Jak zbudować program wychowawczo- profilaktyczny szkoły na zasadzie partycypacji i zgodnie z prawem oświatowym oraz kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2025/2026?
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Ministerstwo Edukacji Narodowej zawarło w polityce oświatowej na rok szkolny 2025/2026 priorytety związane przede wszystkich z bezpieczeństwem uczniów i wychowaniem – znajdują się wśród nich:
- Edukacja obywatelska i kształtowanie postaw patriotycznych w szkołach
- Promocja zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej uczniów
- Profilaktyka przemocy i wsparcie zdrowia psychicznego.
- Higiena cyfrowa i bezpieczne korzystanie z technologii
Szkolne programy wychowawczo – profilaktyczne i podejmowane na ich podstawie działania bezwzględnie powinny eksponować te zagadnienia.
Warto przemyśleć konstrukcje programu, przedyskutować z radą rodziców jako organem odpowiedzialnym za uchwalenie programu jego zawartość, oprzeć się o zasadę uspołecznienia działań związanych z przygotowaniem i realizacją tego ważnego dokumentu w szkole, by nadać działaniom profilaktyczno– wychowawczym realny wymiar.
Partycypacja rodziców, nauczycieli i innych członków społeczności szkoły w budowaniu szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego może zapewnić utożsamianie się z jego zapisami, spójność oddziaływań wychowawczych i realny wpływ na postawy uczniów i uczennic.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
Uczestnicy:
- Przeanalizują podstawy prawne związane z tworzeniem szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego.
- Uświadomią sobie konieczny zakres dokumentu.
- Zwrócą uwagę na wymóg spójności zestawu programów nauczania ze szkolnym programem wychowawczo – profilaktycznym.
- Dokonają przeglądu metod pozwalających na zdiagnozowanie potrzeb i problemów środowiska szkolnego oraz czynników ryzyka i czynników chroniących.
- Przeanalizują sposoby budowania rekomendacji do programu na podstawie wyników diagnoz i wykorzystania tych rekomendacji przy konstruowaniu programu.
- Przenalizują proponowany układ programu i przemyślą działania odpowiadające priorytetom MEN.
- Poznają sposoby zespołowej pracy nad konstruowaniem programu – między innymi pracę w oparciu o grupy fokusowe czy metodę World – Café.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Analiza podstaw prawnych stojących u źródeł budowania programu wychowawczo – profilaktycznego i konieczności zachowania jego spójności ze szkolnym zestawem programów nauczania.
- Konstrukcja szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego – etapy tworzenia dokumentu – harmonogram działań.
- Zespołowa praca nad programem – uspołecznienie procesu – metody konstruktywnej procy zespołowej, uwzględniającej udział różnych członków społeczności szkoły w budowaniu programu.
- Charakterystyka postępowania diagnostycznego – zakres niezbędnych diagnoz, omówienie wybranych metod diagnostycznych.
- Formułowanie rekomendacji wynikających z diagnoz i ich wykorzystanie do tworzenia programu wychowawczo – profilaktycznego.
- Zapanowanie ewaluacji programu. Ewaluacja w działaniu.
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli i dyrektorów szkół każdego typu.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online zapytania na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.