Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii, nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
realizacja kierunku VII
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
W globalnym świecie, gdzie dzieci dorastają na styku różnych kultur, nauczanie języka polskiego poza granicami Polski zyskuje nowy wymiar. Praca z uczniami polonijnymi to coś więcej niż nauka gramatyki i słownictwa – to misja budowania mostu między „tu i teraz” a tym „skąd pochodzę”.
Podczas szkolenia podpowiemy, jak wspierać rozwój kulturowej tożsamości dzieci i młodzieży żyjącej poza Polską oraz jak skutecznie i nowocześnie uczyć ich języka ojczystego. Skupimy się na nauczaniu przez emocje, relacje i działanie – bo język żyje wtedy, gdy coś dla nas znaczy. Nie zabraknie praktycznych narzędzi cyfrowych, które pozwalają uczyć atrakcyjnie i angażująco. Zwrócimy też uwagę na kluczową rolę rodziny, jako partnera w dbaniu o język i korzenie.
Na koniec spojrzymy w przyszłość i poszukamy odpowiedzi na pytanie, jak rozwijać w młodych ludziach dumę z bycia częścią polskiej kultury. Wszystko po to, by młodzi Polacy za granicą mogli z dumą powiedzieć: „Jestem częścią tej kultury”.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- nauczą się, jak wspierać dzieci i młodzież w budowaniu świadomości swojego pochodzenia i rozwijać poczucie przynależności do polskiej kultury,
- poznają strategie, jak uczyć języka polskiego przez działanie, emocje i komunikację, wykorzystując ciekawe treści kulturowe oraz cyfrowe narzędzia edukacyjne,
- dowiedzą się, jak wzbudzać ciekawość uczniów wobec języka i kultury polskiej poprzez angażujące projekty i działania – tak, by „polskość” była dla młodych atrakcyjna, aktualna i bliska ich codzienności.
- zrozumieją, jak aktywnie włączać rodziców w proces nauczania, by wzmacniać w uczniach dumę z polskich korzeni i tworzyć motywujące środowisko do rozwoju językowego.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Tożsamość kulturowa ucznia polonijnego – kim jestem, skąd jestem?
- Świat dwujęzyczności – jak dzieci uczą się języka polskiego poza Polską?
- Jak zainteresować uczniów tym, co polskie?
- Język polski w akcji – nauczanie przez komunikację i emocje.
- Cyfrowe wsparcie – jak korzystać z narzędzi online, by uczyć atrakcyjnie?
- Współpraca z rodzicami – rodzina jako sojusznik w utrzymaniu języka.
- Jak budować motywację i dumę z polskich korzeni?
ADRESACI SZKOLENIA:
Nauczyciele, przewodniczący zespołów, dyrektorzy szkół i placówek.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online zapytania na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.