EDUKACJA OBYWATELSKA – jak wdrożyć nowy przedmiot w szkole.

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Podstawa programowa do liceum, technikum i szkoły branżowej II stopnia od roku 2025/2026 zawiera nowy przedmiot: edukacja obywatelska.
Na etapie wdrażania przedmiotu istotne jest uświadomienie nauczycielom celów kształcenia, adekwatne postawienie wymagań uczniom, przemyślenie metod i form pracy, by osiągnąć wraz z uczniami  cele i oceniać efekty pracy zgodnie z postawionymi wymaganiami.

W przypadku edukacji obywatelskiej wiedza, umiejętności i postawy określone w podstawie programowej maja wymiar bardzo praktyczny i są niezwykle ważne dla funkcjonowania młodych ludzi w społeczeństwie obywatelskim.

Uczenie się jest w znacznym stopniu procesem limbicznym. Świadoma praca z uwagą uczniów  i uczennic i z emocjami jest kluczem do efektywnego uczenia się. Szkoleniu towarzyszyć będzie neurobiologiczne podłoże procesu uczenia się.

Proponowane szkolenie ma wesprzeć nauczycieli w przemyśleniu przedmiotu na każdym etapie planowania dydaktycznego (programowym, wynikowym, metodycznym),  wzbogacić wiedzę i warsztat pracy nauczycieli o rozwiązania oparte o najnowszą wiedzę z dziedziny dydaktyki i pedagogiki.

 

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

Nauczyciele:

  • Przeanalizują podstawę programową edukacji obywatelskiej pod kątem celów kształcenia – osiągnięć/ kompetencji uczniów.
  • Dokonają refleksji nad własnym systemem dydaktycznym, wzbogacą swój warsztat pracy o adekwatne metody i formy pracy, odpowiadające zalecanym warunkom realizacji przedmiotu – dokonają przeglądu/ wyboru  proponowanych metod pracy. 
  • Przedyskutują sposób sformułowania wymagań na poszczególne oceny szkolne stawianych uczniom przy realizacji przedmiotu oraz zasady oceniania zgodnie z wymaganiami.
  • Porównają swój sposób planowania pracy dydaktycznej z proponowanym modelem.
  • Poznają sposoby pracy z informacją zwrotną i podzielą się doświadczeniem. 
  • Przeanalizują strategie i techniki sprzyjające osiąganiu celów kształcenia (OK)
  • Poznają narzędzia AI wspierające pracę nad planowaniem dydaktycznym.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Analiza podstawy programowej edukacji obywatelskiej pod kątem celów kształcenia – co praktycznie powinni osiągnąć uczniowie na lekcjach edukacji obywatelskiej, by mogli dobrze funkcjonować w społeczeństwie obywatelskim ?
  2. Nauczycielskie systemy dydaktyczne – co się na nie składa?
  3. Analiza zalecanych warunków realizacjo przedmiotu – przegląd metod i form pracy odpowiadających realizacji celów stawianych przed uczniami w ramach edukacji obywatelskiej.
  4. Jak najbardziej praktycznie sformułować wymagania na poszczególne stopnie z zakresu edukacji obywatelskiej?
  5. Co to znaczy ocenianie według wymagań? – zaplanowanie oceniania w oparciu o funkcje i cele oceniania zawarte w art. 44b ustawy o systemie oświaty
  6. W jaki sposób odpowiedzialnie wykorzystać AI w planowaniu pracy dydaktycznej z uczniami?
  7. Jak pracować z uwagę ucznia i skutecznie tworzyć warunki do uczenia się?
  8. Lekcja w modelu OK jako sposób na uaktywnienie uczniów i uczennic i bieżące monitorowanie efektów ich pracy oraz udzielanie informacji zwrotnej – strategie i techniki.
  9. Krytyczny przegląd propozycji ORE w zakresie metodyki przedmiotu.

ADRESACI SZKOLENIA:

Nauczyciele przedmiotu edukacja obywatelska, dyrektorzy szkół i inne osoby pełniące w szkole funkcje związane z nadzorem nad realizacją podstawy programowej. 

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 3h zegarowe. 
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.