Innowacje i eksperymenty oraz projekty edukacyjne w pracy nauczycieli przedmiotu, świetlicy, biblioteki, zajęć pozalekcyjnych i innych.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Przepisy prawa oświatowego nakładają obowiązek tworzenia przez szkoły i placówki warunków do rozwoju aktywności, w tym kreatywności uczniów (art. 44 ust. 1 pkt 3).
Działalność innowacyjna ma być integralnym elementem działalności szkoły/placówki, a poprzez zniesienie wymogów formalnych, warunkujących według obecnie obowiązujących przepisów, realizację planowanej innowacji, wyzwolić kreatywność uczniów i nauczycieli
Te nowe zadania zawarte w prawie oświatowym nakładają na dyrektora i nauczycieli obowiązek pracy w sposób odkrywczy, prekursorski, pionierski, sugerują odejście od stereotypów, wprowadzenie działań twórczych, których wdrożenie nie zostało przewidziane w istniejącym systemie edukacji ale jest uregulowane w obowiązujących przepisach prawa oświatowego.
Podczas szkolenia omówimy jak zbudować program innowacyjny, podamy, jakie są rodzaje innowacji i sposoby ich wdrażania. Pokażemy też przykłady nowatorskich rozwiązań w pracy nauczycieli oraz przykłady dobrych praktyk. Zwrócimy uwagę na możliwości upowszechniania czy publikowania tych rozwiązań.
Przybliżymy pojęcie eksperymentu pedagogicznego i sposoby jego realizacji. Podamy też kompendium wiedzy dotyczące projektu edukacyjnego, niezbędnego w pracy nauczycieli, podczas realizacji podstawy programowej i innych zadań statutowych szkoły.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- Uczestnik szkolenia pozna aktualne przepisy prawa oświatowego związane z innowacyjną i kreatywną pracą nauczycieli.
- Słuchacz potrafi zgodnie z przepisami prawa napisać program innowacyjny, zaplanować jego realizację.
- Uczestnik pozna sposoby upowszechniania przykładów dobrych praktyk, ocenę efektów realizacji programów innowacyjnych.
- Uczestnik wie, na czym polega eksperyment pedagogiczny i potrafi zaplanować jego realizację.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Pojęcie innowacji, eksperymentu i nowatorstwa pedagogicznego.
- Działalność innowacyjna integralnym elementem pracy szkoły.
- Rodzaje innowacji, szczegółowe omówienie, przykłady.
- Zmiany w przepisach prawa w zakresie wprowadzania innowacji i eksperymentu.
- Etapy tworzenia innowacji i eksperymentu.
- Przykłady innowacji i eksperymentów realizowanych w szkołach/przedszkolach.
- Przykłady dobrych praktyk, tworzenie i modyfikacja programów.
- Warsztaty – tworzenie programów innowacyjnych.
- Eksperyment pedagogiczny – ogólne zasady realizacji.
- Wymiana doświadczeń, dyskusja
ADRESACI SZKOLENIA:
Dyrektorzy oraz wszyscy nauczyciele pracujący w szkole.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny (240 minut)
Liczba uczestników: do 36 osób (w przypadku małych szkół istnieje możliwość łączenia)
INFORMACJE DODATKOWE:
Dyrektor szkoły i każdy uczestnik szkolenia otrzymuje materiały i zaświadczenie o ukończeniu kursu.
Od Państwa oczekujemy przygotowanej sali, w której można wyświetlić pokaz slajdów.