Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień.

realizacja kierunku IV

Ważne!
Podczas spotkania uczestnicy poznają praktyczne narzędzia do wzmacniania odporności psychicznej uczniów, sposoby budowania wspierających relacji oraz przykłady działań profilaktycznych możliwych do wdrożenia w codziennej pracy szkolnej, opartych na rozmowie, autonomii i empatii, a nie na systemie zakazów i nakazów.

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Współczesna szkoła mierzy się z coraz większymi wyzwaniami związanymi ze zdrowiem psychicznym uczniów, przemocą rówieśniczą oraz zachowaniami ryzykownymi, w tym sięganiem po substancje psychoaktywne (m.in. alkohol, narkotyki, leki) i uzależnieniami behawioralnymi (m.in. uzależnienie od scocial mediów, gier).  Nauczyciele i wychowawcy – choć nie są terapeutami – odgrywają kluczową rolę w tworzeniu bezpiecznego, wspierającego środowiska oraz wczesnym rozpoznawaniu trudności, z jakimi zmagają się dzieci i młodzież.

Szkolenie ma na celu wzmocnienie kompetencji nauczycieli w zakresie profilaktyki przemocy, wspierania zdrowia psychicznego oraz reagowania w sytuacjach kryzysowych i zagrożenia uzależnieniem.

Podczas spotkania uczestnicy poznają praktyczne narzędzia do wzmacniania odporności psychicznej uczniów, sposoby budowania wspierających relacji oraz przykłady działań profilaktycznych możliwych do wdrożenia w codziennej pracy szkolnej, opartych na rozmowie, autonomii i empatii, a nie na systemie zakazów i nakazów.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

  1. pozna i rozumie czynniki chroniące i ryzyka w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,
  2. potrafi rozpoznać symptomy przemocy rówieśniczej i zareagować w sposób wspierający i zgodny z procedurami,
  3. zna podstawowe mechanizmy uzależnień behawioralnych i od substancji oraz sposoby wczesnej profilaktyki w szkole,
  4. wie, jak wspierać uczniów w kryzysie psychicznym i kiedy kierować do specjalistów,
  5. zna dobre praktyki i przykłady działań profilaktycznych możliwych do wdrożenia w pracy wychowawczej i dydaktycznej.

PROGRAM SZKOLENIA:

Część 1. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży

  1. Wprowadzenie do tematu: co to jest zdrowie psychiczne?
  2. Współczesne wyzwania psychiczne dzieci i młodzieży – stres, presja, samotność, media społecznościowe.
  3. Czynniki ryzyka i czynniki ochronne w środowisku szkolnym i domowym.
  4. Rola nauczyciela jako czynnika wspierającego dobrostan ucznia.

Część 2. Przemoc rówieśnicza – rozpoznanie i reakcja

  1. Formy przemocy rówieśniczej: fizyczna, werbalna, relacyjna, cyberprzemoc, hejt.
  2. Wczesne sygnały – jak zauważyć dziecko krzywdzone lub stosujące przemoc?
  3. Model interwencji w przypadku przemocy – krok po kroku.
  4. Tworzenie kultury szacunku i empatii w klasie.

Część 3. Kryzysy psychiczne u uczniów – jak wspierać?

  1. Czym jest kryzys psychiczny? Jak odróżnić go od „złego dnia”?
  2. Depresja, lęki, myśli samobójcze – sygnały alarmowe.
  3. Jak rozmawiać z uczniem w kryzysie? Co mówić, czego unikać?
  4. Gdzie kierować? Rola szkoły, pedagoga, psychologa, rodziców, specjalistów.

Część 4. Profilaktyka uzależnień

  1. Substancje psychoaktywne a uzależnienia behawioralne (internet, gry, social media).
  2. Dlaczego dzieci sięgają po używki? Mechanizmy i potrzeby stojące za uzależnieniem.
  3. Jakie działania profilaktyczne są skuteczne?
  4. Rola szkoły – co możemy robić na co dzień?

ADRESACI SZKOLENIA:

Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli, wychowawców, specjalistów szkół, dyrektorów

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 3 godziny dydaktyczne (180 minut).
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online zapytania na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.