Wsparcie uczniów jako profilaktyka pierwszorzędowa.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Podczas szkolenia zostaną omówione symptomy, jakie mogą świadczyć o tym, że uczeń nie radzi sobie z emocjami i często zachowuje się w sposób nieadekwatny do bodźca.
Uczestnicy szkolenia dowiedzą się jak rozpoznawać te emocje i jak reagować, aby reakcja nauczyciele była wsparciem ucznia w radzeniu sobie z daną emocją.
Zostaną omówione konkretne przykłady sposobu postępowania w przypadku zaobserwowania niepokojących zachowań uczniów, zasady dobrej komunikacji, zasady przekazywania informacji zwrotnej i zasady „Porozumiewania bez Przemocy”.
Uczestnicy szkolenia poznają formy wsparcia uczniów w pokonywaniu negatywnych emocji, lęków i stresu. Zostaną przedstawione metody aktywne przydatne w rozwiązywaniu problemów.
Będzie także możliwość zadawania pytań.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
Cele:
- uzyskanie umiejętności rozpoznawania emocji i potrzeb uczniów
- poznanie zasad dobrej komunikacji i informacji zwrotnej
- poznanie znaczenia relacji interpersonalnych w praktyce szkolnej
PROGRAM SZKOLENIA:
- Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – czynniki chroniące
- Profilaktyka pierwszorzędowa – definicja i znaczenie w pracy każdego nauczyciela
- Emocje negatywne – jak je rozpoznawać i reagować
1) złość, gniew, frustracja, lęki, stres – przyczyny i objawy
2) komunikacja werbalna i niewerbalna
3) rodzaje komunikatów i ich znaczenie
4) informacja zwrotna
5) bezpieczna przestrzeń w klasie
6) uważność i bezwarunkowe wsparcie, zaufanie, akceptacja i współpraca - Formy wsparcia uczniów w pokonywaniu lęku, stresu, złości i smutku
- Metody aktywne przydatne w rozwiązywaniu problemów
- O „porozumiewaniu się bez przemocy”
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli szkół i przedszkoli
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 3 godziny (180)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej;
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.
Osoba prowadząca: Halina Bonecka – ekonomista, nauczyciel geografii, wieloletni dyrektor szkoły podstawowej i liceum, były wizytator, były pracownik samorządowy realizujący zadania organu prowadzącego, edukator – szkoleniowiec (setki godzin przeprowadzonych szkoleń dla nauczycieli i dyrektorów szkół), ławnik w sądzie pracy, były radny gminy i radny powiatu, absolwent „Nowej Szkoły”, absolwent podyplomowych studiów z zakresu prawa pracy, ekspert ds. Rozwoju Oświaty Samorządowej.