nauczyciela i pomoc w edukacyjnym i osobowym rozwoju ucznia, a także w organizacji pracy szkoły;
- cyberbezpieczeństwo, profilaktyka cyberprzemocy, konsekwencje prawne aktywności prowadzonej w Internecie;
- uzupełnienie tradycyjnego systemu klasowo – lekcyjnego innymi modelami organizacji zajęć w szkole, zwłaszcza metodą projektów;
- utworzenie stanowiska szkolnego koordynatora cyfrowej edukacji.
- rozwijanie inicjatyw edukacyjnych w zakresie kompetencji cyfrowych do uczniów szczególnie uzdolnionych;
- przygotowanie nauczycieli do posługiwania się aktualnymi technologiami cyfrowymi, a także nauczanie przy ich pomocy;
- wyposażenie szkół połączone ze szkoleniami dla nauczycieli;
- zerwanie z metodami podającymi, sztuczna inteligencja katalizatorem aktywności uczniów, także niepełnosprawnych.
Założono, że projektowana uchwała wejdzie w życie 10 września 2024 r., obecnie jest na etapie konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych.
Źródło:
- gov.pl/web/edukacja
- Projekt uchwały w sprawie ustanowienia PCTE