You are currently viewing Podstawa programowa 2026 – szkoła podstawowa.

Podstawa programowa 2026 – szkoła podstawowa.

  • Post category:Artykuły

19 listopada br. ukazał się projekt  Rozporządzenia określającego podstawę programową:

  1. wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia;
  2. kształcenia ogólnego dla:
  1. szkoły podstawowej, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia,
  2. szkoły podstawowej – dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Podstawa programowa w załączniku nr 2 określa:

  • ogólne cele kształcenia i wychowania oraz zadania szkoły podstawowej;
  • kompetencje – fundamentalne, przekrojowe (poznawcze, osobiste, społeczne), sprawczość;
  • oczekiwane efekty uczenia się – oczekiwane efekty uczenia się w zakresie kompetencji przekrojowych są uwzględniane przez nauczycieli w planowaniu działań dydaktycznych (przedmiotowych i międzyprzedmiotowych) oraz przez szkołę w tworzeniu i realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego;
  • działalność wychowawcza szkoły – działalność wychowawcza szkoły skupia się na wprowadzeniu ucznia w świat wartości, rozwijaniu sprawczości oraz kompetencji osobistych i społecznych. Jej ważnym elementem jest również kształtowanie postaw patriotycznych, poszanowania tradycji oraz troski o dobro ojczyzny;
  • sposoby organizowania środowisk edukacyjnych:

,,W wybranych przedmiotach zostały wyodrębnienie moduły tematyczne, które są poświęcone konkretnym zjawiskom mającym interdyscyplinarny charakter i pozwalają na integrowanie wiedzy i umiejętności z różnych przedmiotów wokół istotnych zagadnień i problemów. Podstawa programowa dla szkoły podstawowej przewiduje sześć modułów tematycznych w ramach poniższych zajęć edukacyjnych/przedmiotów:

  1. moduł bezpieczeństwo i obrona – edukacja wczesnoszkolna, zajęcia praktyczno- techniczne, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa;
  2. moduł medialny – język polski, informatyka, zajęcia praktyczno-techniczne, geografia, edukacja obywatelska;
  3. moduł filozoficzny – etyka, język polski, historia;
  4. moduł ekonomiczno-finansowy – edukacja wczesnoszkolna, zajęcia praktyczno- techniczne, matematyka, geografia, edukacja obywatelska;
  5. moduł klimatyczny – przyroda, geografia, biologia, chemia, fizyka, edukacja zdrowotna, zajęcia praktyczno-techniczne;
  6. moduł kultura – edukacja wczesnoszkolna, język polski, historia, plastyka, muzyka.’’

Zgodnie z projektem dotychczasowe określenie „treści nauczania – wymagania szczegółowe” zostaje zastąpione przez „oczekiwane efekty uczenia się i wymagania dotyczące doświadczeń edukacyjnych. Natomiast doświadczenia edukacyjne określają sytuacje, w których uczeń powinien uczestniczyć, by rozwijać kompetencje przekrojowe i sprawczość. Ich rola polega na uzupełnieniu efektów uczenia się o aspekty, które trudno uwzględnić jedynie w ramach tradycyjnych przedmiotów.

Rozszerzony został zakres zagadnień wychowawczych, zwłaszcza na zajęciach z wychowawcą. Wsparcia uczniów w wymiarze zarówno indywidualnym, jak i grupowym,  powinno być prowadzone z poszanowaniem praw ucznia. W wymiarze indywidualnym uczniowie są wspierani przez nauczycieli i wychowawców w rozwijaniu swoich kompetencji i wprowadzaniu w życie osobistych celów. W wymiarze grupowym nauczyciele podejmują działania, które budują więź i wspólnotę klasową i szkolną.

Istotnym elementem procesu wychowawczego jest monitorowanie postępów uczniów przez wszystkich nauczycieli. Regularne informowanie o postępach oraz docenianie wysiłku uczniów sprzyja ich dalszemu rozwojowi.

W projektowanym rozporządzeniu podkreślono, że zajęcia z wychowawcą są istotnym elementem realizacji wychowawczej funkcji szkoły. Zaznaczono, że zakres zagadnień i sposoby działania wychowawców różnią się w zależności od wieku uczniów, ich potrzeb i umiejętności. Powinny one obejmować takie zagadnienia, jak:

  1. tworzenie dobrych relacji w różnych społecznościach i przyjmowanych rolach;
  2. budowanie własnego światopoglądu, wewnętrznego systemu wartości i sądów etycznych;
  3. rozwiązywanie konfliktów i zapobieganie sytuacjom konfliktowym;
  4. rozpoznawanie zachowań ryzykownych i wykorzystywanie strategii ich unikania;
  5. podejmowanie refleksji na temat własnej roli w różnych wspólnotach;
  6. kształtowanie kompetencji społecznych i rozwijanie uważności na potrzeby różnych osób i grup;
  7. kształtowanie kompetencji osobistych i rozwijanie własnej sprawczości;
  8. bezpieczne zachowanie się w sytuacjach zagrożeń czasu pokoju i wojny;
  9. udzielanie pierwszej pomocy;
  10. kształtowanie odpowiedzialności za swoje działania, grupę, klasę, szkołę, lokalną wspólnotę i ojczyznę;
  11. podejmowanie pogłębionej refleksji o sobie jako człowieku uczącym się;
  12. planowanie własnego rozwoju rozumianego jako proces trwający przez całe życie.

Więcej informacji,  w tym szczegółów w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i poszczególnych przedmiotów na II etapie edukacyjnym w przywołanym rozporządzeniu.

Źródło:

  • rcl.gov.pl