Formułowanie wymagań edukacyjnych w oparciu o podstawy pomiaru dydaktycznego. Ocenianie według wymagań.
Nowość !!!

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Aktualnie w Polsce trwa praca nad zmianami  zakresu i kształtu podstawy programowej kształcenia ogólnego dla każdego poziomu edukacji szkolnej.

Od 1 września 2024 wprowadzone zostały pierwsze korekty,  Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada, że od roku 2026 nastąpią kolejne, bardzie głębokie zmiany.

Podstawa programowa jest źródłem wymagań jakościowych, które obligatoryjnie muszą znaleźć się w każdym programie nauczania, zatem nauczyciele i dyrektorzy szkół powinni przygotować modyfikację  programów / szkolnych zestawów programów nauczania i skorygować wymagania na poszczególne oceny szkolne.

Proponowane szkolenie obejmuje planowanie pracy dydaktycznej, przypomina podstawy pomiaru dydaktycznego, porusza zagadnienia kształcenia według norm, pomaga sformułować wymagania zgodnie z zasadami nowoczesnej pedagogiki, nawiązuje bezpośrednio do zapisów prawa w tym zakresie i podstaw naukowych.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

  1. Utrwalą wiedzę na temat podstaw prawnych związanych z formułowaniem wymagań edukacyjnych i ocenianiem według wymagań, uświadomią sobie zakres zmian wprowadzonych w podstawie programowej od września 2024 r.
  2. Przeanalizują i wykorzystają podstawy pomiaru dydaktycznego jako bazę do pisania wymagań.
  3. Przećwiczą operacjonalizację celów kształcenia.
  4. Przemyślą sposób planowania pracy dydaktycznej i konieczność krytycznej analizy wybranego lub własnego programu nauczania pod kątem wymagań edukacyjnych.
  5. Uświadomią sobie znaczenie diagnozy zespołu i ucznia/uczennicy dla trafnego postawienia wymagań.
  6. Zauważą znaczenie szczegółowej analizy podstawy programowej dla procesu formułowania wymagań edukacyjnych – zwrócą uwagę na preambułę podstawy programowej.
  7. Przeanalizują proces formułowania wymagań i ich dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia/uczennicy.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Wymagania edukacyjne i ocenianie w świetle przepisów polskiego prawa.
  2. Charakterystyka zmian w podstawie programowej obowiązującej w roku 2024/2025.
  3. Metodyczne i naukowe uwagi o planowaniu pracy dydaktycznej – planach kształcenia:
  1. przypomnienie taksonomii celów nauczania,
  2. omówienie  modeli wymagań edukacyjnych,
  3. uwagi o wymaganiach jakościowych i ilościowych,
  4. ćwiczenia w zakresie  operacjonalizacji celów nauczania,
  5. ocenianie według wymagań,
  6. nawiązanie do zapisów statutowych w zakresie szczegółowych warunków i sposobu ocenia wewnątrzszkolnego. 

ADRESACI SZKOLENIA:

Szkolenie przeznaczone dla dyrektorów, nauczycieli szkół każdego typu.

WARUNKI SZKOLENIA:

Szkolenie w trybie online trwa 3 godz. (180 min.). Istnieje możliwość przeprowadzenia szkolenia on-line i w formie stacjonarnej po wcześniejszym uzgodnieniu.

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji papierowej
i elektronicznej; podczas szkoleń online – tylko w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.