Minister Przemysław Czarnek 23 maja 2022 roku przedstawił projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Termin wejścia w życie nowych przepisów – 1 września 2022 roku.
Proponowane zmiany polegają na:
- wyodrębnieniu podstawy programowej dla przedmiotu język mniejszości narodowej – język niemiecki;
- zmianie podstawy programowej dla przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa.
W przypadku uczniów należących do mniejszości niemieckiej od dnia 1 września 2022 r. nauczanie języka mniejszości narodowej w formie dodatkowej nauki języka będzie odbywać się – zamiast dotychczasowych 3 godzin tygodniowo – w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej klasie szkoły podstawowej oraz branżowej szkoły I stopnia.
W związku z powyższym konieczne jest określenie podstawy programowej, która będzie odpowiadała zmniejszonej liczbie godzin nauczania tego języka jako języka mniejszości narodowej. W projekcie w zakresie podstawy programowej dla przedmiotu język mniejszości narodowej – język niemiecki :
- w przypadku szkoły podstawowej zawarto podstawowe umiejętności, konieczne do opanowania języka ojczystego literackiego, podstaw gramatyki oraz rozumienia prostych tekstów literackich i innych tekstów kultury kształtujących poczucie tożsamości narodowej,
- przypadku szkoły branżowej I stopnia, zawarto umiejętności umożliwiające dalsze kształcenie językowe oraz literackie i kulturowe, w tym rozumienie tekstów literackich, a także innych tekstów kultury ważnych dla kształtowania tożsamości narodowej.
Zaprojektowane zmiany w podstawie programowej dla przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa w przypadku szkoły podstawowej zostały przygotowane z uwzględnieniem aktualnej liczby godzin zajęć tego przedmiotu oraz przy założeniu maksymalnego wykorzystania odpowiednich treści dotychczasowej podstawy programowej tego przedmiotu. Zgodnie z proponowaną zmianą podstawy programowej dla przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa, zajęcia powinny podkreślić specyfikę działania w sytuacji zagrożenia wojennego. W przypadku szkoły podstawowej, zajęcia z tego zakresu powinny być przeprowadzane w większej części w formie teoretycznej, ze stopniowym wprowadzaniem elementów praktycznych. Wprowadzone nowości w zakresie treści nauczania – wymagań szczegółowych dotyczą między innymi znajomości zasad pierwszej pomocy w sytuacji wystąpienia zagrożenia z użyciem broni konwencjonalnej; obejmują wymagania z zakresu:
- terenoznawstwa,
- cyberbezpieczeństwa w wymiarze wojskowym,
- przygotowania do szkolenia strzeleckiego.
Wprowadzone zmiany w stosunku do aktualnej podstawy programowej dla przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa w branżowej szkole I stopnia w zakresie treści nauczania – wymagań szczegółowych obejmują:
- Dział I. Bezpieczeństwo państwa;
- Dział II. Przygotowanie do działań ratowniczych w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń (wypadków masowych i katastrof);
- Dział III. Podstawy pierwszej pomocy uzupełniony o znajomość zasad pierwszej pomocy w sytuacji wystąpienia zagrożenia z użyciem broni konwencjonalnej;
- Dział IV. Edukacja zdrowotna zastąpiono działem Edukacja obronna obejmującym wymagania z zakresu:
- reagowania w sytuacji zagrożenia działaniami wojennymi,
- cyberbezpieczeństwa w wymiarze wojskowym,
- szkolenia strzeleckiego.
Edukacja obronna w zakresie szkolenia strzeleckiego – będzie obowiązkowa od roku szkolnego 2024/2025 (do tego czasu szkoły te mogą prowadzić zajęcia z tego zakresu w miarę dostępnych możliwości).
W obydwu podstawach programowych dla przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa zrezygnowano z wybranych treści nauczania obecnych w aktualnych podstawach, uznając, że treści te są również szeroko uwzględnione w podstawach programowych dla innych przedmiotów szkolnych, takich jak: wychowanie fizyczne, biologia czy wychowanie do życia w rodzinie, a także są ujęte w programach wychowawczo-profilaktycznych szkół. Odpowiednim uzupełnieniom i zmianom uległa również cześć podstawy programowej dla przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa w zakresie dotyczącym warunków i sposobów realizacji tej podstawy programowej.
Źródło: legislacja.gov.pl