Model edukacji włączającej w praktyce szkolnej.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Edukacja włączająca, inaczej inkluzyjna jest jednym z podejść nowoczesnej edukacji, mającej przygotować uczniów do wyzwań współczesnego i przyszłego świata.
Jest to podejście rekomendowane przez MEiN, jako edukacja wysokiej jakości dla każdego ucznia. Ministerstwo już podjęło wiele działań mających na celu podniesienie jakości edukacji włączającej w szkołach poprzez wdrażanie i przygotowanie kolejnych zmian legislacyjno – organizacyjnych, min. we współpracy z Europejską Agencją do spraw Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej.
Włączanie to proces, który pomaga przezwyciężyć bariery ograniczające obecność, uczestnictwo i osiągnięcia uczniów (UNESCO 2017).
Idea edukacji włączającej jest oparta na założeniu, iż to system szkolny dostosowuje się do indywidualnego tempa nauki, zdolności, możliwości dziecka, a nie dziecko należy zmieniać i dostosowywać do tego systemu. Inkluzja porusza kwestie związane z prawem każdego dziecka do uczęszczania do szkoły masowej, w której powinno mu się zapewnić wsparcie niezbędne do prawidłowego rozwoju oraz gdzie powinno byś szanowane i cenione za to, kim jest. Należy to rozumieć jako rozszerzenie praktyki i polityki szkoły równych możliwości (K. Adaśko, 2020). Nauczyciele powinni umieć wspierać naukę uczniów w sposób dostosowany do ich zróżnicowanych potrzeb, uzdolnień i tempa rozwoju.
Podczas szkolenia przedstawione zostaną założenia modelu edukacji włączającej oraz praktyczne wskazówki do jego wdrażania w szkole.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- poznanie założeń modelu edukacji włączającej
- poszerzenie umiejętności w zakresie diagnozy potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, mocnych stron, potencjału uczniów ze SPE
- poszerzenie wiedzy i umiejętności w zakresie indywidualizacji procesu kształcenia i wychowania do potrzeb i możliwości uczniów
- poznanie praktycznych sposobów pracy z uczniami ze SPE oraz włączania ich w aktywne życie szkoły
PROGRAM SZKOLENIA:
- Założenia modelu edukacji włączającej.
- Dotychczasowe oraz przyszłe działania MEiN w zakresie edukacji włączającej.
- Diagnoza indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów ze SPE – metody, narzędzia.
- Uniwersalne projektowanie zajęć drogą do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych. Przykłady wdrażania na lekcjach.
- Metody, sposoby pracy z uczniami na lekcjach, praktyczne wskazówki.
- Zapewnienie odpowiedniej pomocy i wsparcia uczniom ze SPE.
- Współpraca nauczycieli, specjalistów i rodziców na rzecz uczniów ze SPE.
- Budowanie pozytywnego klimatu szkoły, zapewniającego bezpieczeństwo i aktywny udział w życiu szkoły wszystkim uczniom – przykładowe działania, rozwiązania.
- Pytania do wykładowcy.
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie przeznaczone dla dyrektorów szkół i przedszkoli
WARUNKI SZKOLENIA:
Kurs z naboru otwartego lub na zamówienie.
Szkolenie w trybie online trwa od 12.00 do 16.00.
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji papierowej i elektronicznej; podczas szkoleń online – tylko w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.