Jak sobie radzić z trudnymi zachowaniami uczniów?
Nie wystarczy tylko powstrzymywanie przejawów złego zachowania!
„Trzeba wytworzyć w dziecku tyle dobra, aby ono wyparło zło”
(M. Montessori)
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Żyjemy w społeczeństwie, wchodzimy w interakcje z innymi osobami, więc nieporozumienia są nieuniknione. Również w szkole, gdzie jednocześnie przebywa tyle dzieci i dorosłych, konflikty pojawiają się bardzo często. Przede wszystkim, dlatego, że każdy jest inny, każdy broni swoich racji, przekonań.
Sytuacje konfliktowe są często źródłem bardzo silnych negatywnych emocji, a te niestety mogą prowadzić do zachowań agresywnych, które nie powinny mieć miejsca.
Szkoła stanowi więc dla dziecka teren ważnych doświadczeń. Podczas rozstrzygania sporów dziecko kształtuje własną osobowość, uczy się tolerancji i pokonywania trudności, radzenia sobie z trudnymi emocjami, z odmiennością – uczy się sztuki komunikacji i kompromisu. To cenna lekcja życia i trening umiejętności społecznych.
W tej sytuacji jedną z najważniejszych kompetencji nauczyciela staje się umiejętność– nie unikania, ale właśnie umiejętność rozwiązywania konfliktów. Nie można bowiem oczekiwać od dzieci, że będą posiadały takie umiejętności, trzeba ich tego systematycznie uczyć.
Udział w szkoleniu pozwoli poznać nauczycielom różne sposoby rozwiązywania trudnych sytuacji oraz metody radzenia sobie z agresywnymi zachowaniami uczniów.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
Nauczyciel:
- zrozumie mechanizmy trudnych / agresywnych zachowań uczniów,
- potrafi przeciwdziałać lub przerwać niepożądane zachowania uczniów,
- dowie się, jak prawidłowo przeprowadzić działania interwencyjne,
- dowie się, jak radzić sobie z uczniem „przemocowym”,
- potrafi w sytuacjach trudnych budować skuteczną komunikację.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Omówienie wybranych aktów prawnych dotyczących bezpieczeństwa uczniów.
- Czynniki ryzyka i czynniki chroniące a klimat szkoły.
- Dyscyplina i ład w klasie – ingerencja w zachowanie uczniów.
- Wybrane zachowania przeszkadzające w prowadzeniu lekcji – strategie interwencyjne.
- Jak reagować na trudne zachowania uczniów ? – techniki radzenia sobie z problemem.
- Prowokacyjne zachowania uczniów – 6 kroków skutecznej interwencji.
- Postawa asertywna i komunikacja interpersonalna – alternatywą dla agresji.
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli szkół i przedszkoli
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.