Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli – Dz. U. poz. 1822, jest wynikiem prac Zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli powołanego zarządzeniem Ministra Edukacji z dnia 26 kwietnia 2024 roku. Projekt z 31 lipca 2025 r. wprowadza szereg zmian w dotychczasowym rozporządzeniu:
- odstępuje się od oceniania nauczycieli oraz dyrektorów szkół według kryteriów dodatkowych wskazywanych odpowiednio przez nauczycieli i dyrektorów szkół;
- pojęcie „obowiązkowe” kryteria oceny pracy zastępuje się pojęciem „szczegółowe” kryteria oceny pracy;
- jednocześnie dotychczasowe dodatkowe kryteria oceny pracy zostaną uwzględnione w szczegółowych kryteriach oceny pracy, według których będą oceniani nauczyciele;
- nauczyciel i dyrektor będą zapoznawani nie tylko projektem oceny pracy, ale także z opiniami wydawanymi w toku procedury oceny;
- nauczyciel i dyrektor będzie mógł odnieść się do tych opinii w takich samych terminach, jak w przypadku projektu oceny.
Proponuje się również inne zmiany w zakresie dotychczasowych kryteriów oceny pracy. Zawarte w rozporządzenia kryterium, które odnosi się obecnie do poprawności merytorycznej i metodycznej prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zostanie doprecyzowane. Nauczyciel będzie oceniany według kryterium poprawności merytorycznej i metodycznej prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć.
Modyfikuje się kryterium, które obecnie odnosi się do kształtowania u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw: obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela i odstępuje się od budzącego wątpliwości interpretacyjne doprecyzowania „w tym przez własny przykład nauczyciela”.
Ponadto proponuje się zmianę w zakresie punktów, w których jest oceniany poziom spełniania kryteriów oceny pracy. Obecnie, zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem, za spełnienie kryteriów nauczyciel może otrzymać:
- od 0 do 30 punktów – w przypadku obowiązkowego kryterium obejmującego poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- od 0 do 5 punktów – w przypadku pozostałych obowiązkowych kryteriów i dodatkowych kryteriów.
Punktacja ta uważana jest za zbyt rozbudowaną i może negatywnie wpływać na ocenę spełniania danego kryterium. Proponuje się zatem uproszczenie dotychczasowej punktacji. Poziom spełniania kryteriów oceny pracy będzie oceniany w punktach: 0, 1, 2, 3, bez liczb ułamkowych. Analogiczną zmianę przewiduje się w przypadku oceniania poziomu spełniania kryteriów oceny pracy przez dyrektora szkoły.
Po wejściu w życie nowelizacji nauczyciel będzie oceniany wyłącznie na podstawie 10 kryteriów szczegółowych – zmiany w § 2:
- poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki;
- analizowanie własnej pracy i wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy;
- znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r., ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej;
- wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego;
- kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw: obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej;
- współpraca z innymi nauczycielami w zakresie wynikającym z realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych;
- przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony;
- poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym umiejętności komunikacyjnych oraz wykorzystanie w pracy wiedzy nabytej w wyniku doskonalenia zawodowego;
- współpraca z rodzicami;
- realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela.
Odpowiednie zmiany przewidziano również w zakresie oceny pracy dyrektora szkoły. Po zmianach dyrektor będzie oceniany na podstawie dotychczasowych kryteriów dyrektorskich, a w przypadku prowadzenia zajęć – także ww. kryteriów nauczycielskich.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Do postępowań w sprawie dokonania oceny pracy nauczyciela wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe
Źródło:
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli z 31 lipca 2025 r.
- rcl.gov.pl