Jak bezpiecznie pracować w sieci? Higiena cyfrowa i bezpieczne poruszanie się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Korzystanie z narzędzi cyfrowych i AI.

realizacja kierunku V

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Współczesny świat jest nierozerwalnie związany z technologią cyfrową, a Internet stał się nieodłącznym elementem codzienności zarówno uczniów, jak i nauczycieli. W obliczu dynamicznego rozwoju cyberzagrożeń, kluczowe staje się zrozumienie i praktykowanie zasad higieny cyfrowej. Higiena cyfrowa, to zbiór nawyków i praktyk, które minimalizują ryzyko cyberataków i chronią przed negatywnymi konsekwencjami nadmiernego korzystania z technologii. Zachowywanie zasad higieny cyfrowej we współczesnym świeci dotyczy każdego użytkownika Internetu.

W dobie powszechnego dostępu do Internetu, bezpieczeństwo cyfrowe stało się kluczową kompetencją, nie tylko dla uczniów, ale i dla nauczycieli.  Bezpieczne i świadome korzystanie z zasobów sieciowych jest ważne ponieważ, skuteczna ochrona  danych osobowych, prywatność w Internecie, identyfikacja zagrożeń, takich jak phishing, złośliwe oprogramowanie, oszustwa online to główne założenia bezpiecznego korzystania w sieci.

Korzystając z Internetu należy pamiętać o  rozwijaniu umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Ważne jest weryfikowanie źródeł, rozpoznawanie fake newsy, dezinformacji.

Szkolenie  pozwoli nauczycielom zdobytą wiedzę zastosować w codziennej pracy  jak i umożliwi efektywne przekazywanie wiedzy na temat bezpieczeństwa cyfrowego i krytycznej analizy informacji uczniom. Szkolenie to inwestycja w bezpieczeństwo cyfrowe zarówno nauczycieli, jak i uczniów, a także w rozwój kompetencji kluczowych w XXI wieku.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

  1. Nauczyciel zna znaczenia i zasady higieny cyfrowej.
  2. Wie jakie znaczenia ma ochrona danych osobowych i prywatności w Internecie.
  3. Rozpozna typowe zagrożenia cybernetycznych, takich jak phishing czy malware i inne.
  4. Będzie korzystał z Internetu w sposób świadomy. Zwraca uwagę na zarządzanie cyfrowym śladem i dbania o reputację online. Kształtuje umiejętności stosowania technik zarządzania czasem ekranowym i promowania cyfrowego detoksu.
  5. Rozwija umiejętności krytycznej oceny informacji dostępnych online. Weryfikuje  wiarygodność źródeł i treści w Internecie.
  6. Poznaje narzędzia i usługi w sieci wspierające higienę cyfrową i bezpieczną pracę.
  7. Przygotowuje materiały na potrzeby zajęć z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Higiena cyfrowa: definicja, znaczenie, współczesne wyzwania i korzyści z jej stosowania.
  2. Ochrona danych osobowych i prywatności online np. zasady tworzenia silnych haseł, uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA), zarządzanie ustawieniami prywatności.
  3. Cyberzagrożenia (np. phishing, złośliwe oprogramowanie (malware, ransomware), oszustwa internetowe, spam i inne). Cyfrowy ślad i reputacja online.
  4. Publikowanych treści, konsekwencje nieprzemyślanych działań.
  5. Negatywne skutki nadmiernego korzystania z Internetu i urządzeń. Zarządzania czasem ekranowym i cyfrowym detoksem. Ograniczania korzystania z urządzeń z ekranami. Higiena snu. Wspieranie dobrostanu cyfrowego. Promowanie zdrowych nawyków korzystania z technologii, równowaga cyfrowo-analogowa.
  6. Podstawy krytycznej analizy informacji. Weryfikacja źródeł. Rozpoznawanie wiarygodnych stron, instytucji, autorów. Identyfikacja fake newsów i dezinformacji, clickbait.
  7. Narzędzia i usługi w sieci wspierające  higienę cyfrową i bezpieczną pracę nauczyciela i ucznia.
    Przygotowanie materiałów na potrzeby zajęć z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję.

ADRESACI SZKOLENIA:

Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli szkół i placówek

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.