You are currently viewing Organizacja edukacji zdrowotnej w nowym roku szkolnym.

Organizacja edukacji zdrowotnej w nowym roku szkolnym.

  • Post category:Artykuły

Projektowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadzenie nowego nieobowiązkowego przedmiotu „edukacja zdrowotna” i rezygnacja od roku szkolnego 2025/2026 z realizowania przez uczniów szkół zajęć „wychowanie do życia w rodzinie” spowoduje, że  utraci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 2431).

Zajęcia z nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna” będą nieobowiązkowe, zatem uczniowie nie będą oceniani z tego przedmiotu oraz zajęcia nie będą miały wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez niego – tak jak to miało miejsce w przypadku zajęć „wychowania do życia w rodzinie”.

Zajęcia z przedmiotu „edukacja zdrowotna” będą prowadzone od roku szkolnym 2025/2026, we wszystkich klasach, w których dotychczas mogły być prowadzone zajęcia „wychowanie do życia w rodzinie”:

  • klasach IV-VIII szkoły podstawowej, z wyjątkiem szkoły podstawowej dla dorosłych, w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej z tych klas, przy czym zajęcia będą realizowane w klasie VIII nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego (tj. nie przez cały rok szkolny), z uwagi na przeprowadzany w maju egzamin ósmoklasisty w klasie VIII szkoły podstawowej;
  • branżowej szkole I stopnia, w klasach I-III liceum ogólnokształcącego (z wyjątkiem liceum ogólnokształcącego dla dorosłych) oraz w klasach I-III technikum, zajęcia odbywają się w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasach I i II, albo klasach II i III, albo klasach I oraz III tych szkół.

Dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
w tym dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną
z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym zajęcia z nowego przedmiotu nie będą organizowane.

Zajęcia „edukacja zdrowotna” będą organizowane w oddziałach albo grupach międzyoddziałowych liczących nie więcej niż 24 uczniów. Jednocześnie umożliwiono organizację zajęć „edukacja zdrowotna” z obszaru zdrowia psychicznego, seksualnego lub dojrzewania  w mniejszych grupach, np. możliwe będzie podzielenie oddziału lub grupy międzyoddziałowej (liczącej do 24 uczniów) na mniejsze grupy np. po 12 uczniów, ze względu na tematykę, która porusza zagadnienia wymagające stworzenia odpowiednich warunków do ich omówienia.

Według zapisów projektowanego rozporządzenia w realizacji treści programowych zajęć „edukacja zdrowotna” powinny zaistnieć działania związane z:

  • wspieraniem wychowawczej roli rodziny;
  • wspieraniem ucznia w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej;
  • profilaktyką problemów dzieci i młodzieży (np. przeciwdziałaniem uzależnieniom, kryzysom zdrowia psychicznego, zaburzeniom odżywiania, prewencji suicydalnej);
  • kształtowaniem postaw prorodzinnych, prozdrowotnych i prospołecznych jako czynników chroniących;
  • budowaniem atmosfery szacunku dla różnorodności przy zachowaniu własnych wartości;
  • wspieraniem efektów profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami.

W uzasadnieniu podkreślono, że nauczyciel prowadzący zajęcia „edukacja zdrowotna” wraz z wychowawcą, w każdym roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji tych zajęć, ma przeprowadzić co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów niepełnoletnich oraz z uczniami pełnoletnimi. Za przeprowadzenie tych spotkań odpowiedzialny będzie dyrektor szkoły. Rodzice niepełnoletnich uczniów/uczniowie pełnoletni będą mieć możliwość podjęcia świadomej decyzji dotyczącej zgłoszenia dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnacji z udziału ucznia/swojej w zajęciach.

Źródło:

  • legislacja.gov.pl
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia … 2025 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego – projekt z dnia 5.02.2025 r.