You are currently viewing ,,Lekcje z orbity’’ i jeszcze więcej.

,,Lekcje z orbity’’ i jeszcze więcej.

  • Post category:Artykuły

25 czerwca 2025 r. o godzinie 8:31 czasu polskiego, z Centrum Kosmicznego im. Johna F. Kennedy’ego na Florydzie wystartowała misja IGNIS. Na pokładzie kapsuły Crew Dragon, wyniesionej przez rakietę Falcon 9 firmy SpaceX, znalazł się polski specjalista misji Sławosz Uznański-Wiśniewski. Pokonał on  ponad 22 tysiące kandydatów z całej Europy w trwających półtora roku eliminacjach Europejskiej Agencji Kosmicznej – ESA. Kandydaci przechodzili różnorodne testy wiedzy o kosmosie i technologiach kosmicznych, inteligencji i sprawności obliczeniowej, umiejętności rozwiązywania złożonych, nietypowych problemów pod presją czasu, odporności psychicznej i zachowania zimnej krwi w warunkach stresu. Poddani byli szczegółowym badaniom medycznym i przeszli szereg rozmów kwalifikacyjnych. To drugi Polak w historii, który poleciał w kosmos, a pierwszy który znalazł  się na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej – ISS, która jest wspólnym projektem agencji kosmicznych z Europy, Stanów Zjednoczonych, Rosji, Japonii i Kanady. ISS krąży wokół Ziemi z prędkością ponad 28 000 km/h i wykonuje około 16 okrążeń planety na dobę – co oznacza, że astronauci na jej pokładzie widzą wschód i zachód słońca co 90 minut. Międzynarodowa Stacja Kosmiczna krąży około 400 kilometrów nad Ziemią i pozwala naukowcom testować nowe technologie oraz prowadzić eksperymenty, które trudno byłoby zrealizować na powierzchni Ziemi. 

Misja IGNIS budzi ciekawość, pokazuje, że marzenia o locie w kosmos są realne. Polska Agencja Kosmiczna – POLSA, we współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii oraz ESA, przygotowała ogólnopolski program edukacyjny towarzyszący misji IGNIS. W jego ramach realizowane są m.in. projekty inżynieryjne, konkursy, warsztaty, spotkania z ekspertami oraz udostępniane są materiały edukacyjne dla szkół. Jest on skierowany do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, studentów, nauczycieli oraz edukatorów. Jego celem jest poszerzenie wiedzy na temat sektora kosmicznego, wsparcie rozwoju kompetencji inżynieryjnych oraz zainteresowanie dzieci i młodzieży nowymi technologiami i nauką. Program ma również za zadanie wspierać szkoły w realizacji nowoczesnej edukacji kosmicznej.

Program ,,Zostań kosmicznym inżynierem’’ został tak przygotowany, by był impulsem do rozwijania wyobraźni, zainteresowań, rozwoju kompetencji w dziedzinach inżynieryjnych i nauk ścisłych, poznania i doskonalenia umiejętności lutowania, tworzenia układów elektronicznych czy projektowania 3D. Program zawiera następujące elementy:

  • ,,Klucz do kosmosu – zbuduj klucz telegraficzny i nadaj sygnał alfabetem Morse’a’’;
  • ,,Warsztaty inżynieryjne – naucz się podstaw elektroniki, bioinżynierii oraz druku 3D’’;
  • ,,Krótkofalarstwo – połącz się z ISS!’’;
  • ,,Bioinżynieria – weź udział w doświadczeniu z użyciem nasion, które spędziły rok w kosmosie’’;
  • ,,3D action – poznaj tajniki projektowania 3D’’.

Po misji powstanie 60 scenariuszy lekcji, propozycji doświadczeń oraz filmów edukacyjnych z udziałem astronauty, w oparciu o 13 polskich eksperymentów technologiczno-naukowych oraz wszystkie działania edukacyjne prowadzone w ramach IGNIS. Zostaną one zarejestrowane i staną się częścią przygotowywanych zasobów edukacyjnych, które sukcesywnie pojawiać się na stronie  plinspace.pl.
Całość stanowi projekt „Lekcje z orbity”. Wśród lekcji z orbity znajdą się również materiały o kosmicznych technologiach oraz ich wykorzystaniu w codziennym życiu na Ziemi. Poruszone zostaną również tematy codziennych wyzwań życia na ISS, do których należą m.in. zmiany zachodzące  w organizmach astronautów oraz wyzwania związane z poruszaniem się w stanie nieważkości.

W  programie edukacyjnym towarzyszącym misji IGNIS zaplanowano również inne działania, wśród nich są propozycje dla dzieci i młodzieży udziału w konkursach, z kolei dla nauczycieli szkolenia oraz zestawy materiałów edukacyjnych.

Źródło:

  • polsa.gov.pl
  • plinspace.pl