Wytyczne men!!!
Wzmacnianie kondycji psychicznej uczniów i profilaktyka zdrowia - ważny cel strategiczny programu wychowawczo - profilaktycznego szkoły.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Podstawowy wniosek z badań w Raporcie „ Jak wspierać uczniów po roku pandemii – wyzwania i rekomendacje z obszaru wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”, opracowanym na zlecenie MEN, brzmi:
„ Trwający od roku czas epidemii COVID-19 i związany z nim reżim sanitarny (zwłaszcza aspekt izolacji społecznej) doprowadził do znaczącego osłabienia kondycji psychicznej uczniów. Zjawisko to może się nadal pogłębiać – i to nawet w optymistycznym przypadku szybkiego wygaśnięcia epidemii. Powoduje to palącą potrzebę objęcia dzieci i młodzieży wsparciem wychowawczym, profilaktycznym i pomocowym w różnorodnych formach i na jak najszerszą skalę.”
Powyższy wniosek zobowiązuje szkoły do podejmowania działań na rzecz wzmacniania odporności psychicznej uczniów, nauczycieli, profilaktyki zdrowia, zapewniania wsparcia i pomocy dzieciom i młodzieży, zgodnie z główną rekomendacją zamieszczoną ww. dokumencie:
„ Działania wychowawcze, profilaktyczne i pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego dzieci i młodzieży powinny stać się priorytetem systemu edukacji zarówno w obecnej fazie pandemii jak w okresie bezpośrednio po jej wygaśnięciu”
Podczas szkolenia przybliżone zostaną pojęcia odporności psychicznej, dobrostanu, resilience oraz informacje o pozostałych składowych zdrowia psychicznego. Przedstawione zostaną sposoby wzmacniania kondycji psychicznej uczniów, nauczycieli, kierunki pracy szkoły związane z profilaktyką zdrowia psychicznego, przykłady dobrych praktyk, scenariusze zajęć.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- poznanie czynników składających się na zdrowie psychiczne, a szczególnie odporności psychicznej, dobrostanu.
- wzmocnienie kompetencji osobistych nauczycieli, wychowawców oraz w zakresie budowania satysfakcjonujących relacji międzyludzkich.
- uzyskanie umiejętności w zakresie sposobów wzmacniania odporności psychicznej i dbania o dobrostan własny i uczniów
- uzyskanie umiejętności planowania i realizacji działań w klasie, szkole w obszarze zdrowia psychicznego.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Zdrowie psychiczne i jego składowe.
- Odporność psychiczna i jej cztery filary. Pojęcie resilience.
- Czym jest dobrostan człowieka?
- Kompetencje osobiste nauczycieli warunkujące dobrostan.
- Relacje międzyludzkie podstawą zdrowia psychicznego człowieka. Reintegracja zespołu klasowego.
- Sposoby wzmacniania odporności psychicznej uczniów.
- Planowanie działań wychowawczo – profilaktycznych szkoły w zakresie zdrowia psychicznego.
- Przykłady dobrych praktyk, materiały edukacyjne, scenariusze zajęć.
ADRESACI SZKOLENIA:
Nauczyciele szkół podstawowych i średnich.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny (240 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.