Przemoc rówieśnicza – jak ją rozpoznać i przeciwdziałać.

realizacja kierunku IV

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

     Przemoc to celowe działanie, charakteryzujące się nierównowagą sił (np. gdy sprawców jest wielu, gdy działają w porozumieniu) oraz cierpieniem i szkodą dla osoby doznającej. Sprawcy zdają sobie sprawę z tego, że ich działanie szkodzi, że powoduje ból, a często też długotrwałe konsekwencje dla osoby, która doświadcza przemocy. Z badań wynika, że co trzecie dziecko doświadcza przemocy zadawanej przez…. rówieśników. Często sytuacje te mają miejsce w szkole – miejscu, gdzie chcemy dzieciom zapewnić bezpieczne i optymalne warunki do rozwoju. W trakcie szkolenia omówimy czym jest przemoc rówieśnicza, jak możemy ją zauważyć w grupie i przełamać tajemnicę, którą dzieci często chcą ukryć.
Dowiedzą się Państwo, jakie konsekwencje ma przemoc, jakie zachowania mówią o doświadczaniu przemocy oraz mechanizmy psychologiczne towarzyszące przemocy. Poznają Państwo możliwości reakcji szkoły na przemoc, zarówno prawne, jak i wewnątrzszkolne oddziaływania na sprawców. Omówimy też możliwości pomocy osobom doznającym przemoc jak i stosującym przemoc, jak możemy wspierać budowanie bezpiecznego zespołu klasowego oraz jak poprowadzić pierwszą interwencję w przypadku ujawnienia przemocy. W trakcie szkolenia skupimy się na przemocy w świecie rzeczywistym, jak i online.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

  1. pozna pojęcie i formy przemocy rówieśniczej (w tym przemocy w świecie cyfrowym),
  2. będzie znał zachowania wskazujące, że ktoś może doświadczać przemocy,
  3. pozna mechanizmy psychologiczne towarzyszące zjawisku przemocy,
  4. otrzyma sposoby i ćwiczenia wspierające budowanie bezpiecznego zespołu klasowego,
  5. pozna obowiązki szkoły w zakresie reakcji na przemoc rówieśniczą i możliwości, jakimi dysponuje szkoła w przepisach prawa,
  6. dowie się jak prowadzić pierwszą interwencję w przypadku ujawnienia przemocy rówieśniczej
  7. będzie znał możliwości i sposoby wsparcia osób doznających przemocy.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Pojęcie i formy przemocy rówieśniczej.
  2. Sygnały alarmowe o występowaniu przemocy wśród dzieci i młodzieży
  3. Mechanizmy psychologiczne towarzyszące przemocy i ich wpływ na osobę doznającą przemocy
  4. Pierwsza interwencja w przypadku ujawnienia przemocy – sposoby prowadzenia rozmowy i możliwości reakcji
  5. Wsparcie sprawców i osób doznających po ustaniu przemocy
  6. Obowiązku szkoły w przypadku podejrzenia i po ujawnieniu przemocy rówieśniczej
  7. Profilaktyka przemocy rówieśniczej – jak budować przyjazny zespół klasowy i wspierać bezpieczeństwo dzieci 

ADRESACI SZKOLENIA:

Nauczyciele, przewodniczący zespołów, dyrektorzy szkół  i placówek.

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online zapytania na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.