Przemoc rówieśnicza – jak ją rozpoznać i przeciwdziałać.
realizacja kierunku IV
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Przemoc to celowe działanie, charakteryzujące się nierównowagą sił (np. gdy sprawców jest wielu, gdy działają w porozumieniu) oraz cierpieniem i szkodą dla osoby doznającej. Sprawcy zdają sobie sprawę z tego, że ich działanie szkodzi, że powoduje ból, a często też długotrwałe konsekwencje dla osoby, która doświadcza przemocy. Z badań wynika, że co trzecie dziecko doświadcza przemocy zadawanej przez…. rówieśników. Często sytuacje te mają miejsce w szkole – miejscu, gdzie chcemy dzieciom zapewnić bezpieczne i optymalne warunki do rozwoju. W trakcie szkolenia omówimy czym jest przemoc rówieśnicza, jak możemy ją zauważyć w grupie i przełamać tajemnicę, którą dzieci często chcą ukryć.
Dowiedzą się Państwo, jakie konsekwencje ma przemoc, jakie zachowania mówią o doświadczaniu przemocy oraz mechanizmy psychologiczne towarzyszące przemocy. Poznają Państwo możliwości reakcji szkoły na przemoc, zarówno prawne, jak i wewnątrzszkolne oddziaływania na sprawców. Omówimy też możliwości pomocy osobom doznającym przemoc jak i stosującym przemoc, jak możemy wspierać budowanie bezpiecznego zespołu klasowego oraz jak poprowadzić pierwszą interwencję w przypadku ujawnienia przemocy. W trakcie szkolenia skupimy się na przemocy w świecie rzeczywistym, jak i online.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- pozna pojęcie i formy przemocy rówieśniczej (w tym przemocy w świecie cyfrowym),
- będzie znał zachowania wskazujące, że ktoś może doświadczać przemocy,
- pozna mechanizmy psychologiczne towarzyszące zjawisku przemocy,
- otrzyma sposoby i ćwiczenia wspierające budowanie bezpiecznego zespołu klasowego,
- pozna obowiązki szkoły w zakresie reakcji na przemoc rówieśniczą i możliwości, jakimi dysponuje szkoła w przepisach prawa,
- dowie się jak prowadzić pierwszą interwencję w przypadku ujawnienia przemocy rówieśniczej
- będzie znał możliwości i sposoby wsparcia osób doznających przemocy.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Pojęcie i formy przemocy rówieśniczej.
- Sygnały alarmowe o występowaniu przemocy wśród dzieci i młodzieży
- Mechanizmy psychologiczne towarzyszące przemocy i ich wpływ na osobę doznającą przemocy
- Pierwsza interwencja w przypadku ujawnienia przemocy – sposoby prowadzenia rozmowy i możliwości reakcji
- Wsparcie sprawców i osób doznających po ustaniu przemocy
- Obowiązku szkoły w przypadku podejrzenia i po ujawnieniu przemocy rówieśniczej
- Profilaktyka przemocy rówieśniczej – jak budować przyjazny zespół klasowy i wspierać bezpieczeństwo dzieci
ADRESACI SZKOLENIA:
Nauczyciele, przewodniczący zespołów, dyrektorzy szkół i placówek.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online zapytania na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.