Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii, nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.

realizacja kierunku VII

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

W globalnym świecie, gdzie dzieci dorastają na styku różnych kultur, nauczanie języka polskiego poza granicami Polski zyskuje nowy wymiar. Praca z uczniami polonijnymi to coś więcej niż nauka gramatyki i słownictwa – to misja budowania mostu między „tu i teraz” a tym „skąd pochodzę”.

Podczas szkolenia podpowiemy, jak wspierać rozwój kulturowej tożsamości dzieci i młodzieży żyjącej poza Polską oraz jak skutecznie i nowocześnie uczyć ich języka ojczystego. Skupimy się na nauczaniu przez emocje, relacje i działanie – bo język żyje wtedy, gdy coś dla nas znaczy. Nie zabraknie praktycznych narzędzi cyfrowych, które pozwalają uczyć atrakcyjnie i angażująco. Zwrócimy też uwagę na kluczową rolę rodziny, jako partnera w dbaniu o język i korzenie.

Na koniec spojrzymy w przyszłość i poszukamy odpowiedzi na pytanie, jak rozwijać w młodych ludziach dumę z bycia częścią polskiej kultury. Wszystko po to, by młodzi Polacy za granicą mogli z dumą powiedzieć: „Jestem częścią tej kultury”.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

  1. nauczą się, jak wspierać dzieci i młodzież w budowaniu świadomości swojego pochodzenia i rozwijać poczucie przynależności do polskiej kultury,
  2. poznają strategie, jak uczyć języka polskiego przez działanie, emocje i komunikację, wykorzystując ciekawe treści kulturowe oraz cyfrowe narzędzia edukacyjne,
  3. dowiedzą się, jak wzbudzać ciekawość uczniów wobec języka i kultury polskiej poprzez angażujące projekty i działania – tak, by „polskość” była dla młodych atrakcyjna, aktualna i bliska ich codzienności.
  4. zrozumieją, jak aktywnie włączać rodziców w proces nauczania, by wzmacniać w uczniach dumę z polskich korzeni i tworzyć motywujące środowisko do rozwoju językowego.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Tożsamość kulturowa ucznia polonijnego – kim jestem, skąd jestem?
  2. Świat dwujęzyczności – jak dzieci uczą się języka polskiego poza Polską?
  3. Jak zainteresować uczniów tym, co polskie?
  4. Język polski w akcji – nauczanie przez komunikację i emocje.
  5. Cyfrowe wsparcie – jak korzystać z narzędzi online, by uczyć atrakcyjnie?
  6. Współpraca z rodzicami – rodzina jako sojusznik w utrzymaniu języka.
  7. Jak budować motywację i dumę z polskich korzeni?

ADRESACI SZKOLENIA:

Nauczyciele, przewodniczący zespołów, dyrektorzy szkół  i placówek.

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online zapytania na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.