Jak zbudować program wychowawczo- profilaktyczny szkoły na zasadzie partycypacji i zgodnie z prawem oświatowym oraz kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2025/2026?

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Ministerstwo Edukacji Narodowej zawarło w polityce oświatowej   na rok szkolny 2025/2026 priorytety związane przede wszystkich z bezpieczeństwem uczniów i wychowaniem – znajdują się wśród nich:

  • Edukacja obywatelska i kształtowanie postaw patriotycznych w szkołach
  • Promocja zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej uczniów
  • Profilaktyka przemocy i wsparcie zdrowia psychicznego.
  • Higiena cyfrowa i bezpieczne korzystanie z technologii

Szkolne programy wychowawczo – profilaktyczne i podejmowane na ich podstawie działania bezwzględnie powinny eksponować te zagadnienia.  

Warto przemyśleć konstrukcje programu, przedyskutować z radą rodziców jako organem odpowiedzialnym za  uchwalenie programu jego zawartość, oprzeć się o zasadę uspołecznienia działań związanych z przygotowaniem i realizacją tego ważnego dokumentu w szkole, by nadać działaniom profilaktyczno– wychowawczym realny wymiar.

Partycypacja rodziców, nauczycieli i innych członków społeczności szkoły w budowaniu szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego może zapewnić utożsamianie się z jego zapisami, spójność oddziaływań wychowawczych i  realny wpływ na postawy uczniów i uczennic.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

Uczestnicy:

  1. Przeanalizują podstawy prawne związane z tworzeniem szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego.
  2. Uświadomią sobie konieczny zakres dokumentu.
  3. Zwrócą uwagę na wymóg spójności zestawu programów nauczania ze szkolnym programem wychowawczo – profilaktycznym.
  4. Dokonają przeglądu metod pozwalających na zdiagnozowanie potrzeb i problemów środowiska szkolnego oraz czynników ryzyka i czynników chroniących.
  5. Przeanalizują sposoby budowania rekomendacji do programu na podstawie wyników diagnoz i wykorzystania tych rekomendacji przy konstruowaniu programu.
  6. Przenalizują proponowany układ programu i przemyślą  działania odpowiadające  priorytetom MEN.
  7. Poznają sposoby zespołowej pracy nad konstruowaniem programu – między innymi pracę w oparciu o grupy fokusowe czy metodę World – Café.  

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Analiza podstaw prawnych stojących u źródeł budowania programu wychowawczo – profilaktycznego i konieczności zachowania jego spójności ze szkolnym zestawem programów nauczania.
  2. Konstrukcja szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego – etapy tworzenia dokumentu – harmonogram działań.
  3. Zespołowa praca nad programem – uspołecznienie procesu – metody konstruktywnej procy zespołowej, uwzględniającej udział różnych członków społeczności szkoły w budowaniu programu.
  4. Charakterystyka postępowania diagnostycznego – zakres niezbędnych diagnoz, omówienie wybranych metod diagnostycznych.
  5. Formułowanie rekomendacji wynikających z diagnoz i ich wykorzystanie do tworzenia programu wychowawczo – profilaktycznego.
  6. Zapanowanie ewaluacji programu. Ewaluacja w działaniu.

ADRESACI SZKOLENIA:

Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli i dyrektorów szkół każdego typu.

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online zapytania  na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.