Jak zbudować poprawne relacje rodzic - wychowawca?
Czwarte szkolenie z cyklu „Być niezwykłym wychowawcą”
OPIS TEMATU:
Rodzice i nauczyciele powinni być dla siebie sprzymierzeńcami, którzy dążą do stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dla swoich dzieci i wychowanków.
Współpraca nauczyciela i rodziców musi opierać się na wzajemnym szacunku, świadomości roli rodzica w wychowywaniu dziecka oraz roli nauczyciela jako osoby wspierającej rodziców w wychowywaniu swoich dzieci. Obie strony muszą traktować siebie partnersko, podchodzić z zaufaniem i życzliwością. Nawiązanie dobrych kontaktów z rodzicami wymaga czasu, chęci i pracy.
Warto pamiętać, że to nauczyciel jest tą osobą, która dąży do stworzenia dobrych relacji z rodzicami, to nauczycielowi powinno zależeć na dobrych kontaktach i współpracy, bo kiedy już pozyska rodziców staną się oni niezastąpionymi pomocnikami podczas różnego rodzaju imprez, akademii, wycieczek.
Rodzic, który poczuje się potrzebny, będzie w stanie poświęcić wiele czasu i energii na pomoc nauczycielowi w różnych formach zajęć.
Nauczyciel nie może traktować rodzica jak niechcianego petenta, który jest wścibski, ciągle się pyta o rzeczy dla wychowawcy oczywiste, ponieważ taka postawa rodzica najczęściej wynika z troski o dobro własnego dziecka. Zdarzają się również tacy rodzice, którzy mało interesują się dzieckiem, okazują chłód emocjonalny – w takich sytuacjach należy wykazać się inicjatywą, nie zrażać się odmowami rodzica. W końcu konsekwencja i cierpliwość przyniosą rezultaty.
Będzie możliwość zadawania pytań.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
Cel szkolenia: wyposażenie wychowawcy w umiejętność budowania prawidłowych i efektywnych relacji w kontaktach z rodzicami wychowanków, także w oparciu w własne predyspozycje:
- wyposażenie uczestników w znajomość praw i obowiązków rodziców;
- wskazanie na zależności pomiędzy osobowością rodzica i nauczyciela w procesie współpracy;
- wskazanie efektywnych zasad współpracy z rodzicami.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Podstawy prawne działania rodziców w szkole – miejsce i rola rodziców w szkole.
- Obowiązki rodziców wobec szkoły i szkoły wobec rodziców.
- Prawa i obowiązki rodziców w świetle ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
- Postawy rodziców wobec szkoły.
- Komunikacja z rodzicem – pułapki psychologiczne.
- Zasady współpracy z rodzicami. Warunki skutecznej współpracy z rodzicami. Płaszczyzny współpracy.
- Sztuka motywacji – jak zachęcać rodziców do współpracy?
- Prawa i obowiązki rodziców w Europie.
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli szkół
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 3 godziny (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej;
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.