You are currently viewing Edukacja obywatelska – nowy przedmiot w szkołach ponadpodstawowych.

Edukacja obywatelska – nowy przedmiot w szkołach ponadpodstawowych.

  • Post category:Artykuły

Głównym celem nowego przedmiotu jest, w założeniu autorów, przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym. Wymagania ogólne dotyczą:

  • rozumienia sfery publicznej;
  • zainteresowania sprawami publicznymi;
  • zaangażowania obywatelskiego.

Wdrożone cele kształcenia będą skutkować tym, że uczeń:

  • rozumie najważniejsze zjawiska i procesy społeczne i polityczne oraz zasady nimi rządzące, poddaje je samodzielnej analizie i ocenie wykorzystując także perspektywę historyczną;
  • rozumie podstawowe zasady i mechanizmy demokratycznego państwa prawa, w tym prawa człowieka; odnosi je do codziennych sytuacji życiowych, poddaje analizie i ocenie;
  • interesuje się wybranymi obszarami rzeczywistości społeczno-politycznej i w oparciu o wartości i sprawdzone informacje, formułuje i uzasadnia opinie w sprawach publicznych;
  • rozumie i szanuje perspektywę i opinie innych, rozpoznaje kwestie kontrowersyjne lub sporne, z szacunkiem do odmiennych opinii prezentuje własne zdanie i w dialogu poszukuje porozumienia;
  • identyfikuje problemy społeczne i poszukuje ich rozwiązań, angażuje się indywidualnie lub we współpracy z innymi w działania na rzecz dobra wspólnego lub ojczyzny;
  • potrafi załatwiać wybrane sprawy urzędowe i podejmować działania w interakcji z państwem; rozumie mechanizmy i formy uczestnictwa obywatelskiego i je wykorzystuje.

Zaprezentowany roboczy projekt nowego przedmiotu składa się składa się z trzech równoważnych elementów nauczania i uczenia się:

  • opanowanie materiału − wiedzę i umiejętności zdobywane przez uczniów podzielono na siedem działów tematycznych;
  • podjęcie czterech praktycznych działań obywatelskich;
  • realizacja grupowego projektu edukacyjnego (badawczego lub społecznego).

Wśród  warunków i sposobów realizacji edukacji obywatelskiej w projekcie podstawy programowej zostały wymienione:

  • projekt edukacyjny;
  • praca w grupach, burz mózgów, metaplan, dyskusja, różne formy debaty, metoda studiów przypadku, symulacja, odgrywanie ról, drama;
  • wizyty w instytucjach publicznych;
  • spotkania z przedstawicielami władz, organizacji, postaciami ważnymi dla lokalnej społeczności.

Katarzyna Lubnauer, Sekretarz Stanu, 13 września br. podczas wspólnej konferencji prasowej z koordynatorem zespołu opracowującego projekt –  dr. Jędrzejem Witkowskim i zastępcą dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych – dr. Tomaszem Gajderowiczem przedstawiła informacje dotyczące przedmiotu edukacja obywatelska, który będzie nauczany od roku szkolnego 2025/2026 w szkołach ponadpodstawowych. Pani wiceminister podkreśliła, że publikacja  roboczego projektu, pozwoli nauczycielom,  którzy będą uczyli edukacji obywatelskiej, zaplanować pracę i przygotować się do nowych wyzwań.

Założono, że nowy przedmiot będzie realizowany w następującym wymiarze:

  • w liceum ogólnokształcącym – dwie godziny w klasie II i jedna godzina w klasie III;
  • w technikum: dwie godziny w klasie II i jedna godzina w klasie III,
  • w branżowej szkole I stopnia w klasie drugiej i trzeciej – po jednej godzinie.

Do nauczania edukacji obywatelskiej będą mieli uprawnienia nauczyciele, którzy uczą wiedzy o społeczeństwie, historii, historii i teraźniejszości.

 

Projekt zostanie skierowany do konsultacji publicznych i opiniowana w I połowie października br. Informacja w tej sprawie, wraz z projektami nowelizacji odpowiednich rozporządzeń Ministra Edukacji, będzie dostępna na stronie internetowej ministerstwa: www.men.gov.pl

 

Źródło:

  • Projekt podstawy programowej edukacja obywatelska dla liceum i technikum
  • Projekt podstawy programowej edukacja obywatelska dla szkoły branżowej I stopnia
  • men.gov.pl
  • ibe.edu.pl