Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.

realizacja kierunku VIII

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Wchodzimy w nową erę edukacji, w której nie wystarczy już przekazywanie wiedzy. Dziś kluczowe jest to, by uczniowie chcieli się uczyć, widzieli sens w działaniu i mieli wpływ na to, jak wygląda ich edukacyjna droga.

Coraz wyraźniej widzimy, że to nie oceny napędzają rozwój, ale poczucie sprawczości, ciekawość i relacje. Dlatego coraz więcej nauczycieli sięga po ocenianie kształtujące i metody aktywizujące — nie jako modne hasła, ale jako realne narzędzia zmiany.

Podczas szkolenia pokażemy, jak te dwa podejścia mogą wspólnie budować klasę, w której uczniowie myślą, pytają, szukają i… czują, że to, co robią, ma znaczenie. Zastanowimy się, jak wspierać ich aktywność poznawczą i sprawczość. Jest to konieczne, by edukacja odpowiadała na potrzeby uczniów pokolenia Alfa i Z. Chcą oni mieć wpływ i potrzebują rozumieć „po co” się uczą oraz czuć, że to, co robią, ma znaczenie. Dlatego kluczowe staje się wspieranie ich sprawczości i aktywności poznawczej.

Przyjrzymy się dwóm filarom, które mogą to umożliwić: ocenianiu kształtującemu oraz metodom aktywizującym. Pokażemy, jak z ich pomocą zmienić lekcje w angażujące doświadczenia, a klasę — w środowisko, które daje przestrzeń do myślenia, działania i współdecydowania. Zastanowimy się wspólnie, jak rozpoznać momenty, w których uczeń czuje się sprawczy i jak podtrzymywać jego zaangażowanie w proces uczenia się.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

  1. nauczą się, jak diagnozować przejawy sprawczości uczniów (np. inicjatywa, decyzje, refleksja) i jak tworzyć sytuacje dydaktyczne, które pozwalają im działać z poczuciem wpływu,
  2. potrafią projektować lekcje, które prowokują do myślenia, stawiania pytań, analizowania i rozwiązywania problemów ,
  3. nauczą się, jak dzięki OK i metodom aktywizującym budować atmosferę współpracy, zaufania i partnerskich relacji, w której uczeń czuje się ważny, kompetentny i odpowiedzialny za swój rozwój.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Co to znaczy “uczyć się aktywnie i z sensem”?
  2. Dwa filary aktywności poznawczej i sprawczości ucznia – ocenianie kształtujące i metody aktywizujące,
  3. Sprawczość ucznia – jak ją rozpoznać i wzmacniać?
  4. Aktywność poznawcza – jak ją uruchomić i podtrzymać?
  5. Strategie OK w służbie aktywnego uczenia się.
  6. Budowanie kultury klasy wspierającej sprawczość.

ADRESACI SZKOLENIA:

Nauczyciele, przewodniczący zespołów, dyrektorzy szkół  i placówek.

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online zapytania na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.