Ustawowy obowiązek dyrektora w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w placówce edukacyjnej.

NOWOŚĆ !

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami podmioty publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1411) podmioty publiczne w tym szkoły, przedszkola, placówki  zobowiązane są do zapewniania dostępności w swoich obiektach. Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z zasadami zarządzania dostępnością w placówkach oświatowych, w tym z minimalnymi wymogami wynikającymi z ustawy, ze sposobem przeprowadzania audytów oraz zasadami tworzenia i wdrażania planu działania. 

Za nami raportowanie o stanie dostępności. To idealny, moment aby zaplanować kolejne działania związane z dostępnością w jednostce.  
Serdecznie zapraszamy na szkolenie, które krok po kroku pomoże w zdobyciu wiedzy jak zarządzać dostępnością, aby podnieść dostępność placówki a tym samym spełnić wymagania ustawowe oraz podpowie jak przygotować plan działań które warto podjąć.  

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

  1. Poznanie zadań wynikających z Ustawy o zapewnieniu dostępności: 

  • Uczestnicy szkolenia zyskają wiedzę na temat obowiązków prawnych wynikających z Ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. 

  • Przedstawione zostaną kluczowe aspekty związane z wdrażaniem dostępności w placówkach edukacyjnych. 

  1. Poznanie roli osób zarządzających wdrażaniem dostępności/koordynatorów w jednostce 

  • Uczestnicy  dowiedzą się czy w jednostce musi być koordynator dostępności. 

  • Poznają zasady i narzędzia umożliwiające wdrażanie dostępności. 

  • Omówione zostaną standardy dostępności oraz praktyczne rozwiązania ułatwiające ich wdrażanie w placówkach edukacyjnych. 

  • Dowiedzą się jak samodzielnie przeprowadzić audyt jednostki. 

  1. Uzyskanie wiedzy jak przygotować Plan działania na rzecz zapewnienia dostępności i zaplanować działania zapewniające dostępność w placówkach edukacyjnych. 

  • Uczestnicy poznają narzędzia przydatne do tworzenia planu działania na rzecz zapewnienia dostępności oceny efektywności wdrażanych działań. 

  1. Informacje na temat finansowania działań związanych z zapewnieniem dostępności. 

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Podstawy dostępności w instytucjach publicznych: 

  • Wyjaśnienie, czym jest dostępność oraz jakie ma znaczenie w kontekście działalności instytucji publicznych. 

  • Zrozumienie obowiązków instytucji publicznych w zakresie tworzenia dostępnych przestrzeni oraz usług. 

  1. Obowiązki instytucji publicznych w obszarze dostępności: 

  • Przegląd wymagań wynikających z ustawy dotyczącej dostępności. 

  • Omówienie obowiązków związanych z dostępnością architektoniczną, cyfrową i komunikacyjną. 

  1. Rola osób odpowiedzialnych za dostępność: 

  • Zadania koordynatorów ds. dostępności, w tym współpraca z innymi działami i opracowywanie planów działań. 

  • Zarządzanie zespołem odpowiedzialnym za dostępność w instytucji publicznej. 

  • Edukacja pracowników i budowanie ich świadomości w zakresie dostępności. 

  1. Przeprowadzanie audytów dostępności: 

  • Omówienie metod analizy dostępności przestrzeni architektonicznych oraz informacyjno-komunikacyjnych. 

  • Narzędzia i techniki pomiarów potrzebnych do audytu. 

  • Dobre praktyki wdrażania zasad dostępności w instytucjach publicznych. 

  1. Planowanie i koordynacja działań na rzecz dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami: 

  • Tworzenie i wdrażanie planów w zakresie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej. 

  1. Źródła finansowania działań dostępnościowych: 

  • Krajowe i europejskie fundusze oraz inne formy wsparcia finansowego dla działań związanych z dostępnością. 

  1. Otwarta dyskusja: 

  • Interaktywna wymiana poglądów i doświadczeń. 

ADRESACI SZKOLENIA:

Dyrektorzy przedszkoli, szkół i placówek, nauczyciele, w tym nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne, specjaliści, liderzy zespołów nauczycielskich.

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 3 godziny (180) 
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń  

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej;  
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie. 
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.