Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
realizacja kierunku I
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Proponowana tematyka szkolenia jest realizacją jednego z priorytetów polityki oświatowej państwa, obowiązujących w roku szkolnym 2025/2026.
Kreatywność, umiejętności logicznego i krytycznego myślenia, komunikacja interpersonalna i zdolność uczenia się przez całe życie stanowią fundamenty skutecznego funkcjonowania w świecie nowych technologii i wyzwań społecznych Interdyscyplinarność jest odzwierciedleniem tego, jak działamy w codziennym życiu, łącząc wiedzę z różnych dziedzin.
W praktyce szkolnej powinna polegać na szukaniu punktów stycznych między przedmiotami, budowaniu zadań opartych na problemie, przy rozwiązywaniu którego uczniowie wykorzystują różnorodne umiejętności.
Punktem wyjścia do utworzenia zadania interdyscyplinarnego może być odszukanie przez nauczycieli różnych przedmiotów powiązanych ze sobą zagadnień.
Dla młodego człowieka bardzo trudnym jest samodzielne postrzeganie związków i relacji pomiędzy zjawiskami w otaczającej go rzeczywistości. Na poziomie szkolnym nie jest w stanie samodzielnie zaobserwować licznych powiązań pomiędzy przedmiotami, ani przenieść wiedzy z poszczególnych dyscyplin na wyjaśnienie spraw, które otaczają go w życiu codziennym.
Wprowadzając zadania międzyprzedmiotowe na lekcjach pokazujemy uczniom, jak różne dziedziny łączą się ze sobą oraz jak korzystać z powiązań między nimi na co dzień.
Konieczne jest zatem tworzenie sytuacji, w których uczeń rozwija myślenie kreatywne, krytyczne i analityczne.
Życie jest pełne wyzwań, dlatego umiejętności logicznego i krytycznego myślenia są niezastąpione. Ułatwiają one zrozumienie sytuacji i podejmowanie decyzji na podstawie analizy danych oraz wyciągniętych z nich wniosków. Krytyczne myślenie wymaga spojrzenia na dany problem z różnych perspektyw, szukania dowodów i opierania się na faktach. Logiczne pozwala natomiast na zrozumienie związku przyczynowo- skutkowego. Aby wspierać rozwój tych kompetencji, dzieci powinny być zachęcane do analizowania sytuacji, identyfikowania problemów i szukania rozwiązań.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- przybliżenie problematyki interdyscyplinarności w nauczaniu szkolnym;
- wskazanie zalet interdyscyplinarnego realizowania treści programowych;
- wskazanie na przykładowe projekty interdyscyplinarne.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Myślenie analityczne i innowacyjne.
- Myślenie logiczne i krytyczne – identyfikacja problemów i szukanie rozwiązań.
- Podejście problemowe w edukacji szkolnej – nauczanie interdyscyplinarne.
- Projekty międzyprzedmiotowe.
- Innowacyjne metody stosowane w procesie nauczania – uczenia się.
- Kształtowanie kompetencji przyszłości.
- Kompetencje społeczno-emocjonalne – jak je rozwijać.
ADRESACI SZKOLENIA:
Nauczyciele, przewodniczący zespołów, dyrektorzy szkół i placówek.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online zapytania na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.