Obserwacja zajęć prowadzonych zdalnie i stacjonarnie w szkole i przedszkolu. Ustalenie rekomendacji w celu podniesienia jakości pracy szkoły/przedszkola.
Scenariusz szkolenia
Ważne!
Podczas szkolenia słuchacze otrzymują przykładowe arkusze, dotyczące obserwacji zajęć nauczycieli różnych specjalności w ich pracy zdalnej
i stacjonarnej.
OPIS TEMATU:
Powoli zaczynamy podsumowywać rok szkolny 2020/21. Rok trudny, w którym organizacja pracy szkoły przebiegała z uwzględnieniem trzech modułów nauczania: stacjonarnego, hybrydowego i zdalnego. Niewątpliwie trudnym zadaniem była realizacja form nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły/placówki.
Jednym z ważnych zadań jest obserwacja zajęć. Obserwacja zajęć najczęściej jest kojarzona z nadzorem, kontrolą czy oceną pracy. Warto jednak zobaczyć w niej szansę na rozwój, zarówno dla obserwujących , jak i prowadzących. Możliwość obserwowania lekcji i jej wspólne omówienie to jedno z najbardziej rozwojowych doświadczeń nauczyciela. Dobrym zwyczajem są tzw. lekcje koleżeńskie, które dla prowadzącego i obserwatorów mają charakter doskonalący i wspierający.
Obserwacja zajęć powinna być prowadzona w atmosferze życzliwości, przychylności i merytorycznego spojrzenia na sposób prowadzenia zajęć. Dyskusja po skończonych zajęciach powinna zmierzać do podkreślenia mocnych stron prowadzonych zajęć i wskazywać kierunek poprawy. Omówienie po obserwacji powinno stać się podstawą rozwoju nauczyciela. Poprawnie prowadzone zajęcia, w sposób atrakcyjny i ciekawy zapewniają wysoką jakość pracy szkoły.
Podczas szkolenia pokażemy Państwu różne aspekty obserwacji zajęć, które są wsparciem nauczyciela w rozwoju i przyczyniają się podniesienia jakości pracy szkoły/przedszkola.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- Uczestnik ugruntowuje swoją wiedzę na temat poprawnej budowy zajęć.
- Pozna zasady prawidłowo prowadzonej obserwacji.
- Będzie wiedział jak zbudować informację zwrotną przekazywaną nauczycielom.
- Otrzyma liczne wzory arkuszy obserwacji do wykorzystania w swojej pracy.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Omówienie zadań dyrektora i kadry kierowniczej w sprawowaniu nadzoru.
- Obserwacja jako jedna z form nadzoru pedagogicznego, cechy dobrej obserwacji, zasady jej prowadzenia.
- Budowa prawidłowych zajęć – cele zajęć, kryteria oceniania, informacja zwrotna, monitorowanie pracy ucznia, ewaluacja zajęć.
- Stosowanie przez nauczyciela oceniania kształtującego, aktywizujących metod pracy, kształtowanie kompetencji kluczowych.
- Etapy obserwacji, przygotowanie, realizacja, podsumowanie i ocena.
- Przykładowe wzory arkuszy obserwacji dotyczące zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i innych.
- Zapoznanie z technikami udzielania informacji zwrotnej, poprawna budowa informacji zwrotnej.
ADRESACI SZKOLENIA:
Wicedyrektorzy, dyrektorzy, nauczyciele, liderzy zespołów nauczycielskich.
WARUNKI SZKOLENIA:
Kurs za naboru otwartego lub na zamówienie.
Szkolenie w trybie online trwa 9.00-13.00.
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.