You are currently viewing AI w edukacji.

AI w edukacji.

  • Post category:Artykuły

Sztuczna inteligencja będzie się rozwijała bez względu na to, co my dzisiaj o niej myślimy. Ta cyfrowa rewolucja po prostu dzieje się na naszych oczach. (…) Cieszę się, że rozpoczynamy ten projekt. Najbliższe lata to wielkie wyzwanie dla całego systemu edukacji, oświaty, społeczeństwa, a my po prostu będziemy mądrzejsi – bo mądrzej przygotowani” – powiedziała Barbara Nowacka podczas inauguracji ogólnopolskiego  projektu ZbadAI realizowanego przez Centrum Nauki Kopernik i finansowanego ze środków Ministra Edukacji.

Projekt edukacyjny ZbadAI rozpoczyna się w wyjątkowym momencie: niedawno zakończył się program Laboratoria Przyszłości, dzięki któremu szkoły podstawowe zostały doposażone w drukarki 3D, mikrokontrolery i inne sprzęty. Wkrótce do szkół w całym kraju trafią laptopy i tablety, wyposażone zostaną pracownie AI i STEM, rozpocznie się także program „Cyfrowy Uczeń”.  Autorzy projektu podkreślają, że to przedsięwzięcie o sprawczości: uczniów, nauczycieli i całej szkoły, krytycznym myśleniu w świecie deepfake’ów, algorytmów i zalewu informacji, odpowiedzialnym korzystaniu z technologii, która już jest częścią naszej codzienności.

Celem projektu jest pokazanie, jak odpowiedzialnie wykorzystywać sztuczną inteligencję w edukacji i jak może ona wspierać proces uczenia się i poznawania świata. Przedstawione przedsięwzięcie pomaga nauczycielom poczuć się pewnie w świecie sztucznej inteligencji, rozbudzić swoją ciekawość i przenieść ją na swoich uczniów. Dzięki metodzie badawczej, cyfrowym narzędziom i wspólnie realizowanym projektom uczniowie zdobywają kompetencje potrzebne we współczesnym świecie. Mają też odwagę, by stawiać własne pytania badawcze i wiedzą, jak poszukiwać na nie odpowiedzi.

Przedsięwzięcie potrwa do końca czerwca 2028 r. i obejmie 200 szkół, 930 nauczycieli i edukatorów oraz 13 tysięcy uczniów. Opracowane w ramach projektu scenariusze zajęć i materiały szkoleniowe zostaną udostępnione na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZPE) trafią w ten sposób do nawet 6 milionów potencjalnych odbiorców.

,,Dla nas bardzo istotne jest skupienie się na podmiotowości i sprawczości ucznia. Tak, żeby uczeń był kimś, kto samodzielnie odkrywa, bada, tworzy, a aspekty jego samodzielnej pracy powinny być wspierane narzędziami sztucznej inteligencji.’’ –  Robert Firmhofer, Dyrektor Naczelny Centrum Nauki Kopernik.

CNK informuje na swojej stronie internetowej, że do wspólnego eksperymentowania z AI są zaproszeni nauczyciele wszystkich specjalności ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz ich uczniowie. Uczestnicy programu będą mogli samodzielnie poznać różne zastosowania sztucznej inteligencji w formule projektu badawczego. Dzięki temu w praktyczny sposób przetestują zarówno możliwości, jak i ograniczenia nowych technologii. Przejście całego procesu badawczego pozwoli im rozwijać swoje kompetencje w zakresie wnioskowania naukowego i krytycznego myślenia, a także będzie inspiracją do własnych odkryć. Twórcy ZbadAI podkreślają, że celem projektu nie jest zastępowanie pracy ucznia technologią. Wręcz przeciwnie, sztuczna inteligencja ma pełnić funkcję narzędzia wspierającego proces poznawczy, a nie gotowego dostawcy odpowiedzi.

Na potrzeby projektu podczas hackathonu 30 nauczycieli z całej Polski, we współpracy z ekspertami z Centrum Nauki Kopernik, opracuje scenariusze projektów badawczych oraz kurs AI dla nauczycieli obejmujący m.in. podstawy działania sztucznej inteligencji, tworzenie zapytania, analizę multimediów i praktyczne zastosowanie AI w dydaktyce. Stworzone podczas hackathonu interdyscyplinarne projekty badawczo-edukacyjne będą łączyły biologię, fizykę, chemię, a nawet przedmioty humanistyczne. Ich realizacją zajmą się uczniowie 100 szkół podstawowych i 100 szkół ponadpodstawowych.

Źródło:

  • strona internetowa MEN
  • kopernik.org.pl
  • prawo.pl
  • android.com.pl