Jak uczyć języka polskiego jako obcego? - praktyczne rozwiązania.
„Wystarczy, że dana jest nam szansa, byśmy mogli stać się tym, kim chcemy”.
(Jose Ortega y Gasset)
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
(Jose Ortega y Gasset)
W ubiegłym roku szkolnym polskie szkoły stanęły przed kolejnym wyzwaniem – przyjęły liczne grupy uczniów z Ukrainy. To spowodowało, że rośnie zainteresowanie nauczaniem języka polskiego jako obcego. Nauczyciele chcą zdobyć podstawowe wiadomości w tym zakresie, aby móc uczyć cudzoziemców w sposób przemyślany, ciekawy i przede wszystkim skuteczny.
Obecnie głównym celem nauczania języka obcego jest rozwijanie kompetencji komunikacyjnej uczących się, definiowanej jako umiejętność posługiwania się systemem językowym w konkretnych sytuacjach – zgodnie z założeniem, że: „Kompetentny użytkownik języka umie bowiem zdobywać i przekazywać informacje w mowie i piśmie w sposób poprawny i odpowiedni w danej sytuacji” (H. Komorowska).
Zatem należy zapoznać się z głównymi zagadnieniami nauczaniu podsystemów językowych polszczyzny: wymowa, alfabet i ortografia, dobór materiału leksykalnego oraz technikami nauczania gramatyki.
Trzeba też przyjrzeć się różnym sposobom rozwijania sprawności językowych: rozumienia tekstu ze słuchu, mówienia, czytania i pisania.
Niezwykle ważne są też zagadnienia z zakresu kontroli wyników, np. poprawianie błędów oraz ocenianie prac.
Szkolenie jest odpowiedzią na zapotrzebowanie na tego typu pomoc – kierowane do nauczycieli, którzy będą pracowali z uczniami z Ukrainy oraz innymi cudzoziemcami.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
Cele szkolenia – nauczyciele:
- będą mieli okazję poznać podstawowe zagadnienia związane z metodyką nauczania języka polskiego jako obcego,
- poznają rozmaite techniki nauczania, rozwijania i utrwalania podsystemów językowych polszczyzny,
- będą umieli rozwijać sprawności językowe uczniów;
- poznają zagadnienia związane z kontrolą wyników nauczania.
- dowiedzą się, jak dostosować wymagania do potrzeb i możliwości ucznia cudzoziemca.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Jak budować system wsparcia dla ucznia cudzoziemca? – psychologiczne bufory bezpieczeństwa.
- Nauczanie podsystemów języka w procesie tworzenia wypowiedzi:
a) wymowa i jej znaczenie w nauczaniu języka obcego – miejsca trudne dla uczniów cudzoziemców,
b) alfabet i ortografia w nauczaniu pisowni,
c) dobór materiału leksykalnego w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej,
d) ogólne uwagi na temat nauczania gramatyki – wybrane przykłady, - Jak poprawiać błędy w procesie nauczania – uczenia się?
- Rozwijanie sprawności językowych ucznia cudzoziemca:
a) rozumienie ze słuchu, czyli słuchanie ze zrozumieniem,
b) mówienie – podstawowe zasady nauczania,
c) czytanie – przykładowe techniki pracy z tekstem,
d) język pisany – jak go uczyć? - Kryteria i narzędzia służące ocenianiu – informacja zwrotna.
ADRESACI SZKOLENIA:
Nauczyciele szkół, dyrektorzy
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 min.)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.