Ekran, dopalacze, emocje – jak wspierać młodzież w świecie ryzyka. Współczesna profilaktyka uzależnień dzieci i młodzieży.
realizacja kierunku IV
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Współczesna szkoła stoi przed wieloma wyzwaniami wychowawczymi, a jednym z nich jest rosnące ryzyko uzależnień wśród dzieci i młodzieży – zarówno od substancji psychoaktywnych, jak i od technologii czy zachowań kompulsywnych. Klasyczne uzależnienia chemiczne występują rzadziej niż uzależnienia behawioralne – dzieci i młodzież uzależniają się obecnie najczęściej od ekranów, mediów społecznościowych, gier komputerów i leków.
Za tymi zjawiskami kryją się niezaspokojone potrzeby emocjonalne, brak poczucia bezpieczeństwa i trudności w regulacji emocji.
Webinar „Profilaktyka uzależnień dzieci i młodzieży” opiera się na podejściu dr Marii Banaszek, które integruje wiedzę z zakresu neuropsychologii, teorii przywiązania i praktyki psychologiczno-pedagogicznej. Kluczowe założenie tego podejścia brzmi: uzależnienie nie jest przyczyną problemu, ale sposobem radzenia sobie z bólem emocjonalnym. Zamiast skupiać się wyłącznie na zakazach i kontrolowaniu zachowań, szukamy odpowiedzi na pytanie: co dziecko próbuje nam powiedzieć poprzez swoje zachowanie?
Podejście relacyjne, promowane również przez takich specjalistów jak dr Gabor Maté, dr Bruce Perry i dr Daniel Siegel opiera się na solidnych fundamentach naukowych.
Podczas spotkania uczestnicy poznają praktyczne narzędzia do wzmacniania odporności psychicznej uczniów, sposoby budowania wspierających relacji oraz przykłady działań profilaktycznych możliwych do wdrożenia w codziennej pracy szkolnej, opartych na rozmowie, autonomii i empatii, a nie na systemie zakazów i nakazów.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
Na szkoleniu uczestnik:
- Zrozumie psychologiczne i neurobiologiczne mechanizmy leżące u podstaw uzależnień dzieci i młodzieży – także tych niezwiązanych z substancjami (np. uzależnienia od ekranów, gier, relacji).
- Pozna podejście relacyjne w profilaktyce, oparte na teorii przywiązania, neuropsychologii i modelach traumy (Gabor Maté, Bruce Perry, Maria Banaszek).
- Zyska świadomość, że zachowania problemowe są często „wołaniem o pomoc”, a nie złą wolą dziecka – i nauczy się reagować w sposób wspierający, a nie karzący.
- Nauczy się rozpoznawać czynniki ryzyka i czynniki chroniące w zachowaniu uczniów – oraz jak je wzmacniać w środowisku szkolnym.
- Otrzyma konkretne narzędzia do budowania relacji z uczniami i włączania codziennych działań profilaktycznych do pracy wychowawczej.
- Zdobędzie inspiracje do pracy z klasą i współpracy z rodzicami, oparte na zaufaniu, empatii i systemowym spojrzeniu na dziecko.
- Poczuje się bardziej kompetentny i uprawniony do wspierania uczniów, nawet w obszarach trudnych i wymagających.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Czym jest uzależnienie i z jakimi rodzajami uzależnienie borykają się współcześni młodzi ludzie? Z jakimi substancjami młodzież eksperymentuje współcześnie i jak może być zorganizowane życie uzależnionego nastolatka? Jakie znamy nowe uzależniania i dlaczego jest to zupełnie inna sytuacja niż dawniej?
- Nie pytaj „co się stało?”, tylko „co się dzieje pod spodem” – wprowadzenie do podejścia dr Marii Banaszek – uzależnienie jako strategia radzenia sobie, nie jako „złe zachowanie”; rola cierpienia, traumy i relacji.
- Podstawy teoretyczne profilaktyki relacyjnej – neurobiologia stresu (B. Perry), teoria przywiązania, trauma relacyjna (G. Maté), odporność psychiczna (A. Antonovski).
- Czynniki ryzyka i czynniki chroniące – jak wspierać ucznia? – jak rozpoznawać sygnały ostrzegawcze i jak wzmacniać zasoby dzieci w praktyce szkolnej.
- Szkoła jako przestrzeń profilaktyki – rola nauczyciela – codzienne sytuacje wychowawcze jako okazje do profilaktyki, budowanie klimatu bezpieczeństwa i zaufania.
- Praktyczne strategie i narzędzia relacyjne w pracy z uczniami – znaczące i sensowne mikrozachowania, rutyny, rozmowy, praca z emocjami i grupą klasową.
- Współpraca z rodzicami w duchu relacyjnej profilaktyki– wspólna odpowiedzialność, wsparcie zamiast oceny, rozmowy zamiast instrukcji.
- Podsumowanie i mapa zasobów dla nauczyciela – rekomendacje książkowe, materiały, programy profilaktyczne zgodne z podejściem relacyjnym.
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli, wychowawców, specjalistów szkół, dyrektorów
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut).
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.