W Dzienniku Ustaw 13 listopada br. zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Edukacji dnia 29 października 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli.
Ocena pracy nauczyciela to proces służący monitorowaniu stopnia realizacji przez nauczyciela obowiązków wynikających z przepisów prawa oświatowego i ustawy – Karta Nauczyciela. Obejmuje ona zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, a także inne obowiązki określone w statucie szkoły. Ocena uwzględnia w szczególności:
- poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć;
- dbałość o bezpieczeństwo uczniów;
- współpracę z rodzicami;
- aktywność w zakresie doskonalenia zawodowego.
Oceny pracy dokonuje się nie wcześniej niż po upływie roku od poprzedniej oceny. Zgodnie z art. 6a ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela postępowanie może być wszczęte z inicjatywy dyrektora szkoły, nauczyciela, kuratora oświaty, organu prowadzącego szkołę, rady szkoły lub rady rodziców.
Ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym:
- ocena wyróżniająca;
- ocena bardzo dobra;
- ocena dobra;
- ocena negatywna.
Celem wprowadzenia nowych zasad jest zapewnienie większej transparentności, sprawiedliwości i jednolitości ocen, a także wzmocnienie roli oceny pracy jako narzędzia wspierającego rozwój zawodowy nauczycieli i podnoszenia jakości edukacji w Polsce.
W rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli – Dz. U. poz. 1822 – wprowadzone zostają m.in. zmiany:
- szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela obejmują poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem wykorzystania metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki zajęć;
- dodanie do szczegółowych kryteriów oceniania pracy nauczyciela:
- ,,analizowanie własnej pracy i wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów prac’’,
- ,,realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela’’,
- diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem’’;
- wprowadzenie przepisu obejmującego ,,poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych, oraz wykorzystanie w pracy wiedzy nabytej w wyniku doskonalenia zawodowego”;
- odstąpienie od oceniania nauczycieli oraz dyrektorów szkół według kryteriów dodatkowych wskazywanych odpowiednio przez nauczycieli i dyrektorów szkół;
- uproszczenie dotychczasowej punktacji i poziom spełniania kryteriów oceny pracy będzie oceniany w punktach: 0, 1, 2, 3, bez liczb ułamkowych;
- w trakcie zapoznania z projektem oceny, nauczyciel będzie zapoznawany z opiniami, o których mowa w art. 6a ust. 5 ustawy – Karta Nauczyciela, natomiast dyrektor szkoły z opiniami, o których mowa w art. 6a ust. 7 ustawy – Karta Nauczyciela;
- nauczyciel lub dyrektor szkoły podlegający ocenie będą mogli odnieść się do wymienionych powyżej opinii ustnie przy zapoznawaniu ich z projektem oceny pracy lub w formie pisemnej w terminie 5 dni roboczych od dnia zapoznania z projektem oceny;
- dyrektor szkoły przekazując do właściwego organu odwołanie od oceny pracy nauczyciela i pisemne odniesienie się do zarzutów podniesionych w odwołaniu jest obowiązany do przekazania odniesienia się do zarzutów podniesionych w odwołaniu również nauczycielowi, który odwołał się od oceny pracy.
Do postępowań w sprawie dokonania oceny pracy nauczyciela wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
Źródło:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 zmieniające rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli – Dz.U. poz. 1550
- dziennikustaw.gov.pl
- strona internetowa MEN