Ocenianie według wymagań. Poprawność zapisów statutowych i praktyka oceniania.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Zgodnie z art. 44b ust.8 „Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania.”
Aby wypełnić ten ważny wymóg prawny, trzeba dobrze znać cele kształcenia zapisane w podstawie programowej, umieć zoperacjonalizować te cele i ułożyć wymagania hierarchicznie, by odpowiadały przewidzianej w systemie skali ocen klasyfikacyjnych.
Sytuację utrudnia fakt, że od 1 września 2025 r., zgodnie z art. art. 22a po ust. 4 istnieje obowiązek wyraźnego zaznaczania w wybranych programach treści, które wykraczają poza obowiązującą podstawę programową.
Praktyka pokazuje, że nauczyciele nie zawsze czują się dobrze przygotowani, by trafnie formułować wymagania i je dostosować do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów i uczennic.
Proponowane szkolenie ma na celu wspomóc nauczycieli i nauczycielki w tym ważnym zadaniu, opiera się o najnowszą literaturę przedmiotu oraz aktualne przepisy prawa i możliwości AI.
Podczas szkolenia analizowane są szczegółowo warunki, przy zachowaniu których można wygenerować poprawnie sformułowane wymagania edukacyjne dla poszczególnych klas oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z zachowaniem taksonomii celów sformułowanych operacyjnie i w języku zrozumiałym dla uczniów i uczennic.
Druga część szkolenia poświęcona jest ocenianiu według wymagań. Poruszane są zagadnienia poprawnych zapisów w statucie szkoły, dotyczących wewnątrzszkolnych warunków i sposobu oceniania oraz oceniania zgodnego z wymaganiami.
Szkolenie stanowi realne wsparcie w planowaniu dydaktycznym, poprawnym, zgodnym z aktualną podstawą programową i wiedzą pedagogiczną formułowaniu wymagań edukacyjnych oraz przygotowuje do oceniania według wymagań.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
Nauczyciele:
- Zweryfikują swoją wiedzę o podstawach prawnych oceniania i jej wykorzystanie w planowaniu pracy.
- Poddadzą analizie zapisy statutu szkoły w zakresie szczegółowych warunków i sposobu oceniania w swojej
- Dostrzegą zależności między sposobami oceniania a różnymi systemami dydaktycznymi.
- Poznają zasady oceniania według wymagań.
- Poddadzą refleksji własny sposób oceniania w świetle wiedzy o psychologicznych pułapkach tego procesu.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Podstawy prawne oceniania.
- Wewnątrzszkolne warunki i sposób oceniania – poprawność zapisów w statucie szkoły.
- Ocenianie a systemy dydaktyczne.
- Ocenianie według wymagań.
- Błędy w ocenianiu – aspekty psychologiczne.
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie kierowane jest do nauczycieli i nauczycielek szkół podstawowych i średnich.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej;
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs (w wersji online – odpowiedzi na czacie)
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.