Lekcja jako miejsce pobudzania aktywności poznawczej uczniów i uczennic oraz ich poczucia sprawczości. Sprzyjające techniki i metody.

realizacja kierunku VIII

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Wśród priorytetów MEN na rok szkolny 2025/2026 znalazło się ważne zagadnienie związane z wspieraniem aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
Zaangażowanie uczniów w proces uczenia się – ich wewnętrzna motywacja zależą od rozumienia sensu podejmowanych działań podczas lekcji, właściwego kierowania przez nauczyciela uwagą uczniów i uczennic, dobrego dysponowania czasem – pozostawienia odpowiedniej ilości czasu na aktywność samych uczniów i uczennic oraz wyposażenia ich  w umiejętność samooceny swoich postępów. Ciekawość poznawcza jest naturalną cechą psychiczną  dziecka – młodego człowieka – kwestią ważną jest umiejętność jej  pobudzenia. Dlatego tak istotne jest przygotowanie lekcji pod kątem organizacyjnym, stosowanie technik i metod sprzyjających uczeniu się uczniów, poszerzanie wachlarza metod aktywizujących. 

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

  1. Przeanalizują własne  systemy dydaktyczne i organizację lekcji pod kątem sprawczości samych uczniów i pobudzania ich aktywności poznawczej.
  2. Poznają sposoby kierowania uwagą uczniów i uczennic.
  3. Dokonają przeglądu metod dających uczniom i uczennicom poczucie sprawczości – wzbogacą swój warsztat pracy o nowe metody.
  4. Przeanalizują techniki oceniania kształtującego wspierające aktywność poznawczą uczniów i uczennic.
  5. Zwrócą uwagę na funkcję oceniania jako elementu procesu uczenia się. 
  6. Wzbogacą wiedzę o najnowszą literaturę przedmiotu.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Nauczycielski mikrosystem dydaktyczny – lekcja jako najważniejszy element w nauczycielskim systemie kształcenia.
  2. Omówienie zasady 4U, czyli etapów i sposób kierowania uwagą ucznia na lekcji i przykłady jej zastosowania.
  3. Analiza propozycji układu lekcji i stosowania technik i strategii sprzyjających aktywności poznawczej i sprawczości uczniów.
  4. Postrzeganie celów lekcji jako osiągnięć uczniów zgodnych z postawionymi wymaganiami edukacyjnymi.
  5. Znaczenie oceniania kształtującego – formatywnego  jako informacji zwrotnej o przebiegu uczenia się w trakcie lekcji.
  6. Ocenianie jako element uczenia się – samoocena
  7. Przegląd metod sprzyjających efektywnemu uczeniu się uczniów na lekcji z uwzględnieniem teorii kształcenia wielostronnego i neurobiologicznych podstaw uczenia się.
  8. Praktyczne przykłady zastosowania  metod aktywizujących nakierowanych na aktywność poznawczą uczniów
  9. Zapoznanie z wybranymi pozycjami najnowszej literatury dotykającej omówionych zagadnień.

ADRESACI SZKOLENIA:

Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli i dyrektorów szkół każdego typu.

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online zapytania  na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.