8 marca 2024 r. na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej zostały opublikowane wyniki i wnioski z badania diagnostycznego przeprowadzonego w grudniu 2023 r. Badanie dotyczyło trzech przedmiotów w zakresie podstawowym:
- język polski;
- matematyka;
- język angielski.
W badaniu uczestniczyło około 2 900 uczniów.
Teksty diagnostyczne udostępnione szkołom w grudniu ubiegłego roku miały następujące cele:
- pomóc uczniom oraz ich nauczycielom określić wiadomości i umiejętności, które uczniowie już opanowali w stopniu zadawalającym, oraz wiadomości i umiejętności, które jeszcze wymagają doskonalenia przez uczniów;
- zapoznać uczniów formułą egzaminu maturalnego, czyli kształtem arkuszy z poszczególnych przedmiotów i pracą z kartą odpowiedzi, a także dać im orientację co do czasu przeznaczonego na rozwiązanie zadań na egzaminie w maju 2024 r.;
- sprawdzić poziom przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego.
Prace uczniów na podstawie szczegółowych zasad oceniania rozwiązań zadań oceniali ich nauczyciele w macierzystej szkole.
Dzięki diagnozie zostały opisane mocne i słabe strony uczniów – przyszłych maturzystów.
Trudne lub bardzo trudne z języka polskiego dla nich okazały się zadania sprawdzające:
- interpretację tekstu ikonicznego w kontekście lektury obowiązkowej;
- rozpoznanie związku problematyki utworu z programem epoki literackiej;
- przetwarzanie i porównywanie informacji zawartych we fragmentach różnych utworów;
- tworzenie notatki syntetyzującej;
- tworzenie wypowiedzi argumentacyjnej w zakresie kompetencji literackich i kulturowych oraz różnorodności oraz poprawności środków językowych.
Trudne lub bardzo trudne z matematyki dla nich okazały się zadania sprawdzające:
- na dowodzenie podzielności liczb całkowitych;
- dotyczące funkcji kwadratowej;
- z kontekstem praktycznym;
- dotyczące geometrii (stereometrii i planimetrii).
Trudne lub bardzo trudne z języka angielskiego dla nich okazały się zadania sprawdzające:
- znajdowanie w wypowiedzi pisemnej określonych informacji i przetwarzanie wypowiedzi /(w zdaniu otwartym);
- znajomość środków językowych.
Oprócz diagnoz zostały przedstawione rekomendacje egzaminatorów sprawdzających uczniowskie prace oraz komentarz i wnioski dotyczące poziomu przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym z trzech diagnozowanych przedmiotów.
Należy zaznaczyć, że egzamin maturalny 2024, tak jak w roku 2023, zostanie przeprowadzony na podstawie wymagań egzaminacyjnych, które stanowią ograniczony katalog wymagań określonych na podstawie podstawy programowej.
Źródło:
- Komunikat dyrektora CKE o wynikach i wnioskach z badania diagnostycznego przeprowadzonego w grudniu 2023 r.
- Najważniejsze informacje o wynikach i wnioskach z badania diagnostycznego przeprowadzonego w grudniu 2023 r. (prezentacja)