PODSTAWA PROGRAMOWA w świetle nowych przepisów prawnych.
„Szkoła jest tyle warta, ile wart jest nauczyciel”
( F.A. Diesterweg)
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Minister Edukacji Barbara Nowacka 28 czerwca 2024 r. – zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami – podpisała projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. To nowelizacja dwóch rozporządzeń.
Uzasadniono, że ograniczony o około 20 proc. zakres treści nauczania – wymagań szczegółowych: „Zrezygnowano głównie z tych treści, które są nadmiarowe na danym etapie edukacyjnym, niemożliwe lub bardzo trudne do zrealizowania w praktyce szkolnej”.
Celem zmian podstawy programowej jest ograniczenie obowiązkowego zakresu treści nauczania, co umożliwi nauczycielom i uczniom spokojniejszą i bardziej dogłębną realizację treści, czego skutkiem będzie bardziej efektywne kształcenie.
Konstruując zmiany, zwrócono większą uwagę na rozwijanie umiejętności praktycznych zamiast wiedzy teoretycznej lub encyklopedycznej oraz na korzystanie w procesie nauczania – uczenia się z cyfrowych narzędzi oraz zasobów edukacyjnych dostępnych w Internecie.
Zredukowana o około 20% podstawa programowa kształcenia ogólnego dla klas IV–VIII szkoły podstawowej oraz dla szkół ponadpodstawowych będzie, począwszy od roku szkolnego 2024/2025 – jedyną podstawą przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego. Tym samym przestają obowiązywać wymagania egzaminacyjne funkcjonujące w latach 2021–2024, wprowadzone w związku z pandemią SARS-CoV-2.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- omówienie nowych ramowych planów nauczania,
- przypomnienie celów i zadań wynikających z nowej podstawy programowej oraz warunków i sposobu ich realizacji,
- zapoznanie ze zmianami wprowadzonymi do podstawy programowej na poszczególnych etapach nauczania.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Zmiany prawne regulujące funkcjonowanie szkoły – omówienie zadań.
- Nowe ramowe plany nauczania – analiza rozporządzenia
- Podstawa programowa kształcenia ogólnego – przypomnienie celów, zadań oraz umiejętności kształtowanych u uczniów.
- Zapoznanie ze zmianami wprowadzonymi do podstawy programowej na poszczególnych przedmiotach.
- Sposoby monitorowania realizacji podstawy programowej przez nauczycieli i dyrektora.
- Czy będą potrzebne zmiany statutu, regulaminów, procedur?
- Główne kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/25 odbiciem wprowadzonych zmian.
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli szkół, dyrektorów, przewodniczących zespołów nauczycielskich.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online pytania na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.