Ekran, dopalacze, emocje – jak wspierać młodzież w świecie ryzyka. Współczesna profilaktyka uzależnień dzieci i młodzieży.

realizacja kierunku IV

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Współczesna szkoła stoi przed wieloma wyzwaniami wychowawczymi, a jednym z nich jest rosnące ryzyko uzależnień wśród dzieci i młodzieży – zarówno od substancji psychoaktywnych, jak i od technologii czy zachowań kompulsywnych. Klasyczne uzależnienia chemiczne występują rzadziej niż uzależnienia behawioralne – dzieci i młodzież uzależniają się obecnie najczęściej od ekranów, mediów społecznościowych, gier komputerów i leków. 

Za tymi zjawiskami kryją się niezaspokojone potrzeby emocjonalne, brak poczucia bezpieczeństwa i trudności w regulacji emocji.

Webinar „Profilaktyka uzależnień dzieci i młodzieży” opiera się na podejściu dr Marii Banaszek, które integruje wiedzę z zakresu neuropsychologii, teorii przywiązania i praktyki psychologiczno-pedagogicznej. Kluczowe założenie tego podejścia brzmi: uzależnienie nie jest przyczyną problemu, ale sposobem radzenia sobie z bólem emocjonalnym. Zamiast skupiać się wyłącznie na zakazach i kontrolowaniu zachowań, szukamy odpowiedzi na pytanie: co dziecko próbuje nam powiedzieć poprzez swoje zachowanie?

Podejście relacyjne, promowane również przez takich specjalistów jak dr Gabor Maté, dr Bruce Perry i dr Daniel Siegel opiera się na solidnych fundamentach naukowych.

Podczas spotkania uczestnicy poznają praktyczne narzędzia do wzmacniania odporności psychicznej uczniów, sposoby budowania wspierających relacji oraz przykłady działań profilaktycznych możliwych do wdrożenia w codziennej pracy szkolnej, opartych na rozmowie, autonomii i empatii, a nie na systemie zakazów i nakazów.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

Na szkoleniu uczestnik:

  • Zrozumie psychologiczne i neurobiologiczne mechanizmy leżące u podstaw uzależnień dzieci i młodzieży – także tych niezwiązanych z substancjami (np. uzależnienia od ekranów, gier, relacji).
  • Pozna podejście relacyjne w profilaktyce, oparte na teorii przywiązania, neuropsychologii i modelach traumy (Gabor Maté, Bruce Perry, Maria Banaszek).
  • Zyska świadomość, że zachowania problemowe są często „wołaniem o pomoc”, a nie złą wolą dziecka – i nauczy się reagować w sposób wspierający, a nie karzący.
  • Nauczy się rozpoznawać czynniki ryzyka i czynniki chroniące w zachowaniu uczniów – oraz jak je wzmacniać w środowisku szkolnym.
  • Otrzyma konkretne narzędzia do budowania relacji z uczniami i włączania codziennych działań profilaktycznych do pracy wychowawczej.
  • Zdobędzie inspiracje do pracy z klasą i współpracy z rodzicami, oparte na zaufaniu, empatii i systemowym spojrzeniu na dziecko.
  • Poczuje się bardziej kompetentny i uprawniony do wspierania uczniów, nawet w obszarach trudnych i wymagających.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Czym jest uzależnienie i z jakimi rodzajami uzależnienie borykają się współcześni młodzi ludzie? Z jakimi substancjami młodzież eksperymentuje współcześnie i jak może być zorganizowane życie uzależnionego nastolatka? Jakie znamy nowe uzależniania i dlaczego jest to zupełnie inna sytuacja niż dawniej?
  2. Nie pytaj „co się stało?”, tylko „co się dzieje pod spodem” – wprowadzenie do podejścia dr Marii Banaszek – uzależnienie jako strategia radzenia sobie, nie jako „złe zachowanie”; rola cierpienia, traumy i relacji.
  3. Podstawy teoretyczne profilaktyki relacyjnej – neurobiologia stresu (B. Perry), teoria przywiązania, trauma relacyjna (G. Maté), odporność psychiczna (A. Antonovski).
  4. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące – jak wspierać ucznia? – jak rozpoznawać sygnały ostrzegawcze i jak wzmacniać zasoby dzieci w praktyce szkolnej.
  5. Szkoła jako przestrzeń profilaktyki – rola nauczyciela – codzienne sytuacje wychowawcze jako okazje do profilaktyki, budowanie klimatu bezpieczeństwa i zaufania.
  6. Praktyczne strategie i narzędzia relacyjne w pracy z uczniami – znaczące i sensowne mikrozachowania, rutyny, rozmowy, praca z emocjami i grupą klasową.
  7. Współpraca z rodzicami w duchu relacyjnej profilaktyki– wspólna odpowiedzialność, wsparcie zamiast oceny, rozmowy zamiast instrukcji.
  8. Podsumowanie i mapa zasobów dla nauczyciela – rekomendacje książkowe, materiały, programy profilaktyczne zgodne z podejściem relacyjnym.

ADRESACI SZKOLENIA:

Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli, wychowawców, specjalistów szkół, dyrektorów

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut).
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.