Lekcja jako miejsce pobudzania aktywności poznawczej uczniów i uczennic oraz ich poczucia sprawczości. Sprzyjające techniki i metody.
realizacja kierunku VIII
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Wśród priorytetów MEN na rok szkolny 2025/2026 znalazło się ważne zagadnienie związane z wspieraniem aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
Zaangażowanie uczniów w proces uczenia się – ich wewnętrzna motywacja zależą od rozumienia sensu podejmowanych działań podczas lekcji, właściwego kierowania przez nauczyciela uwagą uczniów i uczennic, dobrego dysponowania czasem – pozostawienia odpowiedniej ilości czasu na aktywność samych uczniów i uczennic oraz wyposażenia ich w umiejętność samooceny swoich postępów. Ciekawość poznawcza jest naturalną cechą psychiczną dziecka – młodego człowieka – kwestią ważną jest umiejętność jej pobudzenia. Dlatego tak istotne jest przygotowanie lekcji pod kątem organizacyjnym, stosowanie technik i metod sprzyjających uczeniu się uczniów, poszerzanie wachlarza metod aktywizujących.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- Przeanalizują własne systemy dydaktyczne i organizację lekcji pod kątem sprawczości samych uczniów i pobudzania ich aktywności poznawczej.
- Poznają sposoby kierowania uwagą uczniów i uczennic.
- Dokonają przeglądu metod dających uczniom i uczennicom poczucie sprawczości – wzbogacą swój warsztat pracy o nowe metody.
- Przeanalizują techniki oceniania kształtującego wspierające aktywność poznawczą uczniów i uczennic.
- Zwrócą uwagę na funkcję oceniania jako elementu procesu uczenia się.
- Wzbogacą wiedzę o najnowszą literaturę przedmiotu.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Nauczycielski mikrosystem dydaktyczny – lekcja jako najważniejszy element w nauczycielskim systemie kształcenia.
- Omówienie zasady 4U, czyli etapów i sposób kierowania uwagą ucznia na lekcji i przykłady jej zastosowania.
- Analiza propozycji układu lekcji i stosowania technik i strategii sprzyjających aktywności poznawczej i sprawczości uczniów.
- Postrzeganie celów lekcji jako osiągnięć uczniów zgodnych z postawionymi wymaganiami edukacyjnymi.
- Znaczenie oceniania kształtującego – formatywnego jako informacji zwrotnej o przebiegu uczenia się w trakcie lekcji.
- Ocenianie jako element uczenia się – samoocena
- Przegląd metod sprzyjających efektywnemu uczeniu się uczniów na lekcji z uwzględnieniem teorii kształcenia wielostronnego i neurobiologicznych podstaw uczenia się.
- Praktyczne przykłady zastosowania metod aktywizujących nakierowanych na aktywność poznawczą uczniów
- Zapoznanie z wybranymi pozycjami najnowszej literatury dotykającej omówionych zagadnień.
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli i dyrektorów szkół każdego typu.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online zapytania na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.