Praca pedagoga i psychologa szkolnego, terapeuty pedagogicznego w przedszkolu, szkole, placówce oświatowej - nowe wyzwania.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
W placówkach oświatowych zatrudniani są specjaliści, którzy wykonują szereg odpowiedzialnych i ważnych zadań ze sfery wychowawczej, opiekuńczej, pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz dydaktycznej.
Jakie kwalifikacje są niezbędne do zajmowania stanowiska pedagoga, psychologa, terapeuty pedagogicznego w różnorodnych szkołach i placówkach. Jaki jest wymiar pracy oraz zakres zadań i obowiązków określanych prawem zewnętrznym i wewnątrzszkolnym? Jak te zadania w sposób efektywny planować i realizować?
Obecna sytuacja w kraju i na świecie wymaga od specjalistów podejmowania nowych zadań oraz zmierzenia się z trudnymi problemami, najczęściej natury emocjonalnej uczniów, rodziców, nauczycieli. Jak efektywnie wspierać i udzielać pomocy psychologiczno – pedgogicznej dzieciom i ich rodzicom? Jakie przydatne zagadnienia realizować w ramach programu wychowawczo- profilaktycznego? Jakie rozwiązania prawne, procedury zastosować w przypadku różnych nowych sytuacji problemowych? Jak w bieżącej pracy wykorzystywać sposoby komunikacji oraz prowadzić zajęcia specjalistyczne z wykorzystaniem technologii cyfrowych? Jak sobie radzić sobie z nowymi wyzwaniami, dbając jednocześnie o swoje zdrowie psychiczne?
W trakcie szkolenia uczestnicy poznają odpowiedzi na powyższe pytania, przykłady rozwiązań różnych sytuacji problemowych oraz dobrych praktyk z zakresu działań szkolnych specjalistów.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- Uczestnik szkolenia pozna aktualne przepisy prawa oświatowego związane z funkcjonowaniem specjalistów w przedszkolu, szkole, placówce oświatowej.
- Słuchacz potrafi zgodnie z przepisami prawa zaplanować swoją pracę adekwatnie do specyfiki placówki.
- Uczestnik pozna sposoby realizacji różnorodnych zadań, wynikających szczególnie z obszaru pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym czasów edukacji zdalnej.
- Uczestnik wie, jak realizować i dokumentować swoje zadania.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Szkolni specjaliści – podstawy prawne funkcjonowania w przedszkolach, szkołach, placówkach oświatowych.
- Kwalifikacje, wymiar czasu pracy – wymogi formalne.
- Zakres zadań i odpowiedzialności specjalistów w świetle aktualnych przepisów prawa oświatowego oraz wytycznych związanych z sytuacją pandemiczną w kraju.
- Planowanie pracy z uwzględnieniem diagnozy środowiska szkolnego.
- Bieżąca praca z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
- Współpraca szkolnych specjalistów z nauczycielami, dyrektorem placówki, rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami pracującymi na rzecz dziecka i rodziny.
- Co robią inni – przykłady dobrych praktyk, szczególnie w okresie edukacji zdalnej i hybrydowej.
- Dokumentowanie pracy specjalistów w placówce.
- Wymiana doświadczeń, pytania, dyskusja.
ADRESACI SZKOLENIA:
Specjaliści pracujący w szkole/ przedszkolu, placówce – pedagog, psycholog, terapeuta pedagogiczny.
WARUNKI SZKOLENIA:
Kurs z naboru otwartego lub na zamówienie.
Szkolenie w trybie online trwa od 12.30 do 16.30.
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji papierowej i elektronicznej; podczas szkoleń online – tylko w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.