Formułowanie wymagań edukacyjnych w oparciu o podstawy pomiaru dydaktycznego. Ocenianie według wymagań.
Nowość !!!
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Aktualnie w Polsce trwa praca nad zmianami zakresu i kształtu podstawy programowej kształcenia ogólnego dla każdego poziomu edukacji szkolnej.
Od 1 września 2024 wprowadzone zostały pierwsze korekty, Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada, że od roku 2026 nastąpią kolejne, bardzie głębokie zmiany.
Podstawa programowa jest źródłem wymagań jakościowych, które obligatoryjnie muszą znaleźć się w każdym programie nauczania, zatem nauczyciele i dyrektorzy szkół powinni przygotować modyfikację programów / szkolnych zestawów programów nauczania i skorygować wymagania na poszczególne oceny szkolne.
Proponowane szkolenie obejmuje planowanie pracy dydaktycznej, przypomina podstawy pomiaru dydaktycznego, porusza zagadnienia kształcenia według norm, pomaga sformułować wymagania zgodnie z zasadami nowoczesnej pedagogiki, nawiązuje bezpośrednio do zapisów prawa w tym zakresie i podstaw naukowych.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- Utrwalą wiedzę na temat podstaw prawnych związanych z formułowaniem wymagań edukacyjnych i ocenianiem według wymagań, uświadomią sobie zakres zmian wprowadzonych w podstawie programowej od września 2024 r.
- Przeanalizują i wykorzystają podstawy pomiaru dydaktycznego jako bazę do pisania wymagań.
- Przećwiczą operacjonalizację celów kształcenia.
- Przemyślą sposób planowania pracy dydaktycznej i konieczność krytycznej analizy wybranego lub własnego programu nauczania pod kątem wymagań edukacyjnych.
- Uświadomią sobie znaczenie diagnozy zespołu i ucznia/uczennicy dla trafnego postawienia wymagań.
- Zauważą znaczenie szczegółowej analizy podstawy programowej dla procesu formułowania wymagań edukacyjnych – zwrócą uwagę na preambułę podstawy programowej.
- Przeanalizują proces formułowania wymagań i ich dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia/uczennicy.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Wymagania edukacyjne i ocenianie w świetle przepisów polskiego prawa.
- Charakterystyka zmian w podstawie programowej obowiązującej w roku 2024/2025.
- Metodyczne i naukowe uwagi o planowaniu pracy dydaktycznej – planach kształcenia:
- przypomnienie taksonomii celów nauczania,
- omówienie modeli wymagań edukacyjnych,
- uwagi o wymaganiach jakościowych i ilościowych,
- ćwiczenia w zakresie operacjonalizacji celów nauczania,
- ocenianie według wymagań,
- nawiązanie do zapisów statutowych w zakresie szczegółowych warunków i sposobu ocenia wewnątrzszkolnego.
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie przeznaczone dla dyrektorów, nauczycieli szkół każdego typu.
WARUNKI SZKOLENIA:
Szkolenie w trybie online trwa 3 godz. (180 min.). Istnieje możliwość przeprowadzenia szkolenia on-line i w formie stacjonarnej po wcześniejszym uzgodnieniu.
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji papierowej
i elektronicznej; podczas szkoleń online – tylko w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.