CUDZOZIEMIEC W SZKOLE - praca z uczniem innej narodowości.
„Wystarczy, że dana jest nam szansa, byśmy mogli stać się tym, kim chcemy”.
(Jose Ortega y Gasset)
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
W codziennej pracy z uczniami cudzoziemskimi wiele może zaskakiwać. Zachowania dzieci mogą być niezrozumiałe dla nauczyciela. Z drugiej strony polecenia i zachowania nauczyciela mogą być również niewłaściwie interpretowane przez dzieci innej narodowości. Łatwo jest mylnie zinterpretować zachowanie osoby, która wychowywała się w innej kulturze. Dzieje się tak, ponieważ kultura, w jakiej żyjemy, determinuje nasze postrzeganie świata.
Zrozumienie natury różnic kulturowych, jak również znajomość sytuacji, w jakiej znaleźli się wychowankowie, jest pierwszym krokiem do tego, by skutecznie radzić sobie w pracy z takim uczniem i przeciwdziałać potencjalnym nieporozumieniom.
Należy też pamiętać, że uczeń cudzoziemiec to uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Trzeba więc otoczyć go opieką, stwarzając mu odpowiednie warunki do edukacji i rozwoju.
Zatem niezbędne jest stworzenie narzędzi, które pozwolą zbadać poziom wiedzy i zdobytych umiejętności, uwzględniających stopień znajomości języka polskiego (nawet w minimalnym zakresie) przez ucznia cudzoziemskiego, by dostosować działania nauczyciela do potrzeb i możliwości ucznia cudzoziemca.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
Nauczyciele:
- poznają kolejne etapy szoku kulturowego i sposoby pomocy uczniom;
- poznają portret psychologiczny ucznia cudzoziemca;
- będą umieli rozwijać sprawności językowe uczniów;
- będą wiedzieli, jak oceniać takich uczniów;
- potrafią dostosować wymagania do potrzeb i możliwości ucznia cudzoziemca.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Podstawy prawne regulujące pracę z uczniem cudzoziemcem.
- Uczeń cudzoziemiec w polskiej szkole czyli o znaczeniu różnic kulturowych.
- Jak pomóc uczniowi przejść przez kolejne etapy szoku kulturowego?
- Dostosowanie wymagań – na wybranych przykładach.
- Jak rozwijać sprawności językowe ucznia cudzoziemca?
- Kryteria i narzędzia służące ocenianiu – informacja zwrotna.
- Jak budować system wsparcia dla ucznia cudzoziemca?
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli szkół i przedszkoli
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne(180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.