PODSTAWA PROGRAMOWA w świetle nowych przepisów prawnych.

„Szkoła jest tyle warta, ile wart jest nauczyciel”
( F.A. Diesterweg)

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Minister Edukacji Barbara Nowacka 28 czerwca 2024 r. – zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami – podpisała projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. To nowelizacja dwóch rozporządzeń.
Uzasadniono, że ograniczony o około 20 proc. zakres treści nauczania – wymagań szczegółowych: „Zrezygnowano głównie z tych treści, które są nadmiarowe na danym etapie edukacyjnym, niemożliwe lub bardzo trudne do zrealizowania w praktyce szkolnej”.
Celem zmian podstawy programowej jest ograniczenie obowiązkowego zakresu treści nauczania, co umożliwi nauczycielom i uczniom spokojniejszą i bardziej dogłębną realizację treści, czego skutkiem będzie bardziej efektywne kształcenie.
Konstruując zmiany, zwrócono większą uwagę na rozwijanie umiejętności praktycznych zamiast wiedzy teoretycznej lub encyklopedycznej oraz na korzystanie w procesie nauczania – uczenia się z cyfrowych narzędzi oraz zasobów edukacyjnych dostępnych w Internecie.
Zredukowana o około 20% podstawa programowa kształcenia ogólnego dla klas IV–VIII szkoły podstawowej oraz dla szkół ponadpodstawowych będzie, począwszy od roku szkolnego 2024/2025 – jedyną podstawą przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego.  Tym samym przestają obowiązywać wymagania egzaminacyjne funkcjonujące w latach 2021–2024, wprowadzone w związku z pandemią SARS-CoV-2.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

  1. omówienie nowych ramowych planów nauczania,
  2. przypomnienie celów i zadań wynikających z nowej podstawy programowej oraz warunków i sposobu ich realizacji,
  3. zapoznanie ze zmianami wprowadzonymi do podstawy programowej na poszczególnych etapach nauczania.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Zmiany prawne regulujące funkcjonowanie szkoły – omówienie zadań.
  2. Nowe ramowe plany nauczania – analiza rozporządzenia
  3. Podstawa programowa kształcenia ogólnego – przypomnienie celów, zadań oraz umiejętności kształtowanych u uczniów.
  4. Zapoznanie ze zmianami wprowadzonymi do podstawy programowej na poszczególnych przedmiotach.
  5. Sposoby monitorowania realizacji podstawy programowej przez nauczycieli i dyrektora.
  6. Czy będą potrzebne zmiany statutu, regulaminów, procedur?
  7. Główne kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/25 odbiciem wprowadzonych zmian.

ADRESACI SZKOLENIA:

Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli szkół, dyrektorów, przewodniczących zespołów nauczycielskich.

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online pytania na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.