You are currently viewing Spółdzielnie uczniowskie szkołą młodzieżowej przedsiębiorczości.

Spółdzielnie uczniowskie szkołą młodzieżowej przedsiębiorczości.

  • Post category:Artykuły

Grupa senatorów, którą reprezentuje Waldemar Witkowski, wniosła projekt dotyczący zmiany ustawy Prawo oświatowe. Inicjatorzy zmian legislacyjnych wnoszą o dodanie po art. 85 ustawy art. 85a – 85d w celu  ustanowienia podstawy prawnej funkcjonowania spółdzielni uczniowskich w szkołach i placówkach oświatowych. Autorzy projektu podkreślają, że spółdzielnia uczniowska jest realną szkołą młodzieżowej przedsiębiorczości. Stanowi formę edukacji w obszarze praktycznego funkcjonowania przedsiębiorstwa, a także popularyzacji w środowiskach młodzieżowych idei i wiedzy o spółdzielczości. Ma na celu kształtowanie umiejętności życia i działania w zbiorowości społecznej, rozwijanie u uczniów takich cech jak zaradność, przedsiębiorczość, uczciwość oraz odpowiedzialność. Ponadto stanowi istotną formę przygotowania młodych ludzi do życia w społeczeństwie obywatelskim.

Projektodawcy zaznaczają, że w obowiązującym systemie prawnym brak jest aktu prawnego, który w sposób jednoznaczny regulowałby funkcjonowanie spółdzielni uczniowskiej.

W związku z powyższym projekt ustawy przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, które mają na celu stworzenie podstawy prawnej funkcjonowania spółdzielni uczniowskich w szkołach i placówkach. Projektowane rozwiązania jednoznacznie wskazują, że w szkole i placówce może działać spółdzielnia uczniowska, która jest dobrowolnym zrzeszeniem uczniów danej szkoły lub placówki. Spółdzielnia będzie mogła być założona, jeżeli z taką inicjatywą wystąpi grupa co najmniej 5 uczniów szkoły lub placówki. Ponadto projekt wprowadza wymóg wniesienia wpisowego, którego wysokość nie będzie mogła być wyższa niż 10 zł. Wpisowe nie będzie podlegało zwrotowi.

Dyrektor szkoły lub placówki będzie wyrażał zgodę na utworzenie spółdzielni po uprzednim uzgodnieniu warunków jej prowadzenia z grupą uczniów, która wystąpiła z inicjatywą jej utworzenia. Projekt zakłada, że opiekę nad dzielnością spółdzielni będzie sprawował nauczyciel–opiekun wyznaczony przez dyrektora szkoły lub placówki spośród nauczycieli zatrudnionych w tej placówce.

Projekt zakłada, że członkowie spółdzielni nie będą otrzymywali wynagrodzenia z tytułu pracy w spółdzielni, a nadwyżka środków finansowych uzyskana w wyniku działalności spółdzielni nie będzie podlegała podziałowi pomiędzy jej członków.

Projekt przewiduje, że spółdzielnia będzie działała na podstawie statutu, który w szczególności będzie określał nazwę spółdzielni, przedmiot jej działalności, prawa i obowiązki członków, zasady przystępowania i występowania ze spółdzielni, organy spółdzielni, zasady ich wybierania oraz ich kompetencje.

Jednocześnie projekt nakłada na ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania obowiązek określenia, w drodze rozporządzenia, wzoru statutu spółdzielni w celu zapewnienia jednolitego sposobu organizowania działania spółdzielni, a także jego jak największego uproszczenia. Rozporządzenie to powinno uwzględniać potrzeby, w tym w szczególności specyfikę szkolnictwa branżowego, a także realne możliwości różnych grup wiekowych dzieci i młodzieży w zakresie prowadzenia spółdzielni uczniowskiej.

Niezależnie od powyższego projekt zawiera przepis, który precyzuje przesłanki skutkujące likwidacją spółdzielni.

Projekt zawiera przepis przejściowy, który przewiduje, że spółdzielnie uczniowskie działające przed wejściem w życie projektowanej ustawy dostosują swoje statuty do wymagań w niej wskazanych, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia projektowanej ustawy w życie.

Jednocześnie projekt określa, że ustawa wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Źródło:

  • senat.gov.pl – druk nr 236