Współczesne zagrożenia w wieku dorastania.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Z najnowszego raportu NASK – Nastolatki 3.0. wynika: „Internet wciąga młodych ludzi coraz mocniej. Obecnie nastolatki spędzają w sieci w czasie wolnym średnio 4 godziny i 50 minut dziennie. W dni wolne od zajęć szkolnych ten czas wydłuża się średnio do 6 godzin i 10 minut. Blisko co dziesiąty (11,5%) nastolatek w wolnym czasie jest aktywny w sieci ponad 8 godzin dziennie, a co piąty (21,3%) spędza tyle czasu przed monitorem w dni wolne od lekcji. Co szósty nastolatek (16,9%) intensywnie korzysta z internetu w godzinach nocnych (po godz. 22).” (źródło: Młodzież w internecie – raport „Nastolatki 3.0” – Cyfryzacja KPRM – Portal Gov.pl (www.gov.pl)
We współczesnym świecie przesyconym informacją i techniką dzieci i młodzież żyją za szybko, za intensywnie, w stanie ciągłego pobudzenia. Szukając prostych rozwiązań i wskazówek, jak żyć, narażeni są na wiele zagrożeń np. nieodpowiednie treści do wieku rozwojowego, cyberprzemoc, substancje psychoaktywne.
Na szkoleniu przybliżone zostaną współczesne zagrożenia dzieci i młodzieży, jak je ograniczać, jakie symptomy wskazują na problemy i trudności ucznia, w jaki sposób go wspierać oraz mu pomóc.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- poznanie rodzajów zagrożeń dzieci i młodzieży oraz ich możliwych skutków
- uzyskanie umiejętności rozpoznawania najistotniejszych symptomów kryzysu psychicznego, zaburzeń emocjonalno-społecznych dzieci i młodzieży oraz rozpoznawania potrzeb uczniów wymagających wsparcia
- poszerzenie umiejętności w zakresie udzielania pomocy i wsparcia uczniowi w kryzysie, z zaburzeniami emocjonalno–społecznymi oraz jego rodzicom
PROGRAM SZKOLENIA:
- Zagrożenie – czym jest?
- Dzisiejszy świat ucznia – dziecka, nastolatka
- Rodzaje zagrożeń dzieci i młodzieży w sieci i w życiu realnym:
– kryzys rodzinny
– zaburzenia emocjonalne
– zagrożenia w sieci: nieodpowiednie treści, cyberprzemoc, cyberkradzież, seksting, gry, niebezpieczne wyzwania, nadużywanie internetu, itp. - Eksperymentowanie ze środkami psychoaktywnymi.
- Symptomy kryzysu psychicznego, trudności, problemów emocjonalnych.
- Wsparcie i pomoc uczniowi doświadczającego kryzysu, trudności – sposoby, przykłady dobrych praktyk.
- Współpraca z rodzicami, instytucjami pracującymi na rzecz dziecka i rodziny – przykłady dobrych praktyk.
ADRESACI SZKOLENIA:
Nauczyciele szkół podstawowych i średnich, wychowawcy, specjaliści.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.