Planowanie pracy zgodnie z podstawą programową w szkole - formułowanie i dostosowanie wymagań edukacyjnych z odpowiedzialnym wykorzystanie narzędzi AI.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Zgodnie z art. 44b ust.8 „Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania.”
Aby wypełnić ten ważny wymóg prawny, trzeba dobrze znać cele kształcenia zapisane w podstawie programowej, umieć zoperacjonalizować te cele i ułożyć wymagania hierarchicznie, by odpowiadały przewidzianej w systemie skali ocen klasyfikacyjnych.
Sytuację utrudnia fakt, że od 1 września 2025 r., zgodnie z art. art. 22a po ust. 4 istnieje obowiązek wyraźnego zaznaczania w wybranych programach treści, które wykraczają poza obowiązującą podstawę programową.
Praktyka pokazuje, że nauczyciele nie zawsze czują się dobrze przygotowani, by trafnie formułować wymagania i je dostosować do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów i uczennic.
Proponowane szkolenie ma na celu wspomóc nauczycieli i nauczycielki w tym ważnym zadaniu, opiera się o najnowszą literaturę przedmiotu oraz aktualne przepisy prawa i możliwości AI.
Podczas szkolenia analizowane są szczegółowo warunki, przy zachowaniu których można wygenerować poprawnie sformułowane wymagania edukacyjne dla poszczególnych klas oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z zachowaniem taksonomii celów sformułowanych operacyjnie i w języku zrozumiałym dla uczniów i uczennic.
Druga część szkolenia poświęcona jest ocenianiu według wymagań. Poruszane są zagadnienia poprawnych zapisów w statucie szkoły, dotyczących wewnątrzszkolnych warunków i sposobu oceniania oraz oceniania zgodnego z wymaganiami.
Szkolenie stanowi realne wsparcie w planowaniu dydaktycznym, poprawnym, zgodnym z aktualną podstawą programową i wiedzą pedagogiczną formułowaniu wymagań edukacyjnych oraz przygotowuje do oceniania według wymagań.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- Zaktualizują wiedzę na temat podstaw prawnych związanych z formułowaniem wymagań edukacyjnych.
- Przeanalizują i wykorzystają podstawy pomiaru dydaktycznego jako bazę do pisania wymagań.
- Udoskonalą umiejętność operacjonalizacji celów kształcenia.
- Poddadzą krytycznej analizie wybrany lub własny program nauczania pod kątem wymagań edukacyjnych.
- Uświadomią sobie znaczenia diagnozy zespołu i ucznia/uczennicy dla trafnego postawienia wymagań.
- Wykorzystają podstawę programową wraz z jej preambułą do skonstruowania wymagań edukacyjnych.
- Przećwiczą umiejętność dostosowania wymagań do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia/uczennicy.
- Poznają najnowszą literaturę przedmiotu.
- Poznają sposoby wykorzystania AI dla usprawnienia procesu przygotowania wymagań edukacyjnych i ich dostosowania do potrzeb konkretnych uczniów i uczennic.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Podstawy prawne działania nauczyciela w zakresie planowania pracy, formułowania wymagań edukacyjnych.
- Planowanie dydaktyczne. Nauczycielski system dydaktyczny.
- Wymagania edukacyjne ich formułowanie zgodne z taksonomią celów kształcenia.
- Dostosowywanie wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb uczniów i uczennic.
- Wykorzystanie AI w fazie planowania pracy dydaktycznej.
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie kierowane jest do nauczycieli i nauczycielek szkół podstawowych i średnich.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej;
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs (w wersji online – odpowiedzi na czacie)
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.