Mobbing – wszystko co dyrektor wiedzieć powinien o profilaktyce antymobbingowej.

Scenariusz szkolenia

Ważne!
Podczas szkolenia uczestnicy otrzymają projekt procedury antymobbingowej.

OPIS TEMATU:

Mobbing jest coraz częstszym zjawiskiem w środowisku pracy – występuje nie tylko w dużych firmach, ale również w jednostkach oświatowych: przedszkolach i szkołach.
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy i orzecznictwem, obowiązkiem pracodawcy jest  przeciwdziałanie mobbingowi, a jednym z elementów profilaktyki antymobbingowej jest wdrożenie procedury antymobbingowej i szkolenia pracowników.
Mobbing jest pojęciem wieloznacznym, pod którym kryje się stosowanie głównie przemocy psychicznej, przyjmującej formę uporczywego nękania lub zastraszania podwładnego bądź współpracownika. 
Najczęstszym błędem jest uznanie, że mobbing jest zachowaniem jednorazowym, incydentalnym, natomiast w świetle prawa i orzecznictwa mobbing charakteryzuje powtarzalność i systematyczność przemocy psychicznej, która często zaczyna się niewinnie i wraz z upływem czasu i brakiem reakcji osoby mobbingowanej przyjmuje coraz bardziej drastyczną formę. 
Uczestnicy szkolenia zostaną zapoznani ze zjawiskiem mobbingu w świetle przepisów Kodeksu pracy i wyroków sądowych, charakterystycznymi objawami i skutkami mobbingu, sposobami reagowania w sytuacjach trudnych, w tym komunikowania się w sposób asertywny.
Zostaną omówione przykłady, które są często mylone z mobbingiem, oraz przykłady zachowań i działań, które mogą być zakwalifikowane jako mobbing.
Będzie możliwość zadawania pytań.
Uczestniczy otrzymają projekt procedury antymobbingowej.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

  1. zapoznanie uczestników z prawnym aspektem zjawiska mobbingu
  2. poznanie sposobów komunikowania się w zakładzie pracy jako profilaktyki antymobbingowej
  3. poznanie sposobów reagowania w sytuacjach trudnych, w tym w sposób asertywnych (techniki asertywnej reakcji)
  4. poznanie przyczyn, objawów i sposobów reagowania w sytuacji mobbingu

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. O mobbingu w Kodeksie pracy i wyrokach sądowych.
  2. Jakie kryteria powinny być spełnione, aby działania pracodawcy mogły być uznane jako mobbingu?
  3. Płaszczyzny mobbingu.
  4. Skutki mobbingu dla jednostki i zakładu pracy.
  5. Środki prawne ograniczające mobbing.
  6. Kiedy działania pracodawcy nie są mobbingiem?
  7. Relacje interpersonalne w zakładzie pracy jako podstawa budowania więzi i poczucia bezpieczeństwa w szkole/przedszkolu.
  8. Asertywność – wybrane techniki.

ADRESACI SZKOLENIA:

Szkolenie jest przeznaczone dla dyrektorów szkół/przedszkoli

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 4 godziny (240 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs (w wersji online – odpowiedzi na czacie).
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.