19 listopada br. ukazał się projekt Rozporządzenia określającego podstawę programową:
- wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia;
- kształcenia ogólnego dla:
- szkoły podstawowej, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia,
- szkoły podstawowej – dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Podstawa programowa w załączniku nr 1 określa:
- cele wychowania przedszkolnego
,,Nadrzędnym celem wychowania przedszkolnego jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci w sferze poznawczej, społecznej, emocjonalnej, etycznej i fizycznej oraz wsparcie ich w pełnej realizacji potencjału – zarówno jako jednostek, jak i członków społecznej i demokratycznej wspólnoty. Wychowanie przedszkolne kształtuje postawy oparte na dbałości o dobro wspólne, szacunku wobec innych ludzi, pielęgnowaniu tradycji i kultury narodowej oraz rozwija poczucie odpowiedzialności i postawy patriotyczne.’’; - kompetencje – fundamentalne i przekrojowe oraz sprawczość;
- zadania przedszkola;
- sposoby organizowania środowisk edukacyjnych;
- oczekiwane osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego – obszar społeczny, osobisty, językowy, matematyczny, przyrodniczy, techniczny, cyfrowy, artystyczny, ruchowy;
- wymagania dotyczące doświadczeń edukacyjnych;
- warunki i sposób realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego np.:
- ,,Wszelkie pomoce drukowane mają charakter uzupełniający, umożliwiają utrwalenie wiedzy i umiejętności dzieci.’’
- ,,Organizacja zajęć na powietrzu powinna być elementem codziennej pracy z dzieckiem w każdej grupie wiekowej. Dzieci co najmniej raz w tygodniu powinny przebywać poza budynkiem przedszkola dłużej niż 1 godzinę. Daje to możliwość dłuższego spaceru lub zabaw połączonych z badaniem okolicznej przyrody i działaniem w niej. Obowiązek ten nie dotyczy jedynie dni, w których występują alerty Rządowego Centrum Bezpieczeństwa lub szczególnie niesprzyjające warunki atmosferyczne.’’
- ,,Szczególnej uwagi wymaga problem dostępu dzieci do urządzeń cyfrowych i informacji przekazywanych przez media. Należy uważać, żeby dzieci ani w przedszkolu, ani poza nim same nie miały dostępu do treści w Internecie. Wspólną odpowiedzialnością rodziców i nauczycieli jest troska o kształtowanie nawyków higieny cyfrowej.’’
- wskazane jest organizowanie z dziećmi stałych i czasowych stref w budynku przedszkola i poza nim pozwalających na podejmowanie różnorodnych aktywności. Jako stałe proponuje się strefy umożliwiające rozwijanie:
- czytelnictwa,
- budowania i konstruowania,
- działań artystycznych,
- umiejętności odpoczywania,
- odkrywanie świata nauki i przyrody.
Źródło:
- rcl.gov.pl