You are currently viewing Ramowe plany nauczania 2026 – projekt.

Ramowe plany nauczania 2026 – projekt.

  • Post category:Artykuły

Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło projekt rozporządzenia w sprawie  ramowych planów nauczania dla publicznej szkoły podstawowej. Będą one stosowane:

  1. począwszy od roku szkolnego 2026/2027 w klasie I i IV szkoły podstawowej, a w latach następnych również w kolejnych klasach szkoły podstawowej;
  2. począwszy od roku szkolnego 2026/2027 w szkołach podstawowych – dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
  3. począwszy od roku szkolnego 2029/2030 w semestrze I klasy VII szkoły podstawowej dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2029 r. lub z dniem 1 lutego 2030 r., a w latach następnych także w kolejnej klasie i semestrach szkoły podstawowej dla dorosłych.

Jednocześnie w przepisach przejściowych projektu ustawy przewidziano, że w okresie przejściowym trwającym do roku szkolnego 2030/2031 w odpowiednich klasach szkoły podstawowej będą obowiązywać, do zakończenia cyklu kształcenia, dotychczasowe ramowe plany nauczania.
Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej jest kompatybilny z celami nauczania i zakresem oczekiwanych efektów uczenia się wynikającymi z projektowanej nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.

W stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia, w projekcie nowego rozporządzenia w sprawie ramowego planu nauczania dla szkoły podstawowej wprowadzono zmiany w zakresie:

  1. tygodniowego wymiaru obowiązkowych zajęć edukacyjnych w poszczególnych klasach szkoły podstawowej, tj. przyrody, geografii, biologii, chemii, fizyki, edukacji obywatelskiej, zajęć praktyczno-technicznych:
  1. przedmiot przyroda będzie realizowany w klasach IV–VI szkoły podstawowej w wymiarze po 3 godziny tygodniowo w każdej z tych klas;
  2.  klasach VII i VIII realizację przedmiotu zaplanowano:
  • geografia w wymiarze 2 godz. w klasie VII i 1 godz. w klasie VIII tygodniowo,
  • biologia w wymiarze 2 godz. w klasie VII i 1 godz. w klasie VIII tygodniowo,
  • chemia w wymiarze 1 godz. w klasie VII i 2 godz. w klasie VIII tygodniowo,
  • fizyka w wymiarze 1 godz. w klasie VII i 2 godz. w klasie VIII tygodniowo.
  1. wymiaru i przeznaczenia godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, godziny są przeznaczone na realizację:
  1. zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
  2. zajęć rozwijających sprawczość oraz kompetencje fundamentalne, poznawcze, społeczne i osobiste uczniów;
  1. wskazania obowiązkowej tematyki do omówienia z uczniami podczas zajęć z wychowawcą w każdym miesiącu w roku szkolnym:
  1. na rozwijanie u uczniów wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń ma być przeznaczona co najmniej 1 godzina zajęć z wychowawcą w miesiącu – w klasach IV–VIII;
  1. określenia minimalnego wymiaru godzin zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w każdym roku szkolnym;
  2. określenia warunków i sposobu realizacji tygodnia projektowego w każdym roku szkolnym w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, z wyłączeniem szkoły podstawowej dla dorosłych:
  1. wychowawca oddziału na początku roku szkolnego poinformuje uczniów i ich rodziców o terminie i sposobie organizacji w szkole tygodnia projektowego,
  2. w trakcie realizacji w szkole tygodnia projektowego, w klasach IV–VIII szkoły podstawowej nie odbywają się zajęcia edukacyjne przewidziane w tygodniowym rozkładzie zajęć,
  3. informacja o udziale ucznia w projekcie edukacyjnym wraz z tytułem projektu – zostanie odnotowana odpowiednio na świadectwie szkolnym promocyjnym oraz ukończenia szkoły;
  1. ramowego planu nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym (stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia).

Źródło:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji w sprawie ramowego planu nauczania dla publicznej szkoły podstawowej – projekt z 20 listopada 2025 r.
  • rcl.gov.pl