ZŁOŚĆ, AGRESJA CZY PRZEMOC? Jak je rozpoznać i właściwie reagować? Praktyczne narzędzia do pracy z przedszkolakami.
„Zabawa jednego człowieka, może być nieszczęściem dla drugiego”.
/ zespół Metallica/
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Z raportu pt. „Dzieci się liczą 2022r. opracowanego przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę wynika, że 50% dzieci, czyli co druga osoba doświadczyła w swoim życiu przemocy rówieśniczej, a jej najczęstszą formą jest przemoc fizyczna. Agresywne i przemocowe zachowania pojawiają się już w grupach przedszkolnych są skutkiem destruktywnych emocji, które nie zostały odpowiednio wyregulowane.
To właśnie złość w odbiorze społecznym uchodzi za emocję niedobrą, a tak naprawdę może być uzasadnioną reakcją organizmu na zaistniałą sytuację i mobilizować nas do działania.
Gdy jednak pod wpływem złości zaczynamy krzywdzić drugiego człowieka, to mamy już do czynienia z agresją, która może przekształcić się w przemocowe zachowania.
Zatem należy pamiętać o tym, że dziecko ma prawo do odczuwania gniewu, ale zdecydowanie nie ma prawa do agresywnych zachowań.
Udział w szkoleniu da nauczycielom narzędzia do wychowywania dzieci bez przemocy, co idealnie wpisuje się w działania podejmowane przez placówki oświatowe w ramach realizacji standardów ochrony dzieci przed przemocą.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
Cele szkolenia – nauczyciel:
- potrafi rozpoznać złość, agresję i przemoc,
- pozna sposoby regulowania destruktywnych emocji wśród dzieci,
- dowie się, jak stawiać granice i interweniować na poziomie zachowań agresywnych,
- potrafi w sytuacjach przemocowych podjąć właściwe działania.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Złość i gniew, czyli o emocjach potępianych społecznie.
- Empatia i akceptacja – sposób na obniżenie dziecięcych emocji i stresu.
- Narzędzia do przepracowania emocji à Dialog Motywacyjny, Wygrany – Wygrany.
- Agresywne zachowania jako efekt niewyregulowanych destruktywnych emocji.
- Jak wyznaczać granice wobec agresywnych postaw? – metoda „time out” oraz Metoda Konstruktywnej Konfrontacji.
- Agresja a przemoc, czyli pomiędzy relacjami a racjami.
- Jak rozmawiać ze sprawcą i ofiarą w trudnych sytuacjach? – Metoda Wspólnej Sprawy.
ADRESACI SZKOLENIA:
Nauczyciele, dyrektor
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny lekcyjne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu oraz materiały
Istnieje możliwość zadawania pytań podczas szkolenia