Ustawowy obowiązek dyrektora w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w placówce edukacyjnej.
NOWOŚĆ !
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami podmioty publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1411) podmioty publiczne w tym szkoły, przedszkola, placówki zobowiązane są do zapewniania dostępności w swoich obiektach. Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z zasadami zarządzania dostępnością w placówkach oświatowych, w tym z minimalnymi wymogami wynikającymi z ustawy, ze sposobem przeprowadzania audytów oraz zasadami tworzenia i wdrażania planu działania.
Za nami raportowanie o stanie dostępności. To idealny, moment aby zaplanować kolejne działania związane z dostępnością w jednostce.
Serdecznie zapraszamy na szkolenie, które krok po kroku pomoże w zdobyciu wiedzy jak zarządzać dostępnością, aby podnieść dostępność placówki a tym samym spełnić wymagania ustawowe oraz podpowie jak przygotować plan działań które warto podjąć.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
Poznanie zadań wynikających z Ustawy o zapewnieniu dostępności:
Uczestnicy szkolenia zyskają wiedzę na temat obowiązków prawnych wynikających z Ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Przedstawione zostaną kluczowe aspekty związane z wdrażaniem dostępności w placówkach edukacyjnych.
Poznanie roli osób zarządzających wdrażaniem dostępności/koordynatorów w jednostce
Uczestnicy dowiedzą się czy w jednostce musi być koordynator dostępności.
Poznają zasady i narzędzia umożliwiające wdrażanie dostępności.
Omówione zostaną standardy dostępności oraz praktyczne rozwiązania ułatwiające ich wdrażanie w placówkach edukacyjnych.
Dowiedzą się jak samodzielnie przeprowadzić audyt jednostki.
Uzyskanie wiedzy jak przygotować Plan działania na rzecz zapewnienia dostępności i zaplanować działania zapewniające dostępność w placówkach edukacyjnych.
Uczestnicy poznają narzędzia przydatne do tworzenia planu działania na rzecz zapewnienia dostępności oceny efektywności wdrażanych działań.
Informacje na temat finansowania działań związanych z zapewnieniem dostępności.
PROGRAM SZKOLENIA:
Podstawy dostępności w instytucjach publicznych:
Wyjaśnienie, czym jest dostępność oraz jakie ma znaczenie w kontekście działalności instytucji publicznych.
Zrozumienie obowiązków instytucji publicznych w zakresie tworzenia dostępnych przestrzeni oraz usług.
Obowiązki instytucji publicznych w obszarze dostępności:
Przegląd wymagań wynikających z ustawy dotyczącej dostępności.
Omówienie obowiązków związanych z dostępnością architektoniczną, cyfrową i komunikacyjną.
Rola osób odpowiedzialnych za dostępność:
Zadania koordynatorów ds. dostępności, w tym współpraca z innymi działami i opracowywanie planów działań.
Zarządzanie zespołem odpowiedzialnym za dostępność w instytucji publicznej.
Edukacja pracowników i budowanie ich świadomości w zakresie dostępności.
Przeprowadzanie audytów dostępności:
Omówienie metod analizy dostępności przestrzeni architektonicznych oraz informacyjno-komunikacyjnych.
Narzędzia i techniki pomiarów potrzebnych do audytu.
Dobre praktyki wdrażania zasad dostępności w instytucjach publicznych.
Planowanie i koordynacja działań na rzecz dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami:
Tworzenie i wdrażanie planów w zakresie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej.
Źródła finansowania działań dostępnościowych:
Krajowe i europejskie fundusze oraz inne formy wsparcia finansowego dla działań związanych z dostępnością.
Otwarta dyskusja:
Interaktywna wymiana poglądów i doświadczeń.
ADRESACI SZKOLENIA:
Dyrektorzy przedszkoli, szkół i placówek, nauczyciele, w tym nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne, specjaliści, liderzy zespołów nauczycielskich.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 3 godziny (180)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej;
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.