Planowanie pracy zgodnie z podstawą programową w szkole - formułowanie i dostosowanie wymagań edukacyjnych z odpowiedzialnym wykorzystanie narzędzi AI.

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Zgodnie z art. 44b ust.8 „Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania.”

Aby wypełnić ten ważny wymóg prawny, trzeba dobrze znać cele kształcenia zapisane w podstawie programowej, umieć zoperacjonalizować te cele i ułożyć wymagania hierarchicznie, by odpowiadały przewidzianej w systemie skali ocen klasyfikacyjnych.

Sytuację utrudnia fakt, że od 1 września 2025 r., zgodnie z art. art. 22a po ust. 4   istnieje obowiązek wyraźnego zaznaczania w wybranych programach treści, które wykraczają poza obowiązującą podstawę programową.

Praktyka pokazuje, że nauczyciele nie zawsze czują się dobrze przygotowani, by trafnie formułować wymagania i je dostosować do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów i uczennic.

 Proponowane szkolenie ma na celu wspomóc nauczycieli i nauczycielki w tym ważnym zadaniu, opiera się o najnowszą literaturę przedmiotu oraz aktualne przepisy prawa i możliwości AI.

Podczas szkolenia analizowane są szczegółowo warunki, przy zachowaniu których można wygenerować poprawnie sformułowane wymagania edukacyjne dla poszczególnych klas oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z zachowaniem taksonomii celów sformułowanych operacyjnie i w języku zrozumiałym dla uczniów i uczennic.  

Druga część szkolenia poświęcona jest ocenianiu według wymagań.  Poruszane są zagadnienia poprawnych zapisów w statucie szkoły, dotyczących wewnątrzszkolnych warunków i sposobu oceniania oraz oceniania zgodnego z wymaganiami. 

Szkolenie stanowi realne wsparcie w planowaniu dydaktycznym, poprawnym, zgodnym z aktualną podstawą programową i wiedzą pedagogiczną  formułowaniu wymagań edukacyjnych oraz przygotowuje do oceniania według wymagań.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

  1. Zaktualizują wiedzę na temat  podstaw prawnych związanych z formułowaniem wymagań edukacyjnych.
  2. Przeanalizują i wykorzystają podstawy pomiaru dydaktycznego jako bazę do pisania wymagań.
  3. Udoskonalą umiejętność operacjonalizacji  celów kształcenia.
  4. Poddadzą krytycznej analizie wybrany lub własny program nauczania pod kątem wymagań edukacyjnych.
  5. Uświadomią sobie znaczenia diagnozy zespołu i ucznia/uczennicy dla trafnego postawienia wymagań.
  6. Wykorzystają podstawę programową wraz z jej preambułą do skonstruowania wymagań edukacyjnych.
  7. Przećwiczą umiejętność dostosowania wymagań do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia/uczennicy.
  8. Poznają najnowszą literaturę przedmiotu.
  9. Poznają sposoby wykorzystania AI dla usprawnienia procesu przygotowania wymagań edukacyjnych i ich dostosowania do potrzeb konkretnych uczniów i uczennic.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Podstawy prawne działania nauczyciela w zakresie planowania pracy, formułowania wymagań edukacyjnych.
  2. Planowanie dydaktyczne. Nauczycielski system dydaktyczny.
  3. Wymagania edukacyjne ich formułowanie zgodne z taksonomią celów kształcenia.
  4. Dostosowywanie wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb uczniów i uczennic.
  5. Wykorzystanie AI w fazie planowania pracy dydaktycznej.

ADRESACI SZKOLENIA:

Szkolenie kierowane jest do nauczycieli i nauczycielek szkół podstawowych i średnich.

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej;
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs (w wersji online – odpowiedzi na czacie)
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.