Ocenianie według wymagań. Poprawność zapisów statutowych i praktyka oceniania.

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Zgodnie z art. 44b ust.8 „Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania.”

Aby wypełnić ten ważny wymóg prawny, trzeba dobrze znać cele kształcenia zapisane w podstawie programowej, umieć zoperacjonalizować te cele i ułożyć wymagania hierarchicznie, by odpowiadały przewidzianej w systemie skali ocen klasyfikacyjnych.

Sytuację utrudnia fakt, że od 1 września 2025 r., zgodnie z art. art. 22a po ust. 4   istnieje obowiązek wyraźnego zaznaczania w wybranych programach treści, które wykraczają poza obowiązującą podstawę programową.

Praktyka pokazuje, że nauczyciele nie zawsze czują się dobrze przygotowani, by trafnie formułować wymagania i je dostosować do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów i uczennic.

 Proponowane szkolenie ma na celu wspomóc nauczycieli i nauczycielki w tym ważnym zadaniu, opiera się o najnowszą literaturę przedmiotu oraz aktualne przepisy prawa i możliwości AI.

Podczas szkolenia analizowane są szczegółowo warunki, przy zachowaniu których można wygenerować poprawnie sformułowane wymagania edukacyjne dla poszczególnych klas oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z zachowaniem taksonomii celów sformułowanych operacyjnie i w języku zrozumiałym dla uczniów i uczennic.  

Druga część szkolenia poświęcona jest ocenianiu według wymagań.  Poruszane są zagadnienia poprawnych zapisów w statucie szkoły, dotyczących wewnątrzszkolnych warunków i sposobu oceniania oraz oceniania zgodnego z wymaganiami. 

Szkolenie stanowi realne wsparcie w planowaniu dydaktycznym, poprawnym, zgodnym z aktualną podstawą programową i wiedzą pedagogiczną  formułowaniu wymagań edukacyjnych oraz przygotowuje do oceniania według wymagań.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

Nauczyciele:

  1. Zweryfikują swoją wiedzę o podstawach prawnych oceniania i jej wykorzystanie w planowaniu pracy.
  2. Poddadzą analizie zapisy  statutu szkoły w zakresie szczegółowych warunków i sposobu oceniania w swojej  
  3. Dostrzegą zależności między sposobami oceniania a różnymi systemami dydaktycznymi.
  4. Poznają zasady oceniania według wymagań.
  5. Poddadzą refleksji własny sposób oceniania w świetle wiedzy o psychologicznych pułapkach tego procesu.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Podstawy prawne oceniania.
  2. Wewnątrzszkolne warunki i sposób oceniania – poprawność zapisów w statucie szkoły.
  3. Ocenianie a systemy dydaktyczne.
  4. Ocenianie według wymagań.
  5. Błędy w ocenianiu – aspekty psychologiczne.

ADRESACI SZKOLENIA:

Szkolenie kierowane jest do nauczycieli i nauczycielek szkół podstawowych i średnich.

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej;
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs (w wersji online – odpowiedzi na czacie)
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.