Nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne w systemie edukacji.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Wraz z otwarciem naszego kraju na ideę edukacji włączającej coraz częściej w każdej niemal szkole pojawia się nauczyciel, którego często określamy jako „wspomagającego”.
To doskonały specjalista, znawca tematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych. Jego zadaniem jest wsparcie uczniów, którzy z różnych przyczyn nie odnoszą sukcesów na miarę swoich możliwości. To wsparcie dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, wsparcie dla pozostałych uczniów w oddziale szkolnym czy przedszkolnym oraz dla nauczycieli, pracujących w takich oddziałach. Jakże często niezrozumiała rola, niewłaściwie pojmowana, co doprowadza do niewykorzystywania wiedzy i umiejętności tych nauczycieli.
Szkolenie to jest adresowane do kadry kierowniczej przedszkoli i szkół, do nauczycieli „przedmiotowców”, ale też do samych współorganizujących, aby mogli w pełni wykorzystywać własne zasoby dla rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- Uczestnik szkolenia pozna aktualne przepisy prawa oświatowego związane z funkcjonowaniem nauczycieli współorganizujących kształcenie specjalne oraz edukacji włączającej w szkolnictwie ogólnodostępnym.
- Słuchacz potrafi zgodnie z przepisami prawa zaplanować prace nauczyciela współorganizującego, adekwatnie do potrzeb i możliwości placówki oraz współpracować z innymi.
- Słuchacz będzie wiedział, jak nauczyciel współorganizujący powinien dokumentować i ewaluować swoją pracę.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Edukacja włączająca jako obowiązek prawny każdej placówki.
- Kwalifikacje, zatrudnianie, kompetencje i zadania nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne.
- Działania zespołowe jako podstawowa forma zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych. Rola nauczyciela współorganizującego.
- Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – jak czytać i realizować zapisy.
- Nauczyciel współorganizujący na zajęciach lekcyjnych w praktyce – zachowania, działania, relacje.
- Dokumentowanie pracy nauczyciela współorganizującego – od zapisów statutowych po dzienniki.
- Rodzice uczniów niepełnosprawnych a szkoła w kontekście zadań nauczyciela wspomagającego.
- Pytania do wykładowcy – wymiana doświadczeń.
ADRESACI SZKOLENIA:
Dyrektorzy przedszkoli, szkół i placówek, nauczyciele, w tym nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne, specjaliści, liderzy zespołów nauczycielskich.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 3 godziny (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.