Sporządzenie raportu o stanie zapewnienia dostępności oraz inne obowiązki dyrektora placówki edukacyjnej w zakresie Ustawy o dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami: wymagania, terminy, dobre praktyki.
NOWOŚĆ !
Scenariusz szkolenia
Ważne!
Serdecznie zapraszamy na szkolenie, które krok po kroku pomoże Państwu
w przygotowaniu tego dokumentu, wskaże działania i rozwiązania, które warto podjąć aby podnieść dostępność placówki a tym samym spełnić wymagania ustawowe oraz podpowie jak zaplanować działania pod kątem kolejnego raportowania.
OPIS TEMATU:
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1411) podmioty publiczne w tym szkoły, zobowiązane są, co cztery lata do opracowania, raportu o stanie zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami. Właśnie w tym roku wypada czas raportowania. Raport powinien uwzględniać spełnianie minimalnych wymagań dotyczących dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej oraz zapewnienia dostępu alternatywnego wraz z uzasadnieniem jego potrzeby. Czas na wypełnienie raportu jest do 31 marca 2025 r. Zatwierdzony raport należy opublikować w Biuletynie Informacji Publicznej danej placówki.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- Poznanie zadań wynikających z Ustawy o zapewnieniu dostępności:
- Uczestnicy szkolenia zyskają wiedzę na temat obowiązków prawnych wynikających z Ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
- Przedstawione zostaną kluczowe aspekty związane z wdrażaniem dostępności w placówkach edukacyjnych.
- Zapoznanie się z minimalnymi wymaganiami w zakresie dostępności:
- Uczestnicy poznają szczegółowe minimalne wymagania architektoniczne, cyfrowe oraz informacyjno-komunikacyjne, które muszą spełniać podmioty publiczne.
- Omówione zostaną standardy dostępności oraz praktyczne rozwiązania ułatwiające ich wdrażanie w placówkach edukacyjnych.
- Uzyskanie wiedzy jak wypełnić Raport o stanie zapewnienia dostępności i zaplanować działania zapewniające dostępność w placówkach edukacyjnych.
- Skupienie się na krokach niezbędnych do sporządzenia raportu o stanie zapewnienia dostępności. Uczestnicy dowiedzą jak zebrać dane do raportu i jak wypełnić formularz raportu.
- Zostaną przedstawione narzędzia przydatne do tworzenia planu działania na rzecz zapewnienia dostępności oceny efektywności wdrażanych działań.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Obowiązki wynikające z ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
- Omówienie kluczowych zadań i obowiązków wynikających z przepisów prawa.
- Koordynator dostępności, plan działania
- Osoby ze szczególnymi potrzebami, identyfikacja i zrozumienie potrzeb uczniów i pracowników z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
- Postępowanie skargowe: Procedury postępowania w przypadku zgłaszania skarg i wniosków dotyczących dostępności.
- Minimalne wymagania, służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
- Dostępność architektoniczna:
- Na czym polega, przykłady i rozwiązania ułatwiające dostępność budynków.
- Dostępność cyfrowa:
- Wymagania, standardy.
- Deklaracja dostępności – obowiązki, terminy, generator.
- Dostępność informacyjno-komunikacyjna:
- Na czym polega, jak zapewnić?
- Dostępność architektoniczna:
- Praktyczne zastosowanie przepisów w codziennej działalności placówki oświatowej.
- Raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
- Kto jest zobowiązany przygotować raport?
- Wyjaśnienie odpowiedzialności za sporządzenie raportu w placówce oświatowej.
- Zakres niezbędnych informacji:
- Szczegółowe omówienie treści raportu i wymaganych danych.
- Termin wypełnienia raportu:
- Przypomnienie o terminach i harmonogramie wypełnienia raportu.
- Obowiązek publikacji raportu.
- Zapewnienie dostępu alternatywnego:
- Alternatywne rozwiązania dostępności w przypadku braku możliwości spełnienia minimalnych wymagań.
- Kto jest zobowiązany przygotować raport?
- Plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
- Przygotowanie planu poprawy zapewnienia dostępności dostosowanego do możliwości placówki:
- Etapy tworzenia planu i przykłady działań na rzecz poprawy dostępności. Niezbędne narzędzia.
- Przygotowanie planu poprawy zapewnienia dostępności dostosowanego do możliwości placówki:
- Dyskusja, pytania, wymiana doświadczeń.
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie przeznaczone dla dyrektorów szkół i przedszkoli.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 3 godziny (180)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej;
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.