19 listopada br. ukazał się projekt Rozporządzenia określającego podstawę programową:
- wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia;
- kształcenia ogólnego dla:
- szkoły podstawowej, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia,
- szkoły podstawowej – dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Podstawa programowa w załączniku nr 2 określa:
- ogólne cele kształcenia i wychowania oraz zadania szkoły podstawowej;
- kompetencje – fundamentalne, przekrojowe (poznawcze, osobiste, społeczne), sprawczość;
- oczekiwane efekty uczenia się – oczekiwane efekty uczenia się w zakresie kompetencji przekrojowych są uwzględniane przez nauczycieli w planowaniu działań dydaktycznych (przedmiotowych i międzyprzedmiotowych) oraz przez szkołę w tworzeniu i realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego;
- działalność wychowawcza szkoły – działalność wychowawcza szkoły skupia się na wprowadzeniu ucznia w świat wartości, rozwijaniu sprawczości oraz kompetencji osobistych i społecznych. Jej ważnym elementem jest również kształtowanie postaw patriotycznych, poszanowania tradycji oraz troski o dobro ojczyzny;
- sposoby organizowania środowisk edukacyjnych:
,,W wybranych przedmiotach zostały wyodrębnienie moduły tematyczne, które są poświęcone konkretnym zjawiskom mającym interdyscyplinarny charakter i pozwalają na integrowanie wiedzy i umiejętności z różnych przedmiotów wokół istotnych zagadnień i problemów. Podstawa programowa dla szkoły podstawowej przewiduje sześć modułów tematycznych w ramach poniższych zajęć edukacyjnych/przedmiotów:
- moduł bezpieczeństwo i obrona – edukacja wczesnoszkolna, zajęcia praktyczno- techniczne, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa;
- moduł medialny – język polski, informatyka, zajęcia praktyczno-techniczne, geografia, edukacja obywatelska;
- moduł filozoficzny – etyka, język polski, historia;
- moduł ekonomiczno-finansowy – edukacja wczesnoszkolna, zajęcia praktyczno- techniczne, matematyka, geografia, edukacja obywatelska;
- moduł klimatyczny – przyroda, geografia, biologia, chemia, fizyka, edukacja zdrowotna, zajęcia praktyczno-techniczne;
- moduł kultura – edukacja wczesnoszkolna, język polski, historia, plastyka, muzyka.’’
Zgodnie z projektem dotychczasowe określenie „treści nauczania – wymagania szczegółowe” zostaje zastąpione przez „oczekiwane efekty uczenia się i wymagania dotyczące doświadczeń edukacyjnych. Natomiast doświadczenia edukacyjne określają sytuacje, w których uczeń powinien uczestniczyć, by rozwijać kompetencje przekrojowe i sprawczość. Ich rola polega na uzupełnieniu efektów uczenia się o aspekty, które trudno uwzględnić jedynie w ramach tradycyjnych przedmiotów.
Rozszerzony został zakres zagadnień wychowawczych, zwłaszcza na zajęciach z wychowawcą. Wsparcia uczniów w wymiarze zarówno indywidualnym, jak i grupowym, powinno być prowadzone z poszanowaniem praw ucznia. W wymiarze indywidualnym uczniowie są wspierani przez nauczycieli i wychowawców w rozwijaniu swoich kompetencji i wprowadzaniu w życie osobistych celów. W wymiarze grupowym nauczyciele podejmują działania, które budują więź i wspólnotę klasową i szkolną.
Istotnym elementem procesu wychowawczego jest monitorowanie postępów uczniów przez wszystkich nauczycieli. Regularne informowanie o postępach oraz docenianie wysiłku uczniów sprzyja ich dalszemu rozwojowi.
W projektowanym rozporządzeniu podkreślono, że zajęcia z wychowawcą są istotnym elementem realizacji wychowawczej funkcji szkoły. Zaznaczono, że zakres zagadnień i sposoby działania wychowawców różnią się w zależności od wieku uczniów, ich potrzeb i umiejętności. Powinny one obejmować takie zagadnienia, jak:
- tworzenie dobrych relacji w różnych społecznościach i przyjmowanych rolach;
- budowanie własnego światopoglądu, wewnętrznego systemu wartości i sądów etycznych;
- rozwiązywanie konfliktów i zapobieganie sytuacjom konfliktowym;
- rozpoznawanie zachowań ryzykownych i wykorzystywanie strategii ich unikania;
- podejmowanie refleksji na temat własnej roli w różnych wspólnotach;
- kształtowanie kompetencji społecznych i rozwijanie uważności na potrzeby różnych osób i grup;
- kształtowanie kompetencji osobistych i rozwijanie własnej sprawczości;
- bezpieczne zachowanie się w sytuacjach zagrożeń czasu pokoju i wojny;
- udzielanie pierwszej pomocy;
- kształtowanie odpowiedzialności za swoje działania, grupę, klasę, szkołę, lokalną wspólnotę i ojczyznę;
- podejmowanie pogłębionej refleksji o sobie jako człowieku uczącym się;
- planowanie własnego rozwoju rozumianego jako proces trwający przez całe życie.
Więcej informacji, w tym szczegółów w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i poszczególnych przedmiotów na II etapie edukacyjnym w przywołanym rozporządzeniu.
Źródło:
- rcl.gov.pl