Zrozumieć, pomóc, wspierać – jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami, złością i napięciem emocjonalnym u dzieci w spektrum autyzmu oraz z ADHD w przedszkolu.

NOWOŚĆ

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Wspieranie trudności emocjonalnych i behawioralnych, z jakimi mierzą się dzieci ze spektrum autyzmu czy ADHD, to wyzwanie, które wymaga nie tylko wiedzy teoretycznej, lecz także głębokiej empatii i zrozumienia dla indywidualnych potrzeb każdego dziecka. W kontekście przedszkola, które jest miejscem wczesnej edukacji i rozwoju społecznego, zrozumienie specyficznych potrzeb dzieci z tymi zaburzeniami jest kluczowe. Dzieci w tym wieku są w fazie intensywnego rozwoju, a ich doświadczenia w przedszkolu mogą mieć długotrwały wpływ na ich przyszłe życie społeczne, emocjonalne oraz edukacyjne.

Dzieci z autyzmem i ADHD często zmagają się z problemami w komunikacji, regulowaniu emocji oraz w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami. Wyzwania te mogą prowadzić do frustracji, złości i napięcia emocjonalnego, które mogą manifestować się w różnorodny sposób — od zachowań agresywnych po wycofanie społeczne. Dlatego tak ważne jest, aby nauczyciele i opiekunowie posiadali odpowiednie narzędzia oraz techniki, które pozwolą im na efektywne radzenie sobie z tymi trudnościami.

Nasze szkolenie ma na celu dostarczenie uczestnikom niezbędnej wiedzy i umiejętności, które pozwolą im lepiej zrozumieć mechanizmy rządzące zachowaniami dzieci z ASD i ADHD. Uczestnicy zdobędą praktyczne umiejętności, które będą mogli wdrożyć w codziennej pracy, a tym samym przyczynią się do stworzenia przyjaznego i wspierającego środowiska dla dzieci, które napotykają na trudności.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

Głównym celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności potrzebne do skutecznego radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dzieci w spektrum autyzmu oraz z ADHD. Uczestnicy poznają różnorodne metody i narzędzia, które pozwolą im lepiej zrozumieć potrzeby dzieci oraz wspierać ich rozwój emocjonalny i społeczny.

 Cele i efekty szkolenia:

  1. Zrozumienie podstawowych pojęć: Uczestnicy zapoznają się z definicjami i klasyfikacją spektrum autyzmu (ASD) oraz nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD), co pozwoli im lepiej zrozumieć wyzwania, przed którymi stają dzieci i ich rodziny.
  2. Umiejętność diagnozowania i analizy: Szkolenie nauczy uczestników, jak właściwie analizować dokumenty dostarczone przez rodziców, prowadzić obserwacje dzieci oraz efektywnie współpracować z rodzicami i innymi specjalistami.
  3. Rozpoznawanie objawów i dostosowywanie działań: Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat objawów i zachowań dzieci z ASD i ADHD oraz nauczą się, jak dostosować swoje podejście i metody pracy do indywidualnych potrzeb każdego dziecka.
  4. Narzędziownik praktycznych technik: Uczestnicy zapoznają się z praktycznymi narzędziami i technikami, które można zastosować w przedszkolu, aby wspierać dzieci w trudnych sytuacjach emocjonalnych oraz promować ich rozwój.
  5. Kształtowanie umiejętności współpracy: Szkolenie umożliwi uczestnikom rozwinięcie umiejętności efektywnej komunikacji z rodzicami oraz innymi specjalistami, co jest kluczowe dla stworzenia spójnego systemu wsparcia dla dzieci.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Definicja i klasyfikacja
  • Spektrum autyzmu (ASD)
  • Nadpobudliwość psychoruchowa (ADHD)
  • Klasyfikacja ASD
  • ADHD – kategorie objawów
  • AuDHD
  1. Diagnoza – i co dalej?
  • Analiza dokumentów
  • Obserwacja specjalistów
  • Współpraca z rodzicami i specjalistami
  • Wywiad rozwojowy
  1. Objawy, zachowania, dostosowanie
  • Omówienie objawów
  • Zachowania dzieci
  • Propozycje działań
  1. Narzędziownik
  • Przegląd narzędzi
  • Techniki wspierające
  • Przykłady zastosowań
  1. Podsumowanie i pytania
  • Podsumowanie kluczowych punktów
  • Sesja pytań

ADRESACI SZKOLENIA:

Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli, dyrektorów, wicedyrektorów, wychowawców i pedagogów.

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń.

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.