Sporządzenie raportu o stanie zapewnienia dostępności oraz inne obowiązki dyrektora placówki edukacyjnej w zakresie Ustawy o dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami: wymagania, terminy, dobre praktyki.

NOWOŚĆ !

Scenariusz szkolenia

Ważne!
Serdecznie zapraszamy na szkolenie, które krok po kroku pomoże Państwu w przygotowaniu tego dokumentu, wskaże działania i rozwiązania, które warto podjąć aby podnieść dostępność placówki a tym samym spełnić wymagania ustawowe oraz podpowie jak zaplanować działania pod kątem kolejnego raportowania.

OPIS TEMATU:

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1411) podmioty publiczne w tym szkoły, zobowiązane są, co cztery lata do opracowania, raportu o stanie zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami. Właśnie w tym roku wypada czas raportowania. Raport powinien uwzględniać spełnianie minimalnych wymagań dotyczących dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej oraz zapewnienia dostępu alternatywnego wraz z uzasadnieniem jego potrzeby. Czas na wypełnienie raportu jest do 31 marca 2025 r. Zatwierdzony raport należy opublikować w Biuletynie Informacji Publicznej danej placówki.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

  1. Poznanie zadań wynikających z Ustawy o zapewnieniu dostępności:
  • Uczestnicy szkolenia zyskają wiedzę na temat obowiązków prawnych wynikających z Ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
  • Przedstawione zostaną kluczowe aspekty związane z wdrażaniem dostępności w placówkach edukacyjnych.
  1. Zapoznanie się z minimalnymi wymaganiami w zakresie dostępności:
  • Uczestnicy poznają szczegółowe minimalne wymagania architektoniczne, cyfrowe oraz informacyjno-komunikacyjne, które muszą spełniać podmioty publiczne.
  • Omówione zostaną standardy dostępności oraz praktyczne rozwiązania ułatwiające ich wdrażanie w placówkach edukacyjnych.
  1. Uzyskanie wiedzy jak wypełnić Raport o stanie zapewnienia dostępności i zaplanować działania zapewniające dostępność w placówkach edukacyjnych.
  • Skupienie się na krokach niezbędnych do sporządzenia raportu o stanie zapewnienia dostępności. Uczestnicy dowiedzą jak zebrać dane do raportu i jak wypełnić formularz raportu.
  • Zostaną przedstawione narzędzia przydatne do tworzenia planu działania na rzecz zapewnienia dostępności oceny efektywności wdrażanych działań.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Obowiązki wynikające z ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
    • Omówienie kluczowych zadań i obowiązków wynikających z przepisów prawa.
    • Koordynator dostępności, plan działania
    • Osoby ze szczególnymi potrzebami, identyfikacja i zrozumienie potrzeb uczniów i pracowników z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
    • Postępowanie skargowe: Procedury postępowania w przypadku zgłaszania skarg i wniosków dotyczących dostępności.
  2. Minimalne wymagania, służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
    • Dostępność architektoniczna:
      • Na czym polega, przykłady i rozwiązania ułatwiające dostępność budynków.
    • Dostępność cyfrowa:
      • Wymagania, standardy.
      • Deklaracja dostępności – obowiązki, terminy, generator.
    • Dostępność informacyjno-komunikacyjna:
      • Na czym polega, jak zapewnić?
  • Praktyczne zastosowanie przepisów w codziennej działalności placówki oświatowej.
  1. Raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
    • Kto jest zobowiązany przygotować raport?
      • Wyjaśnienie odpowiedzialności za sporządzenie raportu w placówce oświatowej.
    • Zakres niezbędnych informacji:
      • Szczegółowe omówienie treści raportu i wymaganych danych.
    • Termin wypełnienia raportu:
      • Przypomnienie o terminach i harmonogramie wypełnienia raportu.
    • Obowiązek publikacji raportu.
    • Zapewnienie dostępu alternatywnego:
      • Alternatywne rozwiązania dostępności w przypadku braku możliwości spełnienia minimalnych wymagań.
  2. Plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
    • Przygotowanie planu poprawy zapewnienia dostępności dostosowanego do możliwości placówki:
      • Etapy tworzenia planu i przykłady działań na rzecz poprawy dostępności. Niezbędne narzędzia.
  1. Dyskusja, pytania, wymiana doświadczeń.

ADRESACI SZKOLENIA:

Szkolenie przeznaczone dla dyrektorów szkół i przedszkoli.

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 3 godziny (180)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej;
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.