Zwiększenie dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagoga specjalnego zgodnie z aktualnymi przepisami prawa oświatowego
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
17 maja 2022 r. Prezydent RP podpisał ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. W nowych regulacjach znalazły się rozwiązania dotyczące m.in. standaryzacji zatrudnienia specjalistów w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych oraz podniesienia jakości wsparcia udzielanego dzieciom i młodzieży w procesie kształcenia i wychowania. MEiN wprowadza do przedszkoli i szkół ogólnodostępnych nowe stanowisko – pedagoga specjalnego.
Wdrażanie pierwszego etapu standaryzacji zatrudniania w przedszkolach i szkołach nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i pedagogów specjalnych rozpocznie się od 1 września 2022 r. Na, stronach MEiN znajdują się już projekty rozporządzeń dotyczące kwalifikacji pedagoga specjalnego, zadań oraz wykazu zajęć prowadzonych przez poszczególnych specjalistów.
Podczas szkolenia przybliżone zostaną przytoczone powyżej zmiany w przepisach prawa oświatowego, dotyczące standardów zatrudniania specjalistów w przedszkolach, szkołach, aktualne przepisy dotyczące organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej, zadań specjalistów, wykazu zajęć przez nich prowadzonych oraz dokumentowania ich pracy, w tym pedagoga specjalnego.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
Uczestnicy po szkoleniu:
- będą znać zmiany w przepisach prawa oświatowego dotyczące standardów zatrudniania specjalistów w przedszkolach, szkołach
- wiedzieć będą jakie zadania mają poszczególni specjaliści w przedszkolu, szkole, w tym pedagoga specjalnego
- wiedzieć będą jak dobrze jakościowo organizować pomoc psychologiczno- pedagogiczną w swojej placówce, zgodnie z aktualnymi przepisami prawa,
- poznają praktyczne rozwiązania
PROGRAM SZKOLENIA:
- Nowe standardy zatrudniania specjalistów w przedszkolu, szkole – zmiany w przepisach prawa oświatowego (wymiar czasu, kwalifikacje, zakres obowiązków)
- Zadania i odpowiedzialność specjalistów zatrudnionych w przedszkolach, szkołach zgodnie z aktualnymi przepisami prawa oświatowego, w tym pedagoga specjalnego.
- Wykaz zajęć prowadzonych przez poszczególnych specjalistów bezpośrednio z dziećmi, uczniami zgodnie z, aktualnym rozporządzeniem MEiN.
- Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i uczniów – przykładowe metody, narzędzia.
- Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu, szkole zgodnie z aktualnymi przepisami prawa oświatowego i wytycznymi MEiN. Przykładowe procedury i dokumenty.
- Planowanie pracy specjalistów w przedszkolu, szkole.
- Współpraca specjalistów z wychowawcami, nauczycielami i rodzicami dzieci i uczniów.
- Dokumentowanie pracy specjalistów w przedszkolu, szkole.
- Pytania do wykładowcy.
ADRESACI SZKOLENIA:
Dyrektorzy, wicedyrektorzy przedszkoli, szkół, specjaliści: pedagodzy, psycholodzy, pedagodzy specjalni, terapeuci pedagogicznii,
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.