Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
realizacja kierunku VIII
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Wchodzimy w nową erę edukacji, w której nie wystarczy już przekazywanie wiedzy. Dziś kluczowe jest to, by uczniowie chcieli się uczyć, widzieli sens w działaniu i mieli wpływ na to, jak wygląda ich edukacyjna droga.
Coraz wyraźniej widzimy, że to nie oceny napędzają rozwój, ale poczucie sprawczości, ciekawość i relacje. Dlatego coraz więcej nauczycieli sięga po ocenianie kształtujące i metody aktywizujące — nie jako modne hasła, ale jako realne narzędzia zmiany.
Podczas szkolenia pokażemy, jak te dwa podejścia mogą wspólnie budować klasę, w której uczniowie myślą, pytają, szukają i… czują, że to, co robią, ma znaczenie. Zastanowimy się, jak wspierać ich aktywność poznawczą i sprawczość. Jest to konieczne, by edukacja odpowiadała na potrzeby uczniów pokolenia Alfa i Z. Chcą oni mieć wpływ i potrzebują rozumieć „po co” się uczą oraz czuć, że to, co robią, ma znaczenie. Dlatego kluczowe staje się wspieranie ich sprawczości i aktywności poznawczej.
Przyjrzymy się dwóm filarom, które mogą to umożliwić: ocenianiu kształtującemu oraz metodom aktywizującym. Pokażemy, jak z ich pomocą zmienić lekcje w angażujące doświadczenia, a klasę — w środowisko, które daje przestrzeń do myślenia, działania i współdecydowania. Zastanowimy się wspólnie, jak rozpoznać momenty, w których uczeń czuje się sprawczy i jak podtrzymywać jego zaangażowanie w proces uczenia się.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- nauczą się, jak diagnozować przejawy sprawczości uczniów (np. inicjatywa, decyzje, refleksja) i jak tworzyć sytuacje dydaktyczne, które pozwalają im działać z poczuciem wpływu,
- potrafią projektować lekcje, które prowokują do myślenia, stawiania pytań, analizowania i rozwiązywania problemów ,
- nauczą się, jak dzięki OK i metodom aktywizującym budować atmosferę współpracy, zaufania i partnerskich relacji, w której uczeń czuje się ważny, kompetentny i odpowiedzialny za swój rozwój.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Co to znaczy “uczyć się aktywnie i z sensem”?
- Dwa filary aktywności poznawczej i sprawczości ucznia – ocenianie kształtujące i metody aktywizujące,
- Sprawczość ucznia – jak ją rozpoznać i wzmacniać?
- Aktywność poznawcza – jak ją uruchomić i podtrzymać?
- Strategie OK w służbie aktywnego uczenia się.
- Budowanie kultury klasy wspierającej sprawczość.
ADRESACI SZKOLENIA:
Nauczyciele, przewodniczący zespołów, dyrektorzy szkół i placówek.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online zapytania na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.