Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień.
realizacja kierunku IV
Ważne!
Podczas spotkania uczestnicy poznają praktyczne narzędzia do wzmacniania odporności psychicznej uczniów, sposoby budowania wspierających relacji oraz przykłady działań profilaktycznych możliwych do wdrożenia w codziennej pracy szkolnej, opartych na rozmowie, autonomii i empatii, a nie na systemie zakazów i nakazów.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Współczesna szkoła mierzy się z coraz większymi wyzwaniami związanymi ze zdrowiem psychicznym uczniów, przemocą rówieśniczą oraz zachowaniami ryzykownymi, w tym sięganiem po substancje psychoaktywne (m.in. alkohol, narkotyki, leki) i uzależnieniami behawioralnymi (m.in. uzależnienie od scocial mediów, gier). Nauczyciele i wychowawcy – choć nie są terapeutami – odgrywają kluczową rolę w tworzeniu bezpiecznego, wspierającego środowiska oraz wczesnym rozpoznawaniu trudności, z jakimi zmagają się dzieci i młodzież.
Szkolenie ma na celu wzmocnienie kompetencji nauczycieli w zakresie profilaktyki przemocy, wspierania zdrowia psychicznego oraz reagowania w sytuacjach kryzysowych i zagrożenia uzależnieniem.
Podczas spotkania uczestnicy poznają praktyczne narzędzia do wzmacniania odporności psychicznej uczniów, sposoby budowania wspierających relacji oraz przykłady działań profilaktycznych możliwych do wdrożenia w codziennej pracy szkolnej, opartych na rozmowie, autonomii i empatii, a nie na systemie zakazów i nakazów.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- pozna i rozumie czynniki chroniące i ryzyka w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,
- potrafi rozpoznać symptomy przemocy rówieśniczej i zareagować w sposób wspierający i zgodny z procedurami,
- zna podstawowe mechanizmy uzależnień behawioralnych i od substancji oraz sposoby wczesnej profilaktyki w szkole,
- wie, jak wspierać uczniów w kryzysie psychicznym i kiedy kierować do specjalistów,
- zna dobre praktyki i przykłady działań profilaktycznych możliwych do wdrożenia w pracy wychowawczej i dydaktycznej.
PROGRAM SZKOLENIA:
Część 1. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży
- Wprowadzenie do tematu: co to jest zdrowie psychiczne?
- Współczesne wyzwania psychiczne dzieci i młodzieży – stres, presja, samotność, media społecznościowe.
- Czynniki ryzyka i czynniki ochronne w środowisku szkolnym i domowym.
- Rola nauczyciela jako czynnika wspierającego dobrostan ucznia.
Część 2. Przemoc rówieśnicza – rozpoznanie i reakcja
- Formy przemocy rówieśniczej: fizyczna, werbalna, relacyjna, cyberprzemoc, hejt.
- Wczesne sygnały – jak zauważyć dziecko krzywdzone lub stosujące przemoc?
- Model interwencji w przypadku przemocy – krok po kroku.
- Tworzenie kultury szacunku i empatii w klasie.
Część 3. Kryzysy psychiczne u uczniów – jak wspierać?
- Czym jest kryzys psychiczny? Jak odróżnić go od „złego dnia”?
- Depresja, lęki, myśli samobójcze – sygnały alarmowe.
- Jak rozmawiać z uczniem w kryzysie? Co mówić, czego unikać?
- Gdzie kierować? Rola szkoły, pedagoga, psychologa, rodziców, specjalistów.
Część 4. Profilaktyka uzależnień
- Substancje psychoaktywne a uzależnienia behawioralne (internet, gry, social media).
- Dlaczego dzieci sięgają po używki? Mechanizmy i potrzeby stojące za uzależnieniem.
- Jakie działania profilaktyczne są skuteczne?
- Rola szkoły – co możemy robić na co dzień?
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli, wychowawców, specjalistów szkół, dyrektorów
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 3 godziny dydaktyczne (180 minut).
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online zapytania na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.